Niedawno Pan Łukasz uchwycił na szwedzkiej autostradzie niezwykłe widoki – nowoczesne i eleganckie Volvo EX30 o numerze rejestracyjnym WRC 74D. Ten nowy model marki Volvo jest jednym z najnowszych elektrycznych pojazdów na rynku i wywołuje ogromne zainteresowanie wśród miłośników motoryzacji. Dzięki szczegółowym danym dostępnym w szwedzkich rejestrach, dowiedzieliśmy się kilku fascynujących faktów na temat tego samochodu. Właścicielem tego konkretnego egzemplarza Volvo EX30 jest firma Volvo Personvagnar Aktiebolag, która zarejestrowała pojazd zaledwie miesiąc po premierze modelu, która miała miejsce 7 lipca. To dowodzi, że Geely, właściciel marki Volvo, niezwłocznie podejmuje kroki w kierunku elektryfikacji swojej gamy pojazdów.
Pierwszym elementem, który przyciąga uwagę w przypadku Volvo EX30, jest jego masa. Ten pojazd elektryczny waży 1,85 tony. Dla porównania, Volvo C40 Recharge z jednym silnikiem waży 2,045 tony. Mimo że Volvo pracuje nad redukcją masy swoich elektryków, modele te pozostają stosunkowo ciężkie. Wymiary samochodu to 4,23 metra długości i 2,65 metra rozstawu osi. Porównując te dane z innymi elektrycznymi pojazdami, takimi jak Hyundai Kona Electric 65 kWh, który waży 1,685 tony, można zauważyć różnice. Mimo że Kona Electric jest dłuższy i ma minimalnie mniejszą baterię, jest znacznie lżejszy o 165 kilogramów, co stanowi 8,9 procent mniej masy niż Volvo EX30. Jednak w przypadku pojazdów elektrycznych, większa masa nie jest zazwyczaj odczuwalna podczas normalnej jazdy, dzięki czemu kierowcy Volvo prawdopodobnie nie zauważą tej różnicy.
Samochód, który Pan Łukasz zauważył na autostradzie, miał jasnoszary kolor (prawdopodobnie Vapour Grey) i wyposażony był w opony o rozmiarze 245/40 R20, co wskazuje na wariant wyposażeniowy Plus z dużą baterią o pojemności 69 (64) kWh. Cena tego modelu w Polsce wynosi od 214800 złotych, co może wydawać się sporo, ale biorąc pod uwagę możliwości tego pojazdu, jest to rozsądna cena. Volvo EX30 oferuje przyspieszenie do 100 km/h w zaledwie 5,3 sekundy i posiada 476 jednostek zasięgu według norm WLTP, co robi bardzo dobre wrażenie.
Należy zwrócić uwagę na oznaczenie "samochód testowy" na Volvo EX30, co sugeruje, że jest to pierwszy taki pojazd widziany na publicznej drodze. Ten elektryczny samochód korzysta z platformy SEA2, co oznacza, że jest blisko spokrewniony z innymi pojazdami od Geely, takimi jak Zeekrem X czy Smartem #1. Polski oddział Volvo zapowiedział, że dostawy modelu EX30 mają ruszyć na przełomie 2023 i 2024 roku, chociaż te daty mogą ulec zmianie w zależności od ewentualnych opóźnień w produkcji. Podsumowując, Volvo EX30 to nowy krok w kierunku elektryfikacji marki Volvo, oferujący imponujący zasięg i wydajność. Pomimo pewnych wyzwań związanych z masą pojazdu, jest to kolejny dowód na to, że przyszłość motoryzacji jest elektryczna, a producenci samochodów intensywnie pracują nad rozwojem bardziej zrównoważonych i ekologicznych rozwiązań dla przyszłych kierowców.