Oto ciąg dalszy FAQ na temat ładowania aut elektrycznych…. Pierwszą część możecie znaleźć
TUTAJ
6. Dlaczego często lepiej naładować samochód na końcu podróży niż na początku?
Akumulatory mają to do siebie, że najlepiej działają jak są ciepłe. Zimne nie są w stanie przyjąć tak dużo energii, jak te, które są rozgrzane na przykład po trasie. Jeśli na początku podróży uruchomisz ładowarkę akumulator może nie być wystarczająco rozgrzany, aby przyjąć pełną moc, w wyniku czego naładowanie zajmie więcej czasu. Aby zapewnić optymalną szybkość ładowania lepiej naładować się pod koniec podróży, kiedy akumulator będzie rozgrzany. To na pewno pozwoli zaoszczędzić trochę czasu.
7. Dlaczego nie musisz (i nie powinieneś) ładować samochodu do pełna po każdej jeździe?
Jeśli dotarłeś do tego punktu czytając pozostałe wiesz już, że akumulatory w samochodach elektrycznych nie lubią być pełne (za wyjątkiem ogniw LFP tj. żelazowo-fosforanowych). Jeśli codzienna jazda np. do pracy zużywa 25% energii, to zdecydowanie lepiej dla baterii będzie, jeśli naładujemy auto co 3 dzień, zastępując tym 24 godzinne cykle ładowania. Pamiętaj, że optymalny przedział użytkowania baterii dla większości ogniw to przedział między 20 a 80%.
8. Dlaczego nigdy nie należy zostawiać baterii z bardzo niskim poziomem naładowania?
Mieliście kiedyś sytuację, kiedy wasz smartfon odmówił posłuszeństwa dlatego, że spędziliście zbyt dużo czasu na mrozie? Z powodu zbyt niskiej temperatury (jak i zbyt wysokiej) reakcje chemiczne w akumulatorze litowo-jonowym znacznie spowalniają, przez co może dojść do uszkodzenia chemii w ogniwach baterii. Na szczęście samochody posiadają system zarządzania akumulatorem, który możliwie dostosuje temperaturę, kiedy uzna, że może dojść do uszkodzenia. Aby systemy te mogły sprawnie działać nie należy zostawiać samochodu z prawie rozładowaną baterią. Podobnie jest też z pozostawieniem auta z naładowaną do pełna baterią na długi czas.
9. Dlaczego warto mądrze wybierać miejsce parkingowe w czasie upałów?
Pamiętacie czasy, kiedy winylowe siedzenia powodowały oparzenia nóg po kilku godzinach na słońcu? Cóż, to samo nasiąkanie ciepłem może potencjalnie spowodować uszkodzenie akumulatora, zwłaszcza kiedy wcześniej dużo jeździliśmy. Na szczęście systemy zarządzanie akumulatorami przepuszczają płyn chłodzący, aby utrzymać prawidłową temperaturę (w autach z aktywnym chłodzeniem baterii). W takim przypadku może się okazać, że po zostawieniu samochodu przez kilka godzin na słońcu możemy zgubić trochę zasięgu. Wszystko dlatego, że samochód będzie musiał schłodzić akumulator.