🚍 Buspasy dla elektryków i wodorowych aut przedłużone do końca 2027 roku

🚍 Buspasy dla elektryków i wodorowych aut przedłużone do końca 2027 roku
04.09.2025 20:00
Rząd oficjalnie potwierdził to, o czym mówiło się od miesięcy – kierowcy samochodów elektrycznych i wodorowych nadal będą mogli korzystać z buspasów. Przywilej, który miał wygasnąć z końcem 2025 roku, zostaje wydłużony aż do 31 grudnia 2027 r.. Decyzja zapadła 2 września, kiedy Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji Prawa o ruchu drogowym. Dokument trafi teraz do Sejmu.
📈 Polska flota rośnie w rekordowym tempie
Decyzja o przedłużeniu przywileju zbiegła się z dynamicznym rozwojem rynku zeroemisyjnych pojazdów. Według danych Polskiego Stowarzyszenia Nowej Mobilności (PSNM), na koniec lipca 2025 roku w Polsce zarejestrowanych było już 102 915 w pełni elektrycznych pojazdów, z czego aż 93 761 to auta osobowe. To oznacza wzrost o 51% rok do roku.
W segmencie aut wodorowych liczby również rosną w szybkim tempie – zarejestrowano 494 takie pojazdy, co stanowi ponad dwukrotny wzrost względem ubiegłego roku. W lipcu udział elektryków w sprzedaży nowych aut osobowych osiągnął rekordowe 7,6%.
🚦 Kto i gdzie może korzystać z buspasów
Buspasy powstały, by usprawnić ruch komunikacji miejskiej, jednak z biegiem lat ich funkcja rozszerzyła się na inne grupy pojazdów. Dziś, w zależności od decyzji lokalnych władz, mogą z nich korzystać nie tylko autobusy, trolejbusy czy taksówki, ale również motocykle, rowery czy pojazdy przewożące osoby niepełnosprawne. Od 2018 roku do tej listy dołączyły także samochody elektryczne i wodorowe.
Warto pamiętać, że uprawnienie to nie dotyczy hybryd, nawet tych typu plug-in. Decyzje o tym, kto może wjechać na buspas, podejmują lokalne jednostki – w miastach prezydenci, w powiatach starostowie, a w przypadku dróg krajowych GDDKiA.
⚡ Buspasy jako wsparcie elektromobilności
Przedłużenie tego przepisu to nie tylko praktyczna ulga dla kierowców, ale również ważny sygnał wsparcia dla elektromobilności w Polsce. Rząd wyraźnie pokazuje, że zamierza nadal promować zeroemisyjny transport i ułatwiać życie posiadaczom takich aut. To także element strategii, która ma zachęcić kolejnych kierowców do przesiadki na pojazdy elektryczne.
🚨 Nowe przepisy dotyczące prędkości
Warto też zwrócić uwagę na inny zapis nowelizacji. Od teraz kierowcy – niezależnie od rodzaju auta – stracą prawo jazdy na trzy miesiące za przekroczenie prędkości o ponad 50 km/h także poza obszarem zabudowanym. Sankcja będzie obowiązywać na dwukierunkowych drogach jednojezdniowych. To kolejny krok w stronę poprawy bezpieczeństwa na polskich drogach.
Autor: Karolina

Warto przeczytać

mStłuczka – nowa funkcja w mObywatel 🚗📱

mStłuczka – nowa funkcja w mObywatel 🚗📱

Stłuczka to sytuacja, której każdy kierowca wolałby uniknąć. Jednak codziennie na polskich drogach dochodzi do tysięcy takich zdarzeń. Zobacz więcej >>
🚗 Hak holowniczy w samochodzie elektrycznym – czy to się opłaca?

🚗 Hak holowniczy w samochodzie elektrycznym – czy to się opłaca?

