Panasonic Energy ogłosił zakończenie przygotowań do rozpoczęcia masowej produkcji akumulatorów o wysokiej pojemności, które mają zrewolucjonizować rynek pojazdów elektrycznych (EV). Nowa linia produkcyjna, zlokalizowana w zakładzie w prefekturze Wakayama w Japonii, będzie kluczowym punktem produkcji innowacyjnych ogniw 4680. Te nowoczesne akumulatory oferują pięciokrotnie większą pojemność niż mniejsze modele cylindryczne 2170, co oznacza większy zasięg dla samochodów elektrycznych oraz wyższą efektywność produkcji.
Nowe ogniwa 4680 – przełomowa technologia
Ogniwa 4680, o średnicy 46 mm i wysokości 80 mm, stanowią istotny krok naprzód w technologii baterii do pojazdów elektrycznych. Dzięki większej pojemności producenci będą mogli znacznie wydłużyć zasięg swoich pojazdów przy jednoczesnym zmniejszeniu liczby ogniw potrzebnych w akumulatorach. To nie tylko obniży koszty produkcji, ale także zwiększy wydajność całego procesu montażu.
Panasonic Energy, będący częścią Panasonic Holdings, już rozpoczął wysyłkę próbek tych nowych akumulatorów do wybranych producentów samochodów, z którymi współpracuje. Masowa produkcja ruszy jednak dopiero po uzyskaniu akceptacji od klientów, co potwierdził rzecznik firmy.
Tesla kluczowym partnerem
Jednym z głównych odbiorców ogniw 4680 jest Tesla, która od lat współpracuje z Panasonic w zakresie produkcji akumulatorów. Tesla, choć już sama produkuje ogniwa 4680, zmaga się z wyzwaniami związanymi z tempem ich produkcji. Nowa technologia jest kluczowa dla najnowszych modeli Tesli, w tym Cybertrucka, którego dostawy rozpoczęły się w listopadzie 2023 roku, po licznych opóźnieniach.
Aby sprostać rosnącemu zapotrzebowaniu na akumulatory, Panasonic rozbudowuje swoją infrastrukturę w Stanach Zjednoczonych. Po sukcesie fabryki w Nevadzie, firma buduje drugi zakład w stanie Kansas, który ma rozpocząć produkcję w przyszłym roku.
Rozwój zakładu w Wakayama i globalne plany
Podczas ceremonii otwarcia nowej linii produkcyjnej w Wakayama, prezes Panasonic Energy, Kazuo Tadanobu, zapowiedział, że zakład osiągnie roczną zdolność produkcyjną wynoszącą kilka gigawatogodzin. Prezes podkreślił również, że rynek pojazdów elektrycznych będzie się rozwijał w perspektywie średnio- i długoterminowej, co oznacza dalsze inwestycje w rozwój technologii akumulatorów.
Zakład w Wakayama zatrudnia około 400 pracowników, którzy będą pracować nad rozwojem i testowaniem nowych technologii produkcyjnych. Panasonic planuje również, aby procesy wdrożone w Japonii mogły być w przyszłości zastosowane w innych fabrykach na całym świecie.
Plany rozwoju w Japonii
Panasonic Energy już teraz produkuje cylindryczne akumulatory typu 2170 i 1860 w swoich zakładach w Suminoe i Kaizuka. W planach firmy znajduje się również budowa nowego zakładu produkcyjnego w prefekturze Gunma we współpracy z marką Subaru. Fabryka ta, która ma powstać do roku 2028, będzie kolejnym krokiem w umacnianiu pozycji Panasonic na rynku akumulatorów EV.