Jeśli kiedykolwiek marzyłeś o tym, aby być częścią historii, teraz masz szansę. Scandinavian Airlines, znane również jako SAS, otwiera rezerwacje na swój pierwszy w pełni elektryczny lot komercyjny.Otwarcie rezerwacji na pierwszy elektryczny lot SAS zaprasza podróżnych do dołączenia do nich w tworzeniu historii jako pierwsza linia lotnicza oferująca komercyjny lot elektryczny w Szwecji, Norwegii i Danii, który odbędzie się w 2028 roku.
Linia lotnicza sprzedaje 30 biletów po cenie 1946 koron szwedzkich (179 dolarów) jako hołd dla roku, w którym SAS rozpoczął swoje loty. Prezes i dyrektor generalny, Anko van der Werff, mówi, że od momentu powstania w 1946 roku, SAS był pionierem w branży lotniczej. Na przykład, była to pierwsza linia komercyjna, która przeleciała nad biegunem północnym.
Aby osiągnąć cel zerowych emisji netto do 2050 roku, SAS twierdzi, że kluczową rolę odegra rozwój i wykorzystanie innowacji, w tym samolotów elektrycznych na krótszych trasach. Samolotem, który będzie używany, będzie 30-osobowy model ES-30 od firmy Heart Aerospace, szwedzkiego startupu zajmującego się samolotami elektrycznymi. SAS wspiera rozwój elektrycznego samolotu Heart od 2019 roku, a we wrześniu 2022 roku podpisali list poparcia dla wprowadzenia najnowszego modelu ES-30 (30-samolotowego) do swojej floty regionalnej.
SAS jest jedną z wielu firm inwestujących w technologię samolotów elektrycznych firmy Heart, w tym United Airlines i Air Canada. ES-30 jest napędzany przez cztery silniki elektryczne i wykorzystuje nieujawniony system akumulatorów, który zapewnia zasięg 200 km w pełni elektrycznym trybie. Chociaż może się to wydawać niewielką odległością, jest to idealne rozwiązanie dla regionalnych podróży lotniczych, z możliwością szybkiego ładowania w ciągu 30 minut, aby szybko wrócić z lotu. Ponadto Heart planuje podwoić zasięg pełni elektryczny do późnych lat 30. XX wieku.
Mimo że nie ujawniono szczegółów dotyczących baterii, firma Heart nawiązała współpracę z BAE Systems, liderem w branży obronnej i lotniczej, w celu opracowania "pierwszego w swoim rodzaju" systemu w marcu tego roku. Heart twierdzi, że otrzymał ponad 230 zamówień, z dodatkowymi 100 opcjami na swoje samoloty ES-30, które mają wejść do służby w 2028 roku.
Zainteresowani mogą wejść na stronę flysas.com/electric od 2 czerwca, aby zarezerwować miejsce (jeśli należą do 30 szczęśliwców). Jednak SAS nie podał jeszcze daty ani miejsca wylotu. Te szczegóły zostaną przesłane e-mailem do podróżnych w późniejszym terminie.