Toyota stopniowo, ale pewnie zmierza w kierunku przyszłości, w której pojazdy elektryczne staną się centralnym punktem jej działań produkcyjnych, jednocześnie kontynuując produkcję hybryd i samochodów napędzanych wodorem. Pojawiają się szczegóły na temat tego, jak będą wyglądały następne pojazdy marki japońskiej. Kilka zdjęć zwiastujących dwa koncepcyjne pojazdy w pełni elektryczne zostało opublikowanych dzisiaj przez Toyotę przed planowanym ich ujawnieniem podczas Japan Mobility Show 2023 w Tokio jeszcze w tym miesiącu, dając nam pewne wskazówki co do tego, czego można spodziewać się po nadchodzących, kompaktowych crossoverach i sportowych dwudrzwiowych coupé.
Na początek mamy FT-3e – nazwę, która niedawno została zastrzeżona w Stanach Zjednoczonych – opisywaną przez japońskiego producenta jako "SUV-podobna" koncepcja, która "wzbogaci codzienne życie klientów nowymi doświadczeniami z jazdy i spersonalizowanymi usługami, napędzanymi innowacyjnymi technologiami". Nie jesteśmy do końca pewni, co to dokładnie oznacza, ale przypuszczamy, że Toyota przygotowuje pewne funkcje spersonalizowane oraz najnowsze osiągnięcia techniczne. Z ostro zarysowanymi kształtami w całym nadwoziu, crossover posiada pełnowymiarowy pasek LED, który rozszerza się do tylnych błotników. Przód nie jest widoczny na obrazach zwiastujących, ale dostrzegamy boczne ekrany, które biegną od dolnej części drzwi do górnej, dostarczając informacji, takich jak stan naładowania baterii, temperatura wnętrza i jakość powietrza. Oceniając, koncept Toyota FT-3e wydaje się być czterodrzwiowy. Oprócz crossovera, Toyota opublikowała także dwa zwiastuny pojazdu, który wygląda jak dwudrzwiowe coupé o nazwie FT-Se, inspirowane Suprą.
Z logo Gazoo Racing (GR) na zintegrowanym spoilerze tylnym, a także na przednich błotnikach i w centrum kierownicy przypominającej kołpak, oranżowy pojazd elektryczny dzieli się głównymi komponentami z crossoverem FT-3e, jak twierdzi Toyota, ale nie podała konkretnych szczegółów. Myślimy, że może siedzieć na tej samej platformie co SUV, korzystając z tej samej baterii i silników elektrycznych, ale ponownie – nie mamy pewności, więc traktujmy to z przymrużeniem oka. Kilka miesięcy temu mówiło się, że dział GR pracuje nad elektrycznym samochodem sportowym z manualną skrzynią biegów, który rzekomo emituje symulowane dźwięki silnika spalinowego, więc istnieje również możliwość, że Toyota pokaże te gadżety w modelu FT-Se. Jedno z zdjęć przedstawia niski cyfrowy panel przy kierownicy i dwa boczne ekrany, które wyglądają jak nowoczesna reinterpretacja deski rozdzielczej z lat 90. Supry A80, która stała się legendą w społeczności JDM dzięki swemu bardzo modyfikowalnemu silnikowi benzynowemu o pojemności 3.0 litra.
Pierwsze seryjnie produkowane pojazdy elektryczne Toyoty oparte na nowej platformie marki zadebiutują pod koniec 2025 roku, a według mapy drogowej technologii baterii opublikowanej przez japońską grupę samochodową, będą zdolne do przejechania ponad 800 kilometrów na jednym ładowaniu i doładowania od 10 do 80 procent SoC w około 20 minut za pomocą szybkiego ładowarki DC. Według Toyoty koszt baterii litowo-jonowej będzie około 20 procent niższy niż obecnie stosowany w crossoverze bZ4X, a tańszy wariant, litowo-żelazofosforanowa (LiFePO), zdolny do przejechania ponad 600 km, ma wejść do produkcji w 2026 lub 2027 roku. Baterie ciekłego elektrolitu są również w trakcie opracowywania, z pierwszymi masowo produkowanymi pakietami planowanymi na wprowadzenie na rynek w 2027 lub 2028 roku.