Coraz więcej kierowców korzysta z samochodów elektrycznych nie tylko w mieście, ale też podczas długich podróży. Wzrost zasięgów i lepsza infrastruktura ładowania sprawiają, że BEV-y jadą nawet na urlop do Chorwacji czy Włoch bez większych problemów. Zobacz więcej >>
🚗💥 Koszty napraw aut elektrycznych spadają – raport GDV

🚗💥 Koszty napraw aut elektrycznych spadają – raport GDV

Jeszcze kilka lat temu naprawa samochodu elektrycznego po wypadku oznaczała dla właściciela i ubezpieczyciela znacznie wyższe wydatki niż w przypadku aut spalinowych. Najnowszy raport Generalnego Stowarzyszenia Niemieckiego Przemysłu Ubezpieczeniowego (GDV) pokazuje jednak, że sytuacja stopniowo się poprawia. Zobacz więcej >>
🚗 Mibot – japońska rewolucja w miejskiej mobilności!

🚗 Mibot – japońska rewolucja w miejskiej mobilności!

Japońska motoryzacja od lat słynie z kompaktowych rozwiązań, ale Mibot przesuwa granice jeszcze dalej. Ten jednoosobowy elektryk z Hiroszimy mierzy nieco ponad metr szerokości, rozpędza się do 60 km/h i kosztuje około 6,4 tys. Zobacz więcej >>
Nowa Mapa Superchargerów i Rozwój Sieci Ładowarek Tesli w Polsce

Nowa Mapa Superchargerów i Rozwój Sieci Ładowarek Tesli w Polsce

Tesla kontynuuje dynamiczny rozwój swojej sieci szybkich ładowarek Supercharger, a wraz z tym procesem pojawia się nowa aktualizacja mapy, która prezentuje zarówno istniejące stacje, jak i te w fazie rozwoju. Dodatkowo, na stronie producenta uruchomiono kolejną rundę głosowania, w której użytkownicy mogą wskazać miejsca, gdzie ich zdaniem powinny zostać zainstalowane nowe ładowarki. Zobacz więcej >>
Huawei twierdzi, że nadchodzący Luxeed S7 EV będzie „lepszy od Modelu S Tesli”!

Huawei twierdzi, że nadchodzący Luxeed S7 EV będzie „lepszy od Modelu S Tesli”!

Huawei, znany producent smartfonów, zawarł strategiczne partnerstwo z chińską firmą Chery Automobile w celu stworzenia nowej marki pojazdów elektrycznych (EV) o nazwie Luxeed, która w nadchodzących miesiącach zaprezentuje swój pierwszy pojazd. Według dyrektora działu samochodowego Huawei, Richarda Yu Chengdonga, Luxeed S7 zadebiutuje oficjalnie już w listopadzie, jako konkurent dla Tesli Model S. Zobacz więcej >>
Jak rozpoznać, czy Tesla Model Y ma baterię z ogniwami CATL czy BYD? Sprawdź 7 znak w VIN-ie: F lub E

Jak rozpoznać, czy Tesla Model Y ma baterię z ogniwami CATL czy BYD? Sprawdź 7 znak w VIN-ie: F lub E

Wraz z najnowszą aktualizacją oprogramowania Tesli, użytkownicy Modelu Y o napędzie na tył i mniejszej baterii w Europie zyskali nową funkcję – adaptacyjne reflektory. Jednakże, w związku z obniżką cen tych modeli, pojawiły się pytania dotyczące różnic między wariantami, zwłaszcza w kontekście rodzaju zastosowanych ogniw baterii. Zobacz więcej >>
Grafit wytwarzany z wiórów drzewnych może wkrótce znaleźć się w akumulatorze Twojego elektryka!

Grafit wytwarzany z wiórów drzewnych może wkrótce znaleźć się w akumulatorze Twojego elektryka!

Startup z Nowej Zelandii otrzymał właśnie spory zastrzyk gotówki - w wysokości 18 milionów dolarów - na komercjalizację grafitu wytwarzanego z wiórów drzewnych do zastosowania w akumulatorach pojazdów elektrycznych. To rewelacyjna wiadomość dla przemysłu motoryzacyjnego w Europie i Stanach Zjednoczonych. CarbonScape tłumaczy, że biografit jest produkowany z ubocznych materiałów przemysłu leśnego i drzewnego, takich jak zrębki i trociny, stanowiąc zrównoważoną alternatywę dla grafitu syntetycznego i naturalnego. Zobacz więcej >>
Copyright 2021 - 2025 - motoevo.pl - All Rights Reserved | Web Design: Agencja Reklamy A-GIT

Zmiany zostały zapisane