Tesla Autopilot – Niewykorzystany Potencjał Bezpieczeństwa

Tesla Autopilot – Niewykorzystany Potencjał Bezpieczeństwa
25.09.2024 16:30
Systemy wspomagania jazdy, takie jak Tesla Autopilot, mają na celu zwiększenie bezpieczeństwa na drogach poprzez asystowanie kierowcy. Jednak najnowsze badania przeprowadzone przez Insurance Institute for Highway Safety (IIHS) sugerują, że wielu użytkowników korzysta z tych systemów w sposób, który podważa ich pierwotny cel. Zamiast zwiększać bezpieczeństwo, kierowcy korzystający z systemów, takich jak Autopilot, częściej angażują się w rozpraszające czynności, co zwiększa ryzyko wypadków.
Rozpraszające aktywności użytkowników Autopilota
Badania IIHS wskazują, że kierowcy korzystający z Tesla Autopilot oraz podobnych systemów, takich jak Pilot Assist w Volvo, mają tendencję do rozpraszania się, zamiast koncentrować się na prowadzeniu pojazdu. W jednym z przeprowadzonych eksperymentów analizowano zachowanie użytkowników Volvo S90. Wyniki pokazały, że osoby korzystające z asystenta kierowcy częściej sprawdzały telefony, jadły, a nawet wykonywały inne czynności, które odwracały ich uwagę od drogi. Co więcej, tendencja ta wzrastała wraz z czasem, kiedy kierowcy oswajali się z technologią.

Podobne wnioski płyną z badania dotyczącego kierowców Tesli. Nowi użytkownicy modelu Tesla 3 szybko nauczyli się, jak oszukiwać system przypominania o konieczności zachowania uwagi, co pozwalało im na unikanie poważniejszych ostrzeżeń. Badacze odkryli, że wielu kierowców uruchamiało minimalne interwencje systemu, jednocześnie zaniedbując pełną uwagę na drodze.
Wnioski z badań
IIHS podkreśla, że systemy wspomagania jazdy, takie jak Autopilot, powinny być lepiej monitorowane i bardziej restrykcyjnie zabezpieczone, aby uniknąć ich nadużywania przez kierowców. David Harvey z IIHS wskazuje, że potrzeba bardziej rygorystycznych zabezpieczeń w pojazdach, które uniemożliwią kierowcom zbytnie poleganie na technologii kosztem bezpieczeństwa. Mimo że takie systemy mogą pomóc w zmniejszeniu liczby wypadków, to ich niewłaściwe użycie może prowadzić do poważnych zagrożeń.
Autopilot a pełna automatyzacja – Mylące przekazy
Kwestia mylących nazw również pojawia się w kontekście systemu Tesla Full Self-Driving, który – mimo nazwy – nie oferuje pełnej autonomii. System ten, choć oferuje zaawansowane funkcje, nadal wymaga aktywnej uwagi kierowcy. Jednak wielu użytkowników postrzega te systemy jako bardziej zaawansowane niż są w rzeczywistości, co prowadzi do niebezpiecznych sytuacji na drodze.
Konieczność większych restrykcji
Podsumowując, badania IIHS wyraźnie pokazują, że technologie wspomagające jazdę, takie jak Tesla Autopilot, choć obiecujące, wymagają lepszego monitorowania i bardziej rygorystycznych zabezpieczeń. Potrzeba, aby kierowcy nadal aktywnie uczestniczyli w procesie prowadzenia pojazdu, jest kluczowa dla zapewnienia bezpieczeństwa na drogach. Jednocześnie producenci powinni unikać mylących nazw, które mogą sugerować, że pojazdy są w pełni autonomiczne, co w rzeczywistości jeszcze nie jest możliwe.
Autor: Karolina

Warto przeczytać

Hyundai walczy z pożarami samochodów elektrycznych w podziemnych parkingach – nowa era robotów strażackich

Hyundai walczy z pożarami samochodów elektrycznych w podziemnych parkingach – nowa era robotów strażackich

