Lotnictwo stoi dziś przed największym wyzwaniem w swojej historii – redukcją emisji CO₂. To właśnie w tym obszarze polski koncern ORLEN stawia mocny krok naprzód, inwestując w brytyjski start-up OXCCU, który opracował technologię pozwalającą zamieniać zielony wodór i wychwycony z atmosfery dwutlenek węgla w syntetyczne paliwo lotnicze e-SAF. Branżowi eksperci podkreślają, że takie rozwiązania mogą stać się kluczem do dekarbonizacji transportu lotniczego w Europie, a Polska – dzięki strategicznym decyzjom ORLEN-u – ma szansę znaleźć się wśród liderów tego procesu.
🌍 Paliwo, które zmieni oblicze lotnictwa
e-SAF, czyli syntetyczne, zrównoważone paliwo lotnicze, pozwala ograniczyć emisję gazów cieplarnianych nawet o
94 proc. w porównaniu z klasyczną naftą lotniczą. To szczególnie ważne, ponieważ dziś lotnictwo odpowiada za około
3 proc. globalnych emisji CO₂. Unijne przepisy ReFuelEU Aviation nakładają obowiązek zwiększania udziału paliw SAF w transporcie – do
6 proc. w 2030 roku, z czego 2 proc. ma stanowić właśnie e-SAF.
Technologia OXCCU, rozwinięta na Uniwersytecie Oksfordzkim, opiera się na innowacyjnym katalizatorze, który nie tylko upraszcza proces produkcji, ale także znacząco obniża koszty. Co istotne, rozwiązanie pozwala wykorzystywać nie tylko czysty CO₂, lecz także mieszanki z tlenkiem węgla i wodorem, co otwiera drogę do produkcji paliwa z odpadów biologicznych – od biogazu po drewno.
🔋 Inwestycja w przyszłość
Jak podkreśla prezes ORLEN, Ireneusz Fąfara, koncern stawia na technologie, które realnie zmieniają biznes i przybliżają do celu, jakim jest stanie się jednym z czołowych producentów SAF w Europie do
2035 roku. Równolegle ORLEN już dziś dostarcza zrównoważone paliwo lotnicze na największe lotniska w Polsce, Czechach i krajach bałtyckich, wspierając przewoźników w spełnianiu coraz bardziej rygorystycznych norm unijnych.
Start-up OXCCU zebrał już
28 mln dolarów w rundzie finansowania serii B, do której – obok ORLEN VC – dołączyli giganci tacy jak United Airlines, Aramco Ventures, IAG (British Airways), Eni Next czy Uniwersytet Oksfordzki. To wyraźny sygnał, że technologia ma ogromny potencjał i może wyznaczyć kierunek dla całej branży.
🚀 Polska na drodze do lotniczej transformacji
Dzięki inwestycji w OXCCU, ORLEN nie tylko wspiera obiecującą technologię, ale także jasno komunikuje swoje ambicje – chce być jednym z trendsetterów lotnictwa przyszłości. A ta przyszłość, zgodnie z europejskimi regulacjami, bez wątpienia należy do paliw zrównoważonych.