Zasięg Tesli z bateriami LFP: Zima vs Lato!

Zasięg Tesli z bateriami LFP: Zima vs Lato!
01.12.2021 07:28
Tesla Model 3 w wersji Standard Rang + z bateriami LFP (litowo-fosforanowo-żelazowymi) to najtańsza Tesla w ofercie amerykańskiego producenta. Niską cenę zapewnia głównie na skutek zastosowania baterii LFP (dostępne są tylko w tej wersji modelu). Cechują się one relatywnie niską degradacją, znacznie niższą ceną produkcyjną, lubią być ładowane do 100% w codziennym użytkowaniu, są też nieco cięższe od baterii NMA (niklowo-manganowo-aluminiowe) i NMC (niklowo-manganowo-kobaltowe). Mają też istotną wadę - źle znoszą niskie temperatury.
Wraz ze spadkiem temperatury baterie LFP tracą drastycznie sprawność i nie są w stanie oddawać zakumulowanej energii w sposób, jaki robią to baterie NMC czy NMA. Z pomocą przychodzi aktywne ogrzewanie baterii. Rozwiązanie to pozwala utrzymywać baterie w odpowiedniej temperaturze aby problem nie był odczuwalny dla użytkownika. Oczywiście na mrozie proces ten pochłania część energii i przyspiesza rozładowanie baterii zaparkowanego auta.
Bjorn Nyland postanowił sprawdzić jaka będzie różnica zasięgu Tesli z bateriami LFP przy temperaturze 1 stopnia Celsjusza i mokrej nawierzchni, na tle poprzedniego testu Tesli z takimi bateriami, które miało miejsce latem, przy 20 stopniach i suchej nawierzchni. W oby przypadkach auto było na 18-calowych felgach, lecz tym razem było już na oponach zimowych.
Efekt?
- Przy prędkości 90 km/h auto przejechało 346 kilometrów. Latem były to 443 km. Spadek zasięgu o 22%
- Przy prędkości 120 km/h auto przejechało 263 kilometry. Latem było to 313 km. Spadek zasięgu o 16%
Jak wynika z powyższej tabeli - odnotowany spadek zasięgu to około 20%. Nie jest to wartość przerażająca, lecz trzeba pamiętać, że test był prowadzony w temperaturze +1 stopnia Celsjusza. Przy -10 stopniach należy spodziewać się znacznie większej różnicy.
Zobacz test zasięgu Bjorna:
Autor: motoevo

Warto przeczytać

Hyundai Elexio – nowy elektryk na rynek chiński. Czy trafi do Europy?

Hyundai Elexio – nowy elektryk na rynek chiński. Czy trafi do Europy?

Hyundai zaprezentował zupełnie nowy model elektryczny – Elexio. To średniej wielkości SUV opracowany z myślą o rynku chińskim. Zobacz więcej >>
Krawężnik, który ładuje samochód. Niemcy testują rewolucję w elektromobilności

Krawężnik, który ładuje samochód. Niemcy testują rewolucję w elektromobilności

Przez ostatni rok ulice Kolonii stały się poligonem dla jednego z najciekawszych projektów miejskiej elektromobilności w Europie. Rheinmetall – znany głównie z sektora zbrojeniowego – pokazał, że jego technologie świetnie sprawdzają się także… w chodniku. Zobacz więcej >>
ORLEN Charge z promocją na maj – ładowanie nawet o 35% taniej!

ORLEN Charge z promocją na maj – ładowanie nawet o 35% taniej!

Na majówkę i cały maj kierowcy elektryków mają powody do zadowolenia! ORLEN Charge ogłasza dużą promocję – ładowanie aut elektrycznych będzie tańsze nawet o 35%! Tańsze ładowanie – szczegóły promocji Od 30 kwietnia do 30 maja 2025 r. obowiązują nowe, niższe stawki na ładowanie samochodów elektrycznych na stacjach ORLEN Charge. Zobacz więcej >>
Nowe lokalizacje Superchargerów Tesli – Wrocław i Hradec Kralove na liście zwycięzców

Nowe lokalizacje Superchargerów Tesli – Wrocław i Hradec Kralove na liście zwycięzców

Tesla ogłosiła wyniki kolejnej tury głosowania na nowe lokalizacje Superchargerów. Wśród zwycięzców znalazły się dwa punkty istotne dla polskich kierowców – Wrocław oraz czeskie Hradec Kralove, leżące na trasie z Dolnego Śląska do Pragi. Zobacz więcej >>
Obejrzyj reklamę anty-EV giganta naftowego ExxonMobil!

Obejrzyj reklamę anty-EV giganta naftowego ExxonMobil!

Nie trzeba mieć dyplomu z ekonomii, aby zdać sobie sprawę, że branża pojazdów elektrycznych i branża paliw kopalnych nie są najlepszymi kumplami, chociaż firmy naftowe do tej pory nie wydawały się zbytnio przejmować pojazdami elektrycznymi. Być może dlatego, że uważały, że pojazdy elektryczne na baterie nigdy się nie przyjmą, a może dlatego, że wierzyły, że ignorowanie pojazdów elektrycznych jest najlepszą strategią, firmy naftowe powstrzymywały się od wielu komentarzy na temat pojazdów elektrycznych. Zobacz więcej >>
Niemcy mają problem! A z nimi cała Europa?

Niemcy mają problem! A z nimi cała Europa?

Niemiecki przemysł samochodowy ma problem. Świat coraz szybciej przechodzi na motoryzację napędzaną prądem, a niemieccy giganci przespali 10 lat względem Tesli czy Chin. Zobacz więcej >>
Nadchodzący Porsche Macan EV 2024 zauważony bez kamuflażu!

Nadchodzący Porsche Macan EV 2024 zauważony bez kamuflażu!

Porsche Macan EV 2024, nadchodzący elektryczny SUV, został zauważony z formie zbliżonej do produkcyjnej, praktycznie bez kamuflażu. Producent zapowiada, że stanie się on "najbardziej sportowym modelem w swojej klasie", zdolnym do rywalizacji z takimi konkurentami jak Tesla Model Y, Polestar 3, Mercedes-Benz EQC i Genesis GV60. Najświeższe szpiegowskie zdjęcia Macana EV rzucają nowe światło na stylistykę tego pojazdu. Zobacz więcej >>
Huawei twierdzi, że nadchodzący Luxeed S7 EV będzie „lepszy od Modelu S Tesli”!

Huawei twierdzi, że nadchodzący Luxeed S7 EV będzie „lepszy od Modelu S Tesli”!

Huawei, znany producent smartfonów, zawarł strategiczne partnerstwo z chińską firmą Chery Automobile w celu stworzenia nowej marki pojazdów elektrycznych (EV) o nazwie Luxeed, która w nadchodzących miesiącach zaprezentuje swój pierwszy pojazd. Według dyrektora działu samochodowego Huawei, Richarda Yu Chengdonga, Luxeed S7 zadebiutuje oficjalnie już w listopadzie, jako konkurent dla Tesli Model S. Zobacz więcej >>
Copyright 2021 - 2025 - motoevo.pl - All Rights Reserved | Web Design: Agencja Reklamy A-GIT

Zmiany zostały zapisane