🚗 Hak holowniczy w samochodzie elektrycznym – czy to się opłaca?

🚗 Hak holowniczy w samochodzie elektrycznym – czy to się opłaca?
11.08.2025 19:00
Coraz więcej kierowców korzysta z samochodów elektrycznych nie tylko w mieście, ale też podczas długich podróży. Wzrost zasięgów i lepsza infrastruktura ładowania sprawiają, że BEV-y jadą nawet na urlop do Chorwacji czy Włoch bez większych problemów. Ale co w sytuacji, gdy chcemy zabrać przyczepę kempingową lub mniejszą przyczepkę na działkę?
⚙️ Czy elektryk może ciągnąć przyczepę?
Teoretycznie tak – w praktyce nie każdy. Wiele modeli BEV nie ma homologacji na montaż haka holowniczego ani na holowanie. Często producenci dopuszczają jedynie hak transportowy do bagażnika rowerowego.
Przykład? VW ID.3 nie ma opcji holowania, ale już ID.4 – tak. Brak homologacji dotyczy też wielu tanich modeli, np. Dacia Spring czy BYD Dolphin Surf. Jeśli planujemy holowanie, trzeba wybierać większe, mocniejsze auta.
💰 Ile kosztuje hak holowniczy do BEV?
Tanie to nie jest – podobnie jak w autach spalinowych. Przykładowe ceny w ASO:

Skoda Enyaq – 3400 zł
Volkswagen ID.7 – 5330 zł
Tesla Model Y – 6500 zł (pełny pakiet)
Mercedes EQE – 4835 zł (+2015 zł asystent manewrowania)
BMW i5 – 5900 zł
📊 Przykładowy uciąg w popularnych elektrykach

Tesla Model Y LR – do 1600 kg
Hyundai Ioniq 5 AWD – do 1600 kg
Kia EV6 AWD – do 1600 kg
VW ID.4 GTX – do 1400 kg
Ford Mustang Mach-E – do 1500 kg

Wersje FWD często mają mniejszy uciąg lub brak możliwości holowania.
📜 Czy trzeba mieć specjalne prawo jazdy?
Najczęściej nie. Standardowe B wystarczy, jeśli masa zestawu (auto + przyczepa) nie przekracza 3,5 t.

B96 – do 4,25 t
B+E – do 7 t
🔋 Jak holowanie wpływa na zasięg?
Holowanie przyczepy zwiększa zużycie energii nawet o +50–80%, czasem ponad 100%.
Przykład testu ADAC – Skoda Enyaq 80x z przyczepą 1200 kg:
Zużycie bez przyczepy – 20 kWh/100 km (zasięg ok. 420 km)
Zużycie z przyczepą – 38 kWh/100 km (zasięg ok. 210 km)

Trzeba częściej ładować, planować postoje i brać pod uwagę utrudnienia przy podjazdach do ładowarek.
🛠 Eksploatacja i komfort jazdy z przyczepą
Holowanie zwiększa obciążenie silników i układów chłodzenia, a także zużycie opon i hamulców. Jednak BEV-y mają mniej elementów mechanicznych, więc są mniej podatne na awarie związane z przeciążeniem niż auta spalinowe.
Dzięki niskiemu środkowi ciężkości i szybkiemu napędowi elektryki dobrze radzą sobie z przyczepą, zwłaszcza w połączeniu z trybem holowania (np. w Tesli Model Y czy Mercedesie EQE).
✅ Podsumowanie
Holowanie przyczepy elektrykiem jest możliwe i wygodne, jeśli:

auto ma homologację na hak,
znamy jego maksymalny uciąg,
planujemy trasę z uwzględnieniem częstszego ładowania.

Do okazjonalnego transportu rzeczy czy krótkich wyjazdów BEV sprawdzi się znakomicie. W przypadku przyczep kempingowych – warto przygotować się na większe zużycie energii i częstsze postoje.
Autor: Karolina

Warto przeczytać

Nieoznakowane elektryki dla stołecznej policji – kolejny krok ku zielonej flocie

Nieoznakowane elektryki dla stołecznej policji – kolejny krok ku zielonej flocie

Komenda Stołeczna Policji zbroi się… w ciszę i zeroemisyjność. W ramach drugiego etapu projektu „Rozwój elektromobilności na terenie podległym Komendantowi Stołecznemu Policji”, do floty służb mundurowych trafi sześć nieoznakowanych radiowozów elektrycznych oraz dwie stacje ładowania. Zobacz więcej >>
 „Dekalog bezpiecznego kierowcy” od GDDKiA – sprawdź, czy jeździsz odpowiedzialnie! 🚗

„Dekalog bezpiecznego kierowcy” od GDDKiA – sprawdź, czy jeździsz odpowiedzialnie! 🚗

🗓 25 lipca – Dzień Bezpiecznego Kierowcy to dobra okazja, by przypomnieć sobie podstawowe zasady bezpiecznej jazdy – zwłaszcza w sezonie wakacyjnym, kiedy wiele osób rusza w dłuższe trasy. Z tej okazji GDDKiA opublikowała swój „Dekalog bezpiecznego kierowcy” – praktyczny zestaw porad, który może uratować nie tylko wakacje, ale i zdrowie oraz życie podróżnych. Zobacz więcej >>
🚗 Hak holowniczy w samochodzie elektrycznym – czy to się opłaca?

