Do zapłonu aut elektrycznych dochodzi kilkukrotnie rzadziej niż w przypadku aut spalinowych. Ale płonący elektryk gasi się trudniej i dłużej niż samochód spalinowy, a to z uwagi na znaczną ilość zakumulowanej energii w bateriach.
Dlatego jedną z najskuteczniejszych metod gaszenia jest odcięcie tlenu przez zatopienie auta w kontenerze wypełnionym wodą i pozostawienie auta na kilka godzin w takiej "wannie" w celu schłodzenia baterii. Takie zalecenie gaszenia rekomenduje m.in. Tesla.
Ten czerwony konetener na powyższym zdjęciu trafił właśnie do warszawskich strażaków. Kontener posiada wciągarkę do samochodów elektrycznych, ale może też pełnić funkcje bufora wody, są na nim zainstalowane nasady do takiego zastosowania.
Inną testowaną metodą odcięcia tlenu jest przykrycie samochodu specjalnym materiałem. Rozwiązanie zdecydowanie łatwiejsze do wdrożenia - wyposażenie wozów strażackich w taki "koc" nie stanowi tak dużego wyzwania, jak wyposażenie remiz w specjalne kontenery i wożenie ich do płonocych aut. Niestety to rozwiązanie posiada kilka wad. Jedną z nich jest brak chłodzenia. Ogień pod takim kocem przygasa, jednak po zdjęciu nakrycia momentalnie nastepuje ponowny zapłon.
Natomiast w dość zaskakujący sposób postanowiono gasić Teslę, która rozbiła się i zapaliła na autostradzie w USA. Do wypadku doszło na skutek aquaplaningu. Jak informuje właściciel auta - Tesla straciła przyczepność, uderzyła w barierę betonową oddzielającą pasy i zjechała na pobocze. Niestety dzień wcześniej w tym samym miejscu doszło do wypadku i w tym miejscu nie było metalowych barierek, które powinny utrzymać auto na drodze. Zostały tylko metalowe słupki, które uszkodziły baterię Tesli i doszło do zapłonu.
Gdyby była tam barierka, po prostu rozwaliłbym drzwi po stronie pasażera, a moja Tesla byłaby całkowicie w porządku, z wyjątkiem rozbitych drzwi i przedniego zderzaka po stronie kierowcy.
Na drugim filmie widać, jak przy użyciu koparki Tesla przewracana jest na dach, a następnie bateria w podłodze jest "otwierana" aby (jak twierdzi autor nagrania) przyspieszyć proces spalania i umożliwić strażakom podawanie środka gaśniczego. To dość zaskakująca metoda, ale wygląda na to, że okazała się skuteczna. Choć w 3:55 minucie widać, że "otwarcie" baterii powoduje nagłą eksplozję energii, a fruwające wokół drobne elementy pokazują, że mogło się to zakończyć znacznie gorzej.
Rosnące rabaty, znikające rządowe dopłaty i imponujące wyniki sprzedaży aut elektrycznych – tak w skrócie wygląda europejski rynek motoryzacyjny na początku 2025 roku. Z najnowszego raportu JATO Dynamics wynika, że producenci muszą wykazywać się niezwykłą elastycznością, aby sprostać szybko zmieniającym się warunkom. Zobacz więcej >>
Czy już wkrótce pojedziemy samochodem z Europy do Afryki? Hiszpania znów rozważa budowę tunelu pod Cieśniną Gibraltarską, który połączyłby Półwysep Iberyjski z Marokiem. Projekt, nad którym pracuje się już od ponad 40 lat, zyskuje nowe życie. Zobacz więcej >>
Przez ostatni rok ulice Kolonii stały się poligonem dla jednego z najciekawszych projektów miejskiej elektromobilności w Europie. Rheinmetall – znany głównie z sektora zbrojeniowego – pokazał, że jego technologie świetnie sprawdzają się także… w chodniku. Zobacz więcej >>
Nie trzeba mieć dyplomu z ekonomii, aby zdać sobie sprawę, że branża pojazdów elektrycznych i branża paliw kopalnych nie są najlepszymi kumplami, chociaż firmy naftowe do tej pory nie wydawały się zbytnio przejmować pojazdami elektrycznymi. Być może dlatego, że uważały, że pojazdy elektryczne na baterie nigdy się nie przyjmą, a może dlatego, że wierzyły, że ignorowanie pojazdów elektrycznych jest najlepszą strategią, firmy naftowe powstrzymywały się od wielu komentarzy na temat pojazdów elektrycznych. Zobacz więcej >>
Niemiecki przemysł samochodowy ma problem. Świat coraz szybciej przechodzi na motoryzację napędzaną prądem, a niemieccy giganci przespali 10 lat względem Tesli czy Chin. Zobacz więcej >>
Porsche Macan EV 2024, nadchodzący elektryczny SUV, został zauważony z formie zbliżonej do produkcyjnej, praktycznie bez kamuflażu. Producent zapowiada, że stanie się on "najbardziej sportowym modelem w swojej klasie", zdolnym do rywalizacji z takimi konkurentami jak Tesla Model Y, Polestar 3, Mercedes-Benz EQC i Genesis GV60.
Najświeższe szpiegowskie zdjęcia Macana EV rzucają nowe światło na stylistykę tego pojazdu. Zobacz więcej >>
Huawei, znany producent smartfonów, zawarł strategiczne partnerstwo z chińską firmą Chery Automobile w celu stworzenia nowej marki pojazdów elektrycznych (EV) o nazwie Luxeed, która w nadchodzących miesiącach zaprezentuje swój pierwszy pojazd. Według dyrektora działu samochodowego Huawei, Richarda Yu Chengdonga, Luxeed S7 zadebiutuje oficjalnie już w listopadzie, jako konkurent dla Tesli Model S. Zobacz więcej >>