Elektryki w Europie: Polska wśród liderów dopłat, ale rynek wciąż daleko w tyle

Elektryki w Europie: Polska wśród liderów dopłat, ale rynek wciąż daleko w tyle
18.09.2025 19:18
Czy elektryk może być tańszy niż myślimy? Analiza Euronews pokazuje, że w 2025 roku to właśnie Włochy, Polska i Grecja znalazły się w ścisłej czołówce krajów oferujących najwyższe dopłaty do samochodów zeroemisyjnych. Skala wsparcia robi wrażenie – od ponad 40 tys. zł w Polsce po nawet 48 tys. zł we Włoszech.
🇮🇹 Włochy – lider dopłat
Nowy program uruchomiony w październiku przewiduje dopłaty do 11 tys. euro (ok. 48 tys. zł), stanowiące do 30 proc. wartości auta. Warunkiem jest cena poniżej 42 700 euro. To rekordowa oferta w całej Unii, gdzie średni udział BEV w rynku wynosi 15 proc., podczas gdy we Włoszech to zaledwie 5,2 proc. Program może diametralnie zmienić ten obraz.
🇵🇱 Polska – wysokie dopłaty, niska sprzedaż
Na drugim miejscu uplasowała się Polska z dopłatami sięgającymi 40 tys. zł. Kierowcy są też zwolnieni z podatku rejestracyjnego. Problem w tym, że udział aut elektrycznych w rynku to jedynie 5,4 proc.. Powodem są wysokie ceny pojazdów, często przekraczające 150 tys. zł, oraz masowy import używanych aut spalinowych – w 2024 roku sprowadzono ich niemal milion.
🇬🇷 Grecja – dodatkowe zachęty
Grecy mogą liczyć na 9 tys. euro wsparcia, a także bonus za złomowanie auta (2 tys. euro) i premię dla młodych kierowców (1 tys. euro). Do tego dochodzą ulgi podatkowe, co sprawia, że pakiet zachęt jest wyjątkowo atrakcyjny.
🌍 Europa – różne strategie
Słowenia oferuje dopłaty do 7 200 euro, Hiszpania 4 500–7 000 euro wraz z ulgami podatkowymi, a w krajach nordyckich kluczem do sukcesu okazały się zwolnienia z VAT i opłat. Norwegia jest tu wzorem – aż 94,1 proc. nowych aut to elektryki, mimo braku bezpośrednich dopłat.
🔮 Co dalej z Polską?
Polska ma jedne z najwyższych dopłat w UE, ale bez tańszych modeli i gęstej sieci ładowarek efekt będzie ograniczony. Jeśli jednak uda się rozwinąć infrastrukturę zgodnie z unijną dyrektywą AFiR i zwiększyć dostępność przystępnych cenowo aut, nasz kraj może wreszcie wykorzystać potencjał finansowy i przyspieszyć transformację transportu.
Autor: Karolina

Warto przeczytać

Polska przyspiesza elektromobilność – 87 tysięcy punktów ładowania do 2030 roku ⚡🇵🇱

Polska przyspiesza elektromobilność – 87 tysięcy punktów ładowania do 2030 roku ⚡🇵🇱

Rada Ministrów przyjęła aktualizację Krajowych ram polityki rozwoju paliw alternatywnych – kluczowego dokumentu, który wyznacza kierunek rozwoju zeroemisyjnego transportu w Polsce. Strategia ma charakter kompleksowy i obejmuje nie tylko energię elektryczną, ale także wodór, metan i biometan. Zobacz więcej >>
GridZon – koniec kradzieży kabli z ładowarek? Niemcy mają na to sposób 🔒⚡

GridZon – koniec kradzieży kabli z ładowarek? Niemcy mają na to sposób 🔒⚡

Kradzieże kabli z ładowarek samochodów elektrycznych stały się prawdziwą zmorą operatorów w całej Europie. Straty liczone są już w milionach euro, a motywem przestępców pozostaje jedno – wartość miedzi ukrytej w grubych przewodach. Zobacz więcej >>
Globalny rynek magazynów energii przyspiesza – chińskie firmy zdominowały pierwsze półrocze 2025 🔋

