Tesla Autopilot – Niewykorzystany Potencjał Bezpieczeństwa

Tesla Autopilot – Niewykorzystany Potencjał Bezpieczeństwa
25.09.2024 16:30
Systemy wspomagania jazdy, takie jak Tesla Autopilot, mają na celu zwiększenie bezpieczeństwa na drogach poprzez asystowanie kierowcy. Jednak najnowsze badania przeprowadzone przez Insurance Institute for Highway Safety (IIHS) sugerują, że wielu użytkowników korzysta z tych systemów w sposób, który podważa ich pierwotny cel. Zamiast zwiększać bezpieczeństwo, kierowcy korzystający z systemów, takich jak Autopilot, częściej angażują się w rozpraszające czynności, co zwiększa ryzyko wypadków.
Rozpraszające aktywności użytkowników Autopilota
Badania IIHS wskazują, że kierowcy korzystający z Tesla Autopilot oraz podobnych systemów, takich jak Pilot Assist w Volvo, mają tendencję do rozpraszania się, zamiast koncentrować się na prowadzeniu pojazdu. W jednym z przeprowadzonych eksperymentów analizowano zachowanie użytkowników Volvo S90. Wyniki pokazały, że osoby korzystające z asystenta kierowcy częściej sprawdzały telefony, jadły, a nawet wykonywały inne czynności, które odwracały ich uwagę od drogi. Co więcej, tendencja ta wzrastała wraz z czasem, kiedy kierowcy oswajali się z technologią.

Podobne wnioski płyną z badania dotyczącego kierowców Tesli. Nowi użytkownicy modelu Tesla 3 szybko nauczyli się, jak oszukiwać system przypominania o konieczności zachowania uwagi, co pozwalało im na unikanie poważniejszych ostrzeżeń. Badacze odkryli, że wielu kierowców uruchamiało minimalne interwencje systemu, jednocześnie zaniedbując pełną uwagę na drodze.
Wnioski z badań
IIHS podkreśla, że systemy wspomagania jazdy, takie jak Autopilot, powinny być lepiej monitorowane i bardziej restrykcyjnie zabezpieczone, aby uniknąć ich nadużywania przez kierowców. David Harvey z IIHS wskazuje, że potrzeba bardziej rygorystycznych zabezpieczeń w pojazdach, które uniemożliwią kierowcom zbytnie poleganie na technologii kosztem bezpieczeństwa. Mimo że takie systemy mogą pomóc w zmniejszeniu liczby wypadków, to ich niewłaściwe użycie może prowadzić do poważnych zagrożeń.
Autopilot a pełna automatyzacja – Mylące przekazy
Kwestia mylących nazw również pojawia się w kontekście systemu Tesla Full Self-Driving, który – mimo nazwy – nie oferuje pełnej autonomii. System ten, choć oferuje zaawansowane funkcje, nadal wymaga aktywnej uwagi kierowcy. Jednak wielu użytkowników postrzega te systemy jako bardziej zaawansowane niż są w rzeczywistości, co prowadzi do niebezpiecznych sytuacji na drodze.
Konieczność większych restrykcji
Podsumowując, badania IIHS wyraźnie pokazują, że technologie wspomagające jazdę, takie jak Tesla Autopilot, choć obiecujące, wymagają lepszego monitorowania i bardziej rygorystycznych zabezpieczeń. Potrzeba, aby kierowcy nadal aktywnie uczestniczyli w procesie prowadzenia pojazdu, jest kluczowa dla zapewnienia bezpieczeństwa na drogach. Jednocześnie producenci powinni unikać mylących nazw, które mogą sugerować, że pojazdy są w pełni autonomiczne, co w rzeczywistości jeszcze nie jest możliwe.
Autor: Karolina

Warto przeczytać

Nieoznakowane elektryki dla stołecznej policji – kolejny krok ku zielonej flocie

Nieoznakowane elektryki dla stołecznej policji – kolejny krok ku zielonej flocie

Komenda Stołeczna Policji zbroi się… w ciszę i zeroemisyjność. W ramach drugiego etapu projektu „Rozwój elektromobilności na terenie podległym Komendantowi Stołecznemu Policji”, do floty służb mundurowych trafi sześć nieoznakowanych radiowozów elektrycznych oraz dwie stacje ładowania. Zobacz więcej >>
🚗 Hak holowniczy w samochodzie elektrycznym – czy to się opłaca?

🚗 Hak holowniczy w samochodzie elektrycznym – czy to się opłaca?

