Do zapłonu aut elektrycznych dochodzi kilkukrotnie rzadziej niż w przypadku aut spalinowych. Ale płonący elektryk gasi się trudniej i dłużej niż samochód spalinowy, a to z uwagi na znaczną ilość zakumulowanej energii w bateriach.
Dlatego jedną z najskuteczniejszych metod gaszenia jest odcięcie tlenu przez zatopienie auta w kontenerze wypełnionym wodą i pozostawienie auta na kilka godzin w takiej "wannie" w celu schłodzenia baterii. Takie zalecenie gaszenia rekomenduje m.in. Tesla.
Ten czerwony konetener na powyższym zdjęciu trafił właśnie do warszawskich strażaków. Kontener posiada wciągarkę do samochodów elektrycznych, ale może też pełnić funkcje bufora wody, są na nim zainstalowane nasady do takiego zastosowania.
Inną testowaną metodą odcięcia tlenu jest przykrycie samochodu specjalnym materiałem. Rozwiązanie zdecydowanie łatwiejsze do wdrożenia - wyposażenie wozów strażackich w taki "koc" nie stanowi tak dużego wyzwania, jak wyposażenie remiz w specjalne kontenery i wożenie ich do płonocych aut. Niestety to rozwiązanie posiada kilka wad. Jedną z nich jest brak chłodzenia. Ogień pod takim kocem przygasa, jednak po zdjęciu nakrycia momentalnie nastepuje ponowny zapłon.
Natomiast w dość zaskakujący sposób postanowiono gasić Teslę, która rozbiła się i zapaliła na autostradzie w USA. Do wypadku doszło na skutek aquaplaningu. Jak informuje właściciel auta - Tesla straciła przyczepność, uderzyła w barierę betonową oddzielającą pasy i zjechała na pobocze. Niestety dzień wcześniej w tym samym miejscu doszło do wypadku i w tym miejscu nie było metalowych barierek, które powinny utrzymać auto na drodze. Zostały tylko metalowe słupki, które uszkodziły baterię Tesli i doszło do zapłonu.
Gdyby była tam barierka, po prostu rozwaliłbym drzwi po stronie pasażera, a moja Tesla byłaby całkowicie w porządku, z wyjątkiem rozbitych drzwi i przedniego zderzaka po stronie kierowcy.
Na drugim filmie widać, jak przy użyciu koparki Tesla przewracana jest na dach, a następnie bateria w podłodze jest "otwierana" aby (jak twierdzi autor nagrania) przyspieszyć proces spalania i umożliwić strażakom podawanie środka gaśniczego. To dość zaskakująca metoda, ale wygląda na to, że okazała się skuteczna. Choć w 3:55 minucie widać, że "otwarcie" baterii powoduje nagłą eksplozję energii, a fruwające wokół drobne elementy pokazują, że mogło się to zakończyć znacznie gorzej.
Trwają intensywne testy kolejnego elektrycznego busa, który mógłby przewozić turystów na popularnej trasie do Morskiego Oka. Tym razem w centrum uwagi znajduje się pojazd KingLong PEV6 SmartCity. Zobacz więcej >>
Recykling baterii i akumulatorów używanych w samochodach elektrycznych jest nie tylko kluczowym elementem zrównoważonego rozwoju branży motoryzacyjnej, ale także wyzwaniem wymagającym zaawansowanych technologii i precyzyjnego zarządzania. Od wydobycia cennych surowców po neutralizację materiałów niebezpiecznych, proces ten odgrywa zasadniczą rolę w minimalizowaniu wpływu na środowisko i zapewnianiu stabilności dostaw niezbędnych do produkcji nowych baterii. Zobacz więcej >>
Wrocław, we współpracy z Volvo, podejmuje kolejny krok w kierunku elektryfikacji transportu miejskiego, ogłaszając plan budowy nowych stacji ładowania pojazdów elektrycznych. Jak zapewniają władze miasta, będą to najszybsze ładowarki w stolicy Dolnego Śląska, zdolne do pełnego naładowania samochodu w czasie poniżej godziny.
Elektryfikacja w ramach szerokiej strategii
Nowa umowa z Volvo wpisuje się w szeroko zakrojone działania miasta na rzecz ekologicznego transportu. Zobacz więcej >>
Z raportu „Elektromobilność na Śląsku. Stan obecny i perspektywy rozwoju”, opracowanego przez Polskie Stowarzyszanie Nowej Mobilności (PSNM) oraz Enefit, wynika, że na koniec 2023 roku w województwie śląskim funkcjonowało 748 ogólnodostępnych punktów ładowania pojazdów elektrycznych, co stanowi 13% ogólnopolskiej sieci. Zobacz więcej >>
Oto film, który stał się viralem w ostatnich dniach na całym świecie. Rzadko zdarza się, że kamera uchwyca tak spektakularny wypadek na autostradzie. Zobacz więcej >>
Nie trzeba mieć dyplomu z ekonomii, aby zdać sobie sprawę, że branża pojazdów elektrycznych i branża paliw kopalnych nie są najlepszymi kumplami, chociaż firmy naftowe do tej pory nie wydawały się zbytnio przejmować pojazdami elektrycznymi. Być może dlatego, że uważały, że pojazdy elektryczne na baterie nigdy się nie przyjmą, a może dlatego, że wierzyły, że ignorowanie pojazdów elektrycznych jest najlepszą strategią, firmy naftowe powstrzymywały się od wielu komentarzy na temat pojazdów elektrycznych. Zobacz więcej >>
Audi zapowiedziało właśnie premierę swojego nowego Audi A8 na 2024 rok! Według zapowiedzi A8 będzie najmocniejszym modelem w gamie aut niemieckiego producenta. Wszystko wskazuje na to, że zgodnie z konceptem Audi zaoferuje dwa silniki elektryczne - jeden z przodu, drugi z tyłu - o łącznej mocy 710 KM i momencie obrotowym 708 Nm. Zobacz więcej >>
Niemiecki przemysł samochodowy ma problem. Świat coraz szybciej przechodzi na motoryzację napędzaną prądem, a niemieccy giganci przespali 10 lat względem Tesli czy Chin. Zobacz więcej >>