W obliczu rosnącej liczby pożarów samochodów elektrycznych (EV) w podziemnych garażach, Hyundai Motor Group podjął kroki, które mogą zrewolucjonizować bezpieczeństwo przeciwpożarowe w miastach. We współpracy z Narodową Agencją Pożarniczą Korei, firma planuje wprowadzenie do służby bezzałogowego robota strażackiego, który stanie się kluczowym elementem w walce z niebezpiecznymi pożarami akumulatorów litowo-jonowych. Zobacz więcej >>
Grupa Muszkieterów wkracza w elektromobilność – rozwój sieci stacji ładowania EV przy Intermarché i Bricomarché

Grupa Muszkieterów wkracza w elektromobilność – rozwój sieci stacji ładowania EV przy Intermarché i Bricomarché

Grupa Muszkieterów, znana w Polsce z sieci sklepów Intermarché i Bricomarché, zdecydowała się na elektromobilne przyspieszenie, stawiając na rozwój infrastruktury ładowania pojazdów elektrycznych. W tym celu nawiązała współpracę z polską firmą Elocity, specjalizującą się w dostarczaniu technologii dla stacji ładowania EV. Zobacz więcej >>
Orlen Charge planuje rozbudowę sieci hubów ładowania pojazdów elektrycznych

Orlen Charge planuje rozbudowę sieci hubów ładowania pojazdów elektrycznych

Orlen, polski gigant naftowy, zamierza znacząco rozbudować swoją sieć ładowania samochodów elektrycznych, Orlen Charge. W 2025 roku firma planuje uruchomić kilkanaście nowych hubów ładowania, a do 2027 roku ich liczba ma przekroczyć 50. Zobacz więcej >>
Lucid walczy o przyszłość: Nadchodzi nowy SUV za 50 000 dolarów

Lucid walczy o przyszłość: Nadchodzi nowy SUV za 50 000 dolarów

Marka Lucid, mimo swoich technologicznych sukcesów, wciąż stara się zdobyć większy udział na rynku i zwiększyć swoją zyskowność. Pomóc w tym ma nadchodzący SUV o przewidywanej cenie ok. Zobacz więcej >>
TeslaCam inteligentniejszy niż myślimy?

TeslaCam inteligentniejszy niż myślimy?

Oto film, który stał się viralem w ostatnich dniach na całym świecie. Rzadko zdarza się, że kamera uchwyca tak spektakularny wypadek na autostradzie. Zobacz więcej >>
Obejrzyj reklamę anty-EV giganta naftowego ExxonMobil!

Obejrzyj reklamę anty-EV giganta naftowego ExxonMobil!

Nie trzeba mieć dyplomu z ekonomii, aby zdać sobie sprawę, że branża pojazdów elektrycznych i branża paliw kopalnych nie są najlepszymi kumplami, chociaż firmy naftowe do tej pory nie wydawały się zbytnio przejmować pojazdami elektrycznymi. Być może dlatego, że uważały, że pojazdy elektryczne na baterie nigdy się nie przyjmą, a może dlatego, że wierzyły, że ignorowanie pojazdów elektrycznych jest najlepszą strategią, firmy naftowe powstrzymywały się od wielu komentarzy na temat pojazdów elektrycznych. Zobacz więcej >>
Nowe Audi A8 - będzie MOC!

Nowe Audi A8 - będzie MOC!

Audi zapowiedziało właśnie premierę swojego nowego Audi A8 na 2024 rok! Według zapowiedzi A8 będzie najmocniejszym modelem w gamie aut niemieckiego producenta. Wszystko wskazuje na to, że zgodnie z konceptem Audi zaoferuje dwa silniki elektryczne - jeden z przodu, drugi z tyłu - o łącznej mocy 710 KM i momencie obrotowym 708 Nm. Zobacz więcej >>
Niemcy mają problem! A z nimi cała Europa?

Niemcy mają problem! A z nimi cała Europa?

Niemiecki przemysł samochodowy ma problem. Świat coraz szybciej przechodzi na motoryzację napędzaną prądem, a niemieccy giganci przespali 10 lat względem Tesli czy Chin. Zobacz więcej >>
Copyright 2021 - 2024 - motoevo.pl - All Rights Reserved | Web Design: Agencja Reklamy A-GIT

Zmiany zostały zapisane