Kilka faktów, które rozjaśnią kwestię ładowania pojazdów elektrycznych

Kilka faktów, które rozjaśnią kwestię ładowania pojazdów elektrycznych
11.11.2021 12:18
1. Dlaczego ładowarka o dużej mocy (np. 250kW) ładuje mój samochód z mocą 100kW?
To dosyć proste - chociaż łatwo się pogubić w tak wielu wskaźnikach i liczbach, na które warto zwrócić uwagę przy kupnie samochodu elektrycznego. Każdy elektryk, oprócz takich liczb jak rozmiar baterii, zasięg, czy moc wyjściowa ma jeszcze jeden bardzo ważny wskaźnik, którym jest prędkość ładowania. W skrócie jest to prędkość z jaką samochód może naładować akumulator. Ponieważ akumulatory posiadają delikatny skład chemiczny i mogą łatwo ulec przeciążeniu, wprowadzane są limity, co do prędkości ładowania. Jeszcze niedawno 50kW było limitem dla samochodów innych niż Tesla - dzisiaj 100 kW staje się normą, a niektóre modele mogą ładować jeszcze szybciej, z mocą nawet do 250kW.
Jeśli Twój samochód może ładować się z maksymalną prędkością 100 kW, to ładowanie na ultraszybkiej ładowarce 150kW nie sprawi, że wyjedziecie w trasę szybciej, ponieważ auto zwyczajnie nie ma takich możliwości aby przyjąć tak dużą moc.
2. Dlaczego producenci podają czasy ładowania do 80%?
To tak, jakby powiedzieć komuś w jakim czasie przejedzie pociągiem nie całość, a 80% drogi... Głupie, wiemy, ale są konkretne powody dlaczego tak się dzieje i postaramy się to wyjaśnić w jak najmniej technicznym bełkocie :)
Kiedy baterie osiągają punkt prawie pełnego naładowania, w ogniwach gromadzi się ciepło. Aby utrzymać niską temperaturę samochód znacznie zmniejsza ilość pobieranej energii, więc ostatnie kW są ładowane przy bardzo niskiej prędkości. Ponieważ większość samochodów ładuje się w tym samym tempie do 80% stało się to nieoficjalnym „standardem branżowym” do pomiaru czasu potrzebnego do szybkiego ładowania.
3. Dlaczego Twoja bateria może nie mieć takiej pojemności, jaką myślisz, że ma?
Otóż trzeba zacząć od tego, że każdy pojazd elektryczny posiada zabezpieczający system zarządzania stanem naładowania baterii. Wiąże się z tym fakt, że elektryki nienawidzą bycia całkowcie pustym i całkowicie naładowanym.
Oba te stany powodują uszkodzenia wewnętrznej chemii pojazdu i zmniejszają tym samym zasięg jazdy. Wspomniane zabezpieczenia zapobiegają więc przejęciu kontroli przez silnik, gdy bateria jest prawie pusta i zapobiegają przeładowaniu, gdy jest prawie pełna. W związku z tym, jeśli widzisz na wyświetlaczu, że pojazd jest w 100% naładowany albo całkowicie rozładowany, to w rzeczywistości tak nie jest. Pojemność baterii, która jest w rzeczywistości wykorzystywana określana jest jako “użytkowa” lub “netto”, natomiast całkowita pojemność, to wartość “brutto”, która zwykle jest o kilka kWh wyższa od wartości użytkowej. Różnica między tymi wartościami jest tak zwanym buforem, który zabezpiecza baterię przed wartościami krytycznymi. To dlatego większość aut nawet wyświetlając rozładowanie do 0% wciąż jest w stanie przejechać jeszcze kilkanaście kilometrów.
4. Dlaczego nigdy nie udało Ci się trafić w „oficjalny” zasięg swojego samochodu. I nigdy się nie uda ;-)
Każdy producent przed wypuszczeniem nowego modelu na rynek ma obowiązek poddać pojazd testom zużycia i zasięgu. Samochody są poddawane serii testów wykonywanych przez niezależne firmy. Po testach każdy samochód w Europie otrzymuje WLTP (Worldwide Harmonized Light Vehicle Test Procedure). Problem polega na tym, że testy wykonywane są w stałych i kontrolowanych warunkach laboratoryjnych, zatem zasięg podany przez producenta będzie prawie niemożliwy do osiągnięcia w prawdziwym świecie, biorąc pod uwagę zmienne warunki atmosferyczne, wiatr, zmianę temperatur i różnicę podłoża.
5. Dlaczego pełne ładowanie nie jest dobrym sposobem na wykorzystanie czasu...
Ta sprawa w zasadzie mocno wiąże się z punktem 2. Tak jak wspominaliśmy wyżej, systemy zabezpieczające zapobiegają znacznemu przegrzaniu się co sprawia, że ładowanie baterii powyżej 80% czy 90% znacznie zwalnia. Lepiej zatem wyruszyć w podróż wcześniej, niż tracić równowartość tego czasu w ładowarce. Kierowcy czekający za Tobą na pewno będą wdzięczni :)
Ciąg dalszy FAQ na temat ładowania aut elektrycznych znajdziecie TUTAJ.
Macie jakieś swoje sprawdzone doświadczenia dotyczące ładowania elektryków? Podzielcie się w komentarzu poniżej!
Autor: Ala

Warto przeczytać

Powrót ikony motoryzacji - oto w pełni elektryczny Mercedes SL W113 „Pagoda”! Udana konwersja?

