W obliczu doniesień o ograniczaniu produkcji pojazdów elektrycznych przez Volkswagena w dwóch niemieckich fabrykach, producent samochodów ujawnił przyczyny tych działań - spadek popytu na rynku. Niemiecki dziennik Automobilwoche podał, że firma zawiesi produkcję pojazdów elektrycznych w swoim zakładzie w Dreźnie, gdzie w zeszłym roku wyprodukowano 6500 egzemplarzy modelu ID.3.
Według niemieckiej agencji DPA News, producent tymczasowo wstrzyma produkcję modelu ID.3 na dwa tygodnie podczas jesiennych wakacji w Saksonii. Produkcja ma zostać wznowiona 16 października w trybie jednozmianowym, a około 300 pracowników zostanie przeniesionych do innych obszarów, w tym do "innowacyjnej produkcji i testowania".
Podobne działania mają miejsce w głównej fabryce Volkswagena w Zwichau, gdzie jedna z dwóch linii produkcyjnych zostanie zamknięta w czasie wakacji. Informacja ta pojawiła się po tym, jak VW ogłosił na początku tego miesiąca zwolnienie 269 tymczasowych pracowników w zakładzie. Warto podkreślić, że choć wstrzymanie produkcji niewątpliwie wpłynie na modele ID.3 i Cupra Born, Volkswagen planuje kontynuować normalną produkcję modeli ID.4, ID.5, Audi Q4 e-tron i Audi Q4 sportback e-tron w trybie 3-zmianowym. Firma również prowadzi rozmowy z lokalnymi przedstawicielami pracowników, aby ustalić, w jaki sposób kontynuować produkcję pojazdów elektrycznych w fabryce w Zwickau, jednakże nie podano jeszcze szczegółów odnośnie liczby jednostek lub pracowników objętych tymi zmianami.
Wydaje się, że głównym problemem Volkswagena jest trudność w pozyskaniu nowych zamówień na pojazdy elektryczne, wynikająca w szczególności z wysokiej inflacji i dopłat do odzwyczajania się od paliw kopalnych w Europie. Konkurencja w segmencie pojazdów elektrycznych, zwłaszcza ze strony firm takich jak Tesla i BYD, staje się coraz bardziej wymagająca.
W odpowiedzi na spadek popytu, Volkswagen obniżył ceny modeli ID.3 i ID.4 na rynku. Jednakże pozostaje pytanie, jak długo firma będzie w stanie utrzymać te działania. CEO Grupy Volkswagen, Oliver Blume, wyznaczył ambitny cel zwiększenia rentowności marki VW do 6,5% w ciągu najbliższych trzech lat, gdzie obecnie wynosi ona około 3,6%. W miarę jak inni producenci pojazdów elektrycznych, w tym Tesla, BYD i chińskie start-upy, dynamicznie się rozwijają, Volkswagen musi działać szybko, by nie pozostać w tyle.