Coraz więcej kierowców korzysta z samochodów elektrycznych nie tylko w mieście, ale też podczas długich podróży. Wzrost zasięgów i lepsza infrastruktura ładowania sprawiają, że BEV-y jadą nawet na urlop do Chorwacji czy Włoch bez większych problemów. Zobacz więcej >>
XPENG wyprzedza Teslę! Klienci w Europie stawiają na chińską markę

XPENG wyprzedza Teslę! Klienci w Europie stawiają na chińską markę

XPENG jako pierwszy chiński producent samochodów elektrycznych znalazł się na pierwszym miejscu rankingu satysfakcji klientów w Niemczech, Austrii i Szwajcarii. W badaniu przeprowadzonym przez USCALE GmbH wzięło udział ponad 5 000 właścicieli EV – a wyniki mówią jasno: kierowcy XPENG są najbardziej zadowoleni ze swojego wyboru. Zobacz więcej >>
 „Dekalog bezpiecznego kierowcy” od GDDKiA – sprawdź, czy jeździsz odpowiedzialnie! 🚗

„Dekalog bezpiecznego kierowcy” od GDDKiA – sprawdź, czy jeździsz odpowiedzialnie! 🚗

🗓 25 lipca – Dzień Bezpiecznego Kierowcy to dobra okazja, by przypomnieć sobie podstawowe zasady bezpiecznej jazdy – zwłaszcza w sezonie wakacyjnym, kiedy wiele osób rusza w dłuższe trasy. Z tej okazji GDDKiA opublikowała swój „Dekalog bezpiecznego kierowcy” – praktyczny zestaw porad, który może uratować nie tylko wakacje, ale i zdrowie oraz życie podróżnych. Zobacz więcej >>
Huawei twierdzi, że nadchodzący Luxeed S7 EV będzie „lepszy od Modelu S Tesli”!

Huawei twierdzi, że nadchodzący Luxeed S7 EV będzie „lepszy od Modelu S Tesli”!

Huawei, znany producent smartfonów, zawarł strategiczne partnerstwo z chińską firmą Chery Automobile w celu stworzenia nowej marki pojazdów elektrycznych (EV) o nazwie Luxeed, która w nadchodzących miesiącach zaprezentuje swój pierwszy pojazd. Według dyrektora działu samochodowego Huawei, Richarda Yu Chengdonga, Luxeed S7 zadebiutuje oficjalnie już w listopadzie, jako konkurent dla Tesli Model S. Zobacz więcej >>
Nowa Mapa Superchargerów i Rozwój Sieci Ładowarek Tesli w Polsce

Nowa Mapa Superchargerów i Rozwój Sieci Ładowarek Tesli w Polsce

Tesla kontynuuje dynamiczny rozwój swojej sieci szybkich ładowarek Supercharger, a wraz z tym procesem pojawia się nowa aktualizacja mapy, która prezentuje zarówno istniejące stacje, jak i te w fazie rozwoju. Dodatkowo, na stronie producenta uruchomiono kolejną rundę głosowania, w której użytkownicy mogą wskazać miejsca, gdzie ich zdaniem powinny zostać zainstalowane nowe ładowarki. Zobacz więcej >>
Jak rozpoznać, czy Tesla Model Y ma baterię z ogniwami CATL czy BYD? Sprawdź 7 znak w VIN-ie: F lub E

Jak rozpoznać, czy Tesla Model Y ma baterię z ogniwami CATL czy BYD? Sprawdź 7 znak w VIN-ie: F lub E

Wraz z najnowszą aktualizacją oprogramowania Tesli, użytkownicy Modelu Y o napędzie na tył i mniejszej baterii w Europie zyskali nową funkcję – adaptacyjne reflektory. Jednakże, w związku z obniżką cen tych modeli, pojawiły się pytania dotyczące różnic między wariantami, zwłaszcza w kontekście rodzaju zastosowanych ogniw baterii. Zobacz więcej >>
Grafit wytwarzany z wiórów drzewnych może wkrótce znaleźć się w akumulatorze Twojego elektryka!

Grafit wytwarzany z wiórów drzewnych może wkrótce znaleźć się w akumulatorze Twojego elektryka!

Startup z Nowej Zelandii otrzymał właśnie spory zastrzyk gotówki - w wysokości 18 milionów dolarów - na komercjalizację grafitu wytwarzanego z wiórów drzewnych do zastosowania w akumulatorach pojazdów elektrycznych. To rewelacyjna wiadomość dla przemysłu motoryzacyjnego w Europie i Stanach Zjednoczonych. CarbonScape tłumaczy, że biografit jest produkowany z ubocznych materiałów przemysłu leśnego i drzewnego, takich jak zrębki i trociny, stanowiąc zrównoważoną alternatywę dla grafitu syntetycznego i naturalnego. Zobacz więcej >>
Copyright 2021 - 2025 - motoevo.pl - All Rights Reserved | Web Design: Agencja Reklamy A-GIT

Zmiany zostały zapisane