Powrót ikony motoryzacji - oto w pełni elektryczny Mercedes SL W113 „Pagoda”! Udana konwersja?

Firma Everrati, specjalizująca się w konwersji ikonicznych samochodów na pojazdy elektryczne, zaprezentowała swój najnowszy projekt podczas Yacht Show 2023 w Monte Carlo – kultowego, elektrycznego Mercedesa-Benz SL W113 "Pagoda". W dotychczasowym portfolio Everrati znalazły się modele takie jak Land Rover serii IIA, szerokokadłubowe Porsche 911 Cabriolet i ST oraz Land Rover Defender, którego oficjalna prezentacja miała miejsce wczoraj rano, tuż przed rozpoczęciem targów Monaco Yacht Show 2023 (prezentowano go w formie serii wizualnych projektów, a nie jako fizyczny pojazd). Teraz do tego prestiżowego grona dołącza Mercedes-Benz SL W113 „Pagoda” - symbol elegancji i stylu lat 60. Zobacz więcej >>
Niecodzienny widok na autostradzie : Kołpak Tesli Cybertruck leci wprost na samochody! 😲

Niecodzienny widok na autostradzie : Kołpak Tesli Cybertruck leci wprost na samochody! 😲

W najnowszym filmie możemy zobaczyć zaskakujące zdarzenie z udziałem przedprodukcyjnej Tesli Cybertruck na autostradzie 101 w Kalifornii, w okolicach San Francisco. Nagranie pochodzi z kamery samochodowej Modelu 3, którym podróżował użytkownik o pseudonimie LeletyM3. https://youtu.be/SQ5A4mFtFJQ Choć film trwa zaledwie 11 sekund, to właśnie ten krótki fragment uchwycił moment, w którym aerodynamiczna osłona koła Cybertrucka unosi się w powietrze, zostaje przejechana przez inny pojazd i przetacza się tuż przed Modelem 3. Zobacz więcej >>
Łatwopalne elektryki?

Łatwopalne elektryki?

W czasach, gdy nikt nie ma chęci, energii ani czasu dogłębnie sprawdzać "fakty" i weryfikować źródeł powielanych informacji bardzo istotny jest głos ludzi nauki. W zalewie newsów, które "mają się klikać" często dochodzi do przekłamań (nierzadko zamierzonych). Zobacz więcej >>
QUIZ: Rozpoznaj markę auta po nazwie modelu!

QUIZ: Rozpoznaj markę auta po nazwie modelu!

Zobacz nasz najnowszy QUIZ, w którym sprawdzimy, czy rozpoznasz markę samochodu jedynie po nazwie modelu! Zadanie wydaje się proste, ale czy aby napewno takim jest? Każdy wie, że Passat czy Golf to Volkswagen, a Astra to model Opla. Ale jak to wygląda ze znacznie mniej popularnymi autami elektrycznymi? Sprawdzimy to w naszym najnowszym QUIZie. Zobacz więcej >>
Płonąca Tesla na autostradzie ugaszona przy wsparciu... koparki!

Płonąca Tesla na autostradzie ugaszona przy wsparciu... koparki!

Do zapłonu aut elektrycznych dochodzi kilkukrotnie rzadziej niż w przypadku aut spalinowych. Ale płonący elektryk gasi się trudniej i dłużej niż samochód spalinowy, a to z uwagi na znaczną ilość zakumulowanej energii w bateriach. Zobacz więcej >>
TeslaCam inteligentniejszy niż myślimy?

TeslaCam inteligentniejszy niż myślimy?

Oto film, który stał się viralem w ostatnich dniach na całym świecie. Rzadko zdarza się, że kamera uchwyca tak spektakularny wypadek na autostradzie. Zobacz więcej >>
BMW prawdopodobnie wstrzyma produkcję modelu i3

BMW prawdopodobnie wstrzyma produkcję modelu i3

BMW i3 niedługo przejdzie do historii. Przerwa w produkcji nastąpi pod koniec czerwca, poinformowała rzeczniczka firmy. i3 był jednym z najważniejszych pojazdów BMW, zwłaszcza że został wypuszczony na samym początku elektryfikacji pojazdów. Zobacz więcej >>
Copyright 2021 - 2023 - motoevo.pl - All Rights Reserved | Web Design: Agencja Reklamy A-GIT

Zmiany zostały zapisane