Kilka faktów, które rozjaśnią kwestię ładowania pojazdów elektrycznych

Kilka faktów, które rozjaśnią kwestię ładowania pojazdów elektrycznych
11.11.2021 12:18
1. Dlaczego ładowarka o dużej mocy (np. 250kW) ładuje mój samochód z mocą 100kW?
To dosyć proste - chociaż łatwo się pogubić w tak wielu wskaźnikach i liczbach, na które warto zwrócić uwagę przy kupnie samochodu elektrycznego. Każdy elektryk, oprócz takich liczb jak rozmiar baterii, zasięg, czy moc wyjściowa ma jeszcze jeden bardzo ważny wskaźnik, którym jest prędkość ładowania. W skrócie jest to prędkość z jaką samochód może naładować akumulator. Ponieważ akumulatory posiadają delikatny skład chemiczny i mogą łatwo ulec przeciążeniu, wprowadzane są limity, co do prędkości ładowania. Jeszcze niedawno 50kW było limitem dla samochodów innych niż Tesla - dzisiaj 100 kW staje się normą, a niektóre modele mogą ładować jeszcze szybciej, z mocą nawet do 250kW.
Jeśli Twój samochód może ładować się z maksymalną prędkością 100 kW, to ładowanie na ultraszybkiej ładowarce 150kW nie sprawi, że wyjedziecie w trasę szybciej, ponieważ auto zwyczajnie nie ma takich możliwości aby przyjąć tak dużą moc.
2. Dlaczego producenci podają czasy ładowania do 80%?
To tak, jakby powiedzieć komuś w jakim czasie przejedzie pociągiem nie całość, a 80% drogi... Głupie, wiemy, ale są konkretne powody dlaczego tak się dzieje i postaramy się to wyjaśnić w jak najmniej technicznym bełkocie :)
Kiedy baterie osiągają punkt prawie pełnego naładowania, w ogniwach gromadzi się ciepło. Aby utrzymać niską temperaturę samochód znacznie zmniejsza ilość pobieranej energii, więc ostatnie kW są ładowane przy bardzo niskiej prędkości. Ponieważ większość samochodów ładuje się w tym samym tempie do 80% stało się to nieoficjalnym „standardem branżowym” do pomiaru czasu potrzebnego do szybkiego ładowania.
3. Dlaczego Twoja bateria może nie mieć takiej pojemności, jaką myślisz, że ma?
Otóż trzeba zacząć od tego, że każdy pojazd elektryczny posiada zabezpieczający system zarządzania stanem naładowania baterii. Wiąże się z tym fakt, że elektryki nienawidzą bycia całkowcie pustym i całkowicie naładowanym.
Oba te stany powodują uszkodzenia wewnętrznej chemii pojazdu i zmniejszają tym samym zasięg jazdy. Wspomniane zabezpieczenia zapobiegają więc przejęciu kontroli przez silnik, gdy bateria jest prawie pusta i zapobiegają przeładowaniu, gdy jest prawie pełna. W związku z tym, jeśli widzisz na wyświetlaczu, że pojazd jest w 100% naładowany albo całkowicie rozładowany, to w rzeczywistości tak nie jest. Pojemność baterii, która jest w rzeczywistości wykorzystywana określana jest jako “użytkowa” lub “netto”, natomiast całkowita pojemność, to wartość “brutto”, która zwykle jest o kilka kWh wyższa od wartości użytkowej. Różnica między tymi wartościami jest tak zwanym buforem, który zabezpiecza baterię przed wartościami krytycznymi. To dlatego większość aut nawet wyświetlając rozładowanie do 0% wciąż jest w stanie przejechać jeszcze kilkanaście kilometrów.
4. Dlaczego nigdy nie udało Ci się trafić w „oficjalny” zasięg swojego samochodu. I nigdy się nie uda ;-)
Każdy producent przed wypuszczeniem nowego modelu na rynek ma obowiązek poddać pojazd testom zużycia i zasięgu. Samochody są poddawane serii testów wykonywanych przez niezależne firmy. Po testach każdy samochód w Europie otrzymuje WLTP (Worldwide Harmonized Light Vehicle Test Procedure). Problem polega na tym, że testy wykonywane są w stałych i kontrolowanych warunkach laboratoryjnych, zatem zasięg podany przez producenta będzie prawie niemożliwy do osiągnięcia w prawdziwym świecie, biorąc pod uwagę zmienne warunki atmosferyczne, wiatr, zmianę temperatur i różnicę podłoża.
5. Dlaczego pełne ładowanie nie jest dobrym sposobem na wykorzystanie czasu...
Ta sprawa w zasadzie mocno wiąże się z punktem 2. Tak jak wspominaliśmy wyżej, systemy zabezpieczające zapobiegają znacznemu przegrzaniu się co sprawia, że ładowanie baterii powyżej 80% czy 90% znacznie zwalnia. Lepiej zatem wyruszyć w podróż wcześniej, niż tracić równowartość tego czasu w ładowarce. Kierowcy czekający za Tobą na pewno będą wdzięczni :)
Ciąg dalszy FAQ na temat ładowania aut elektrycznych znajdziecie TUTAJ.
Macie jakieś swoje sprawdzone doświadczenia dotyczące ładowania elektryków? Podzielcie się w komentarzu poniżej!
Autor: Ala