Globalny rynek magazynów energii przyspiesza – chińskie firmy zdominowały pierwsze półrocze 2025 🔋

Globalny rynek systemów magazynowania energii (BESS – Battery Energy Storage Systems) w pierwszej połowie 2025 roku nabrał imponującego tempa. Z najnowszego raportu Rho Motion wynika, że tylko w ciągu sześciu miesięcy producenci ogniw dostarczyli o 17 proc. Zobacz więcej >>
🚘 Hybrydy plug-in pod lupą: raport T&E obnaża prawdę o emisjach

🚘 Hybrydy plug-in pod lupą: raport T&E obnaża prawdę o emisjach

Na pierwszy rzut oka wyglądają jak samochody elektryczne – mają gniazdko do ładowania, niskie wskaźniki emisji w papierach i obietnicę ekologicznej jazdy. Ale najnowszy raport Transport & Environment (T&E) „Smoke screen: the growing PHEV emissions scandal” ujawnia, że w rzeczywistości wiele hybryd plug-in to „wilki w owczej skórze”. Zobacz więcej >>
Nowa Mapa Superchargerów i Rozwój Sieci Ładowarek Tesli w Polsce

Nowa Mapa Superchargerów i Rozwój Sieci Ładowarek Tesli w Polsce

Tesla kontynuuje dynamiczny rozwój swojej sieci szybkich ładowarek Supercharger, a wraz z tym procesem pojawia się nowa aktualizacja mapy, która prezentuje zarówno istniejące stacje, jak i te w fazie rozwoju. Dodatkowo, na stronie producenta uruchomiono kolejną rundę głosowania, w której użytkownicy mogą wskazać miejsca, gdzie ich zdaniem powinny zostać zainstalowane nowe ładowarki. Zobacz więcej >>
Jak rozpoznać, czy Tesla Model Y ma baterię z ogniwami CATL czy BYD? Sprawdź 7 znak w VIN-ie: F lub E

Jak rozpoznać, czy Tesla Model Y ma baterię z ogniwami CATL czy BYD? Sprawdź 7 znak w VIN-ie: F lub E

Wraz z najnowszą aktualizacją oprogramowania Tesli, użytkownicy Modelu Y o napędzie na tył i mniejszej baterii w Europie zyskali nową funkcję – adaptacyjne reflektory. Jednakże, w związku z obniżką cen tych modeli, pojawiły się pytania dotyczące różnic między wariantami, zwłaszcza w kontekście rodzaju zastosowanych ogniw baterii. Zobacz więcej >>
Zeekr 007 - Elektryczna Innowacja z Chińskiego Koncernu Geely

Zeekr 007 - Elektryczna Innowacja z Chińskiego Koncernu Geely

Na chińskim rynku pojawił się nowy gracz, Zeekr 007, model marki Zeekr, będącej częścią koncernu Geely. To elektryczne auto debiutuje nie tylko ze swoimi zaawansowanymi funkcjami, ale również z nietypową reklamą, gdzie pierwsze dziesięć sekund filmu to prezentacja gamy modelowej Tesli. Zobacz więcej >>
Nowe Ładowarki W Polsce: Ionity Radomsko i Ekoen Warszawa

Nowe Ładowarki W Polsce: Ionity Radomsko i Ekoen Warszawa

W ostatnich dniach roku Polacy zyskali dwie nowe, potężne stacje ładowania dla samochodów elektrycznych. Pierwsza z nich, Ionity Radomsko, została uruchomiona na terenie Portu Radomsko, będącego doskonałym miejscem postojowym w podróży między Górnym Śląskiem a Warszawą. Zobacz więcej >>
Copyright 2021 - 2025 - motoevo.pl - All Rights Reserved | Web Design: Agencja Reklamy A-GIT

Zmiany zostały zapisane