Tesla oficjalnie ogłosiła, że w pierwszym kwartale 2025 roku technologia FSD (Full Self-Driving) w wersji nadzorowanej trafi do Europy oraz Chin. Obecnie system jest w procesie homologacji, a jego wprowadzenie będzie zgodne z przepisami prawnymi, które dopiero są tworzone przez Europejską Komisję Gospodarczą przy ONZ. Bez tych regulacji FSD mogłoby działać w ograniczonym zakresie, co zaburzyłoby sens wdrożenia pełnej autonomii, gdyż blokowałoby najnowsze funkcje systemu.
Nowości w Stanach Zjednoczonych – Actually Smart Summon (ASS)
W USA użytkownicy Tesli otrzymali niedawno aktualizację systemu przywoływania pojazdu, nazwanego Actually Smart Summon (ASS), co można przetłumaczyć na "Rzeczywiście Inteligentne Wzywanie". Dzięki tej funkcji właściciele pojazdów mogą przywołać swoje auta, jeśli te znajdują się w odległości do 65 metrów w linii prostej od nich. System jest zdolny do pokonywania bardziej skomplikowanych tras, omijania przeszkód, takich jak inne pojazdy czy ludzie, co czyni go przydatnym np. na parkingach przy centrach handlowych. Dla samochodów wyposażonych w czujniki ultradźwiękowe dostępna jest dodatkowa funkcja, która pozwala na „prowadzenie” pojazdu niczym na smyczy, śledząc ruch właściciela.
FSD w USA – nowe podejście do autonomicznej jazdy
W Stanach Zjednoczonych Tesla przeszła z fazy beta na nadzorowaną wersję FSD, która obecnie działa w wersji 12.5.3. Aby móc testować tę funkcję, konieczne jest wykupienie pakietu Full Self-Driving, który w Polsce kosztuje 39 000 zł, oraz posiadanie komputera FSD w wersji AI3 