Warto przeczytać

⚡ Rekordowy październik: Polska elektromobilność nabiera mocy! ⚡

⚡ Rekordowy październik: Polska elektromobilność nabiera mocy! ⚡

Październik 2025 roku przejdzie do historii polskiej motoryzacji. Dane PZPM pokazują, że aż 9,1% wszystkich nowych samochodów zarejestrowanych w Polsce to elektryki. Zobacz więcej >>
⚡ Program „NaszEauto” bije rekordy – ale 9 na 10 wniosków z błędami!

⚡ Program „NaszEauto” bije rekordy – ale 9 na 10 wniosków z błędami!

Rządowy program wsparcia elektromobilności „NaszEauto” cieszy się ogromnym zainteresowaniem. Od 3 lutego do 24 października 2025 roku wpłynęło już ponad 18,5 tysiąca wniosków na łączną kwotę przekraczającą 575 milionów złotych. Zobacz więcej >>
🚘 Hybrydy plug-in pod lupą: raport T&E obnaża prawdę o emisjach

🚘 Hybrydy plug-in pod lupą: raport T&E obnaża prawdę o emisjach

Na pierwszy rzut oka wyglądają jak samochody elektryczne – mają gniazdko do ładowania, niskie wskaźniki emisji w papierach i obietnicę ekologicznej jazdy. Ale najnowszy raport Transport & Environment (T&E) „Smoke screen: the growing PHEV emissions scandal” ujawnia, że w rzeczywistości wiele hybryd plug-in to „wilki w owczej skórze”. Zobacz więcej >>
🚗 Chińska ofensywa luksusu w Europie – nadchodzi Yangwang i Denza

🚗 Chińska ofensywa luksusu w Europie – nadchodzi Yangwang i Denza

Europejski rynek motoryzacyjny stoi u progu dużej zmiany. Wkrótce do segmentu ultraluksusowego, dotąd zarezerwowanego dla marek takich jak Ferrari, Porsche, Bentley czy Mercedes-Maybach, wkroczy nowy gracz – chiński koncern BYD, który już jest największym producentem samochodów elektrycznych na świecie. Zobacz więcej >>
Nowa Mapa Superchargerów i Rozwój Sieci Ładowarek Tesli w Polsce

Nowa Mapa Superchargerów i Rozwój Sieci Ładowarek Tesli w Polsce

Tesla kontynuuje dynamiczny rozwój swojej sieci szybkich ładowarek Supercharger, a wraz z tym procesem pojawia się nowa aktualizacja mapy, która prezentuje zarówno istniejące stacje, jak i te w fazie rozwoju. Dodatkowo, na stronie producenta uruchomiono kolejną rundę głosowania, w której użytkownicy mogą wskazać miejsca, gdzie ich zdaniem powinny zostać zainstalowane nowe ładowarki. Zobacz więcej >>
Jak rozpoznać, czy Tesla Model Y ma baterię z ogniwami CATL czy BYD? Sprawdź 7 znak w VIN-ie: F lub E

Jak rozpoznać, czy Tesla Model Y ma baterię z ogniwami CATL czy BYD? Sprawdź 7 znak w VIN-ie: F lub E

Wraz z najnowszą aktualizacją oprogramowania Tesli, użytkownicy Modelu Y o napędzie na tył i mniejszej baterii w Europie zyskali nową funkcję – adaptacyjne reflektory. Jednakże, w związku z obniżką cen tych modeli, pojawiły się pytania dotyczące różnic między wariantami, zwłaszcza w kontekście rodzaju zastosowanych ogniw baterii. Zobacz więcej >>
Zeekr 007 - Elektryczna Innowacja z Chińskiego Koncernu Geely

Zeekr 007 - Elektryczna Innowacja z Chińskiego Koncernu Geely

Na chińskim rynku pojawił się nowy gracz, Zeekr 007, model marki Zeekr, będącej częścią koncernu Geely. To elektryczne auto debiutuje nie tylko ze swoimi zaawansowanymi funkcjami, ale również z nietypową reklamą, gdzie pierwsze dziesięć sekund filmu to prezentacja gamy modelowej Tesli. Zobacz więcej >>
Nowe Ładowarki W Polsce: Ionity Radomsko i Ekoen Warszawa

Nowe Ładowarki W Polsce: Ionity Radomsko i Ekoen Warszawa

W ostatnich dniach roku Polacy zyskali dwie nowe, potężne stacje ładowania dla samochodów elektrycznych. Pierwsza z nich, Ionity Radomsko, została uruchomiona na terenie Portu Radomsko, będącego doskonałym miejscem postojowym w podróży między Górnym Śląskiem a Warszawą. Zobacz więcej >>
Copyright 2021 - 2025 - motoevo.pl - All Rights Reserved | Web Design: Agencja Reklamy A-GIT

Zmiany zostały zapisane