🚗 Hak holowniczy w samochodzie elektrycznym – czy to się opłaca?

Coraz więcej kierowców korzysta z samochodów elektrycznych nie tylko w mieście, ale też podczas długich podróży. Wzrost zasięgów i lepsza infrastruktura ładowania sprawiają, że BEV-y jadą nawet na urlop do Chorwacji czy Włoch bez większych problemów. Zobacz więcej >>
XPENG wyprzedza Teslę! Klienci w Europie stawiają na chińską markę

XPENG wyprzedza Teslę! Klienci w Europie stawiają na chińską markę

XPENG jako pierwszy chiński producent samochodów elektrycznych znalazł się na pierwszym miejscu rankingu satysfakcji klientów w Niemczech, Austrii i Szwajcarii. W badaniu przeprowadzonym przez USCALE GmbH wzięło udział ponad 5 000 właścicieli EV – a wyniki mówią jasno: kierowcy XPENG są najbardziej zadowoleni ze swojego wyboru. Zobacz więcej >>
Huawei twierdzi, że nadchodzący Luxeed S7 EV będzie „lepszy od Modelu S Tesli”!

Huawei twierdzi, że nadchodzący Luxeed S7 EV będzie „lepszy od Modelu S Tesli”!

Huawei, znany producent smartfonów, zawarł strategiczne partnerstwo z chińską firmą Chery Automobile w celu stworzenia nowej marki pojazdów elektrycznych (EV) o nazwie Luxeed, która w nadchodzących miesiącach zaprezentuje swój pierwszy pojazd. Według dyrektora działu samochodowego Huawei, Richarda Yu Chengdonga, Luxeed S7 zadebiutuje oficjalnie już w listopadzie, jako konkurent dla Tesli Model S. Zobacz więcej >>
Nowa Mapa Superchargerów i Rozwój Sieci Ładowarek Tesli w Polsce

Nowa Mapa Superchargerów i Rozwój Sieci Ładowarek Tesli w Polsce

Tesla kontynuuje dynamiczny rozwój swojej sieci szybkich ładowarek Supercharger, a wraz z tym procesem pojawia się nowa aktualizacja mapy, która prezentuje zarówno istniejące stacje, jak i te w fazie rozwoju. Dodatkowo, na stronie producenta uruchomiono kolejną rundę głosowania, w której użytkownicy mogą wskazać miejsca, gdzie ich zdaniem powinny zostać zainstalowane nowe ładowarki. Zobacz więcej >>
Jak rozpoznać, czy Tesla Model Y ma baterię z ogniwami CATL czy BYD? Sprawdź 7 znak w VIN-ie: F lub E

Jak rozpoznać, czy Tesla Model Y ma baterię z ogniwami CATL czy BYD? Sprawdź 7 znak w VIN-ie: F lub E

Wraz z najnowszą aktualizacją oprogramowania Tesli, użytkownicy Modelu Y o napędzie na tył i mniejszej baterii w Europie zyskali nową funkcję – adaptacyjne reflektory. Jednakże, w związku z obniżką cen tych modeli, pojawiły się pytania dotyczące różnic między wariantami, zwłaszcza w kontekście rodzaju zastosowanych ogniw baterii. Zobacz więcej >>
Grafit wytwarzany z wiórów drzewnych może wkrótce znaleźć się w akumulatorze Twojego elektryka!

Grafit wytwarzany z wiórów drzewnych może wkrótce znaleźć się w akumulatorze Twojego elektryka!

Startup z Nowej Zelandii otrzymał właśnie spory zastrzyk gotówki - w wysokości 18 milionów dolarów - na komercjalizację grafitu wytwarzanego z wiórów drzewnych do zastosowania w akumulatorach pojazdów elektrycznych. To rewelacyjna wiadomość dla przemysłu motoryzacyjnego w Europie i Stanach Zjednoczonych. CarbonScape tłumaczy, że biografit jest produkowany z ubocznych materiałów przemysłu leśnego i drzewnego, takich jak zrębki i trociny, stanowiąc zrównoważoną alternatywę dla grafitu syntetycznego i naturalnego. Zobacz więcej >>
Copyright 2021 - 2025 - motoevo.pl - All Rights Reserved | Web Design: Agencja Reklamy A-GIT

Zmiany zostały zapisane