Kalifornia ogłosiła niedawno, że Kalifornijska Rada Zasobów Powietrza (CARB) głosowała nad swoją regułą Advanced Clean Fleets, a głosowanie za jej sfinalizowaniem było jednogłośne. Nowa zasada zasadniczo zakaże sprzedaży wszystkich napędzanych olejem napędowym średnich i ciężkich pojazdów flotowych począwszy od 2036 roku. W tym czasie wszystkie nowe sprzedaże i rejestracje będą musiały być pojazdami o zerowej emisji.
Kalifornia nadal naciska na ograniczenie, jeśli chodzi o zasady i przepisy mające na celu pomoc środowisku. Niedawno ogłoszono, że stan ma nowy cel, aby zakazać sprzedaży wszystkich nowych samochodów osobowych na gaz począwszy od 2035 roku. Poprzedni cel stanu dotyczący zakazu sprzedaży ciężarówek z silnikiem diesla został ustalony na 2040 rok, więc teraz jest jeszcze bardziej ambitny. Gubernator Kalifornii Gavin Newsom przyrzekł, że do 2045 r. stan przejdzie w 100% na bezemisyjne pojazdy średnie i ciężarowe. To powiedziawszy, zakaz sprzedaży ciężarówek z silnikiem diesla wcześniej może nieco ułatwić osiągnięcie jego celu.
Należy pamiętać, że podobnie jak w przypadku kalifornijskiego zakazu sprzedaży samochodów spalinowych, istnieje wiele bardzo szczegółowych zasad związanych z takimi przepisami, a wszystko to jest bardzo skomplikowane. Z pewnością znajdą się luki prawne. Jednak, aby było jasne, żaden z nich nie jest faktycznym, oficjalnym "zakazem", i nie zamierzają odebrać ludziom samochodów lub firmom ciężarówek z silnikiem diesla lub innego sprzętu.
Zamiast tego, w celu osiągnięcia większego wyniku, jakim jest przejście całej floty na pojazdy o zerowej emisji, musi nadejść moment, w którym produkcja i sprzedaż nowych pojazdów napędzanych paliwami ropopochodnymi dobiegnie końca. W końcu starsze pojazdy spalinowe zostaną zastąpione przez pojazdy o zerowej emisji, co powoli sprawi, że przejście to stanie się faktem.
Według Electrek, kalifornijski zakaz dla ciężarówek z silnikiem diesla nie wejdzie w życie nagle w 2036 roku. Po drodze będą raczej kolejne etapy. Do 2024 r. 50% pojazdów zakupionych przez stanowe i lokalne agencje rządowe będzie musiało być pojazdami o zerowej emisji. Liczba ta wzrośnie do 100% w 2027 roku.
Z nowych przepisów, Kalifornia szacuje, że około połowa wszystkich półciężarówek na autostradach będziezero-emisyjna do 2035 roku. Do 2042 roku, Kalifornia stawia tę liczbę na 70%. Jeśli wszystko pójdzie zgodnie z planem, stan powinien osiągnąć poziom 100% do 2045 roku.
To nowe prawo w Kalifornii jest najsurowszym tego rodzaju na całym świecie i pierwszym, które ma na celu zakazanie ciężarówek z silnikiem diesla. Możemy tylko mieć nadzieję, że świat patrzy i inni pójdą za przykładem.