Zasięg Tesli z bateriami LFP: Zima vs Lato!

Zasięg Tesli z bateriami LFP: Zima vs Lato!
01.12.2021 07:28
Tesla Model 3 w wersji Standard Rang + z bateriami LFP (litowo-fosforanowo-żelazowymi) to najtańsza Tesla w ofercie amerykańskiego producenta. Niską cenę zapewnia głównie na skutek zastosowania baterii LFP (dostępne są tylko w tej wersji modelu). Cechują się one relatywnie niską degradacją, znacznie niższą ceną produkcyjną, lubią być ładowane do 100% w codziennym użytkowaniu, są też nieco cięższe od baterii NMA (niklowo-manganowo-aluminiowe) i NMC (niklowo-manganowo-kobaltowe). Mają też istotną wadę - źle znoszą niskie temperatury.
Wraz ze spadkiem temperatury baterie LFP tracą drastycznie sprawność i nie są w stanie oddawać zakumulowanej energii w sposób, jaki robią to baterie NMC czy NMA. Z pomocą przychodzi aktywne ogrzewanie baterii. Rozwiązanie to pozwala utrzymywać baterie w odpowiedniej temperaturze aby problem nie był odczuwalny dla użytkownika. Oczywiście na mrozie proces ten pochłania część energii i przyspiesza rozładowanie baterii zaparkowanego auta.
Bjorn Nyland postanowił sprawdzić jaka będzie różnica zasięgu Tesli z bateriami LFP przy temperaturze 1 stopnia Celsjusza i mokrej nawierzchni, na tle poprzedniego testu Tesli z takimi bateriami, które miało miejsce latem, przy 20 stopniach i suchej nawierzchni. W oby przypadkach auto było na 18-calowych felgach, lecz tym razem było już na oponach zimowych.
Efekt?
- Przy prędkości 90 km/h auto przejechało 346 kilometrów. Latem były to 443 km. Spadek zasięgu o 22%
- Przy prędkości 120 km/h auto przejechało 263 kilometry. Latem było to 313 km. Spadek zasięgu o 16%
Jak wynika z powyższej tabeli - odnotowany spadek zasięgu to około 20%. Nie jest to wartość przerażająca, lecz trzeba pamiętać, że test był prowadzony w temperaturze +1 stopnia Celsjusza. Przy -10 stopniach należy spodziewać się znacznie większej różnicy.
Zobacz test zasięgu Bjorna:
Autor: motoevo

Warto przeczytać

Ferrari podpisuje porozumienie z SK.On: Elektrolit na Tlenkach w Grze?

Ferrari podpisuje porozumienie z SK.On: Elektrolit na Tlenkach w Grze?

Ferrari ogłosiło niedawno współpracę z południowokoreańskim producentem ogniw litowo-jonowych, firmą SK.On. Choć szczegóły porozumienia nie zostały ujawnione, to fakt tej współpracy sugeruje, że SK.On może być na dobrej drodze do zaawansowania w produkcji ogniw z litowymi anodami i stałym elektrolitem. Zobacz więcej >>
Kontrowersje wokół Tesli: Anulacja Taniej Tesli na Rzecz Robotaxi?

Kontrowersje wokół Tesli: Anulacja Taniej Tesli na Rzecz Robotaxi?

Ostatnie doniesienia od agencji Reuters wstrząsnęły światem Tesli i jego entuzjastów. Według informacji opublikowanych przez Reuters, producent samochodów elektrycznych miał rzekomo porzucić plany dotyczące taniej wersji Tesli, znanego wewnętrznie jako NV91 lub H422. Zobacz więcej >>
Volkswagen ID. Buzz GTX

Volkswagen ID. Buzz GTX

Volkswagen przedstawił światu model ID. Buzz GTX, który ma zrewolucjonizować koncepcję elektrycznych minivanów. Zobacz więcej >>
Volvo kończy epokę silników Diesla po 45 latach

Volvo kończy epokę silników Diesla po 45 latach

W fabryce w Torslandzie, Szwecja, ostatni raz zjechało z taśmy montażowej Volvo XC90 z silnikiem Diesla, kładąc kres 45-letniej historii korzystania z tych jednostek napędowych. Pojazd ten będzie eksponowany w muzeum marki. Zobacz więcej >>
TeslaCam inteligentniejszy niż myślimy?

TeslaCam inteligentniejszy niż myślimy?

Oto film, który stał się viralem w ostatnich dniach na całym świecie. Rzadko zdarza się, że kamera uchwyca tak spektakularny wypadek na autostradzie. Zobacz więcej >>
Obejrzyj reklamę anty-EV giganta naftowego ExxonMobil!

Obejrzyj reklamę anty-EV giganta naftowego ExxonMobil!

Nie trzeba mieć dyplomu z ekonomii, aby zdać sobie sprawę, że branża pojazdów elektrycznych i branża paliw kopalnych nie są najlepszymi kumplami, chociaż firmy naftowe do tej pory nie wydawały się zbytnio przejmować pojazdami elektrycznymi. Być może dlatego, że uważały, że pojazdy elektryczne na baterie nigdy się nie przyjmą, a może dlatego, że wierzyły, że ignorowanie pojazdów elektrycznych jest najlepszą strategią, firmy naftowe powstrzymywały się od wielu komentarzy na temat pojazdów elektrycznych. Zobacz więcej >>
Nowe Audi A8 - będzie MOC!

Nowe Audi A8 - będzie MOC!

Audi zapowiedziało właśnie premierę swojego nowego Audi A8 na 2024 rok! Według zapowiedzi A8 będzie najmocniejszym modelem w gamie aut niemieckiego producenta. Wszystko wskazuje na to, że zgodnie z konceptem Audi zaoferuje dwa silniki elektryczne - jeden z przodu, drugi z tyłu - o łącznej mocy 710 KM i momencie obrotowym 708 Nm. Zobacz więcej >>
Niemcy mają problem! A z nimi cała Europa?

Niemcy mają problem! A z nimi cała Europa?

Niemiecki przemysł samochodowy ma problem. Świat coraz szybciej przechodzi na motoryzację napędzaną prądem, a niemieccy giganci przespali 10 lat względem Tesli czy Chin. Zobacz więcej >>
Copyright 2021 - 2024 - motoevo.pl - All Rights Reserved | Web Design: Agencja Reklamy A-GIT

Zmiany zostały zapisane