Afryka została wykluczona z transformacji w kierunku elektrycznej przyszłości transportu osobistego, którą przeżywają Stany Zjednoczone, Europa i Chiny. Powodem tego jest wysoki koszt zakupu nowych pojazdów elektrycznych, który skłania wielu mieszkańców kontynentu do kupowania używanych samochodów na gaz, które są tańsze, ale bardziej szkodliwe dla środowiska.
Jednakże firma Atlas E-Mobility Group zamierza to zmienić, prezentując w 2026 roku pierwszy w historii zaprojektowany i skonstruowany w Afryce pojazd elektryczny z akumulatorem (BEV). Ta firma technologiczna z siedzibą w Londynie planuje zbudować nowoczesne zakłady produkcyjne i rozwojowe w Maroku, gdzie od pewnego czasu kilku globalnych producentów samochodów spalinowych, takich jak Grupa Renault i Stellantis, ma swoje fabryki. Pomijając kilka afrykańskich start-upów zajmujących się montażem lub modernizacją autobusów elektrycznych i motocykli, na kontynencie nigdy nie powstał masowo produkowany elektryczny samochód osobowy.
Atlas został założony w 2021 roku przez dyrektora generalnego Mohammeda Yehya El Bakkali i prezesa wykonawczego oraz dyrektora technicznego Mohammeda Hichama Senhaji Hannouna, przy znacznym prywatnym finansowaniu. Ich celem jest wprowadzenie na rynek pojazdu o zerowej emisji, który jest niedrogi, praktyczny i inspirowany marokańskim designem i tożsamością. Obecnie samochód nie ma jeszcze nazwy ani przypisanego zakładu produkcyjnego, ale zostanie opracowany z myślą o rynkach wschodzących, gdzie infrastruktura pojazdów elektrycznych jest słabo rozwinięta lub nie istnieje, na przykład w niektórych częściach Europy, na Bliskim Wschodzie i w Afryce.
Firma planuje skupić się na dostarczaniu zaawansowanych technologii zwiększających zasięg, sieci akumulatorów i ładowania, jednak szczegóły nie zostały jeszcze ujawnione. Samochód będzie oparty na sprawdzonej architekturze OEM EV, co sugeruje, że będzie wykorzystywał istniejącą platformę stworzoną przez inną markę samochodową.
To z pewnością interesujące podejście, i cieszymy się, że ta bardzo młoda firma próbuje zaprojektować i zbudować niedrogi samochód elektryczny w Afryce. Jednocześnie jesteśmy sceptyczni co do rezultatów, ponieważ stworzenie niezawodnego, opłacalnego i popularnego pojazdu masowej produkcji jest niezwykle trudnym zadaniem, zwłaszcza dla kogoś, kto podejmuje się go po raz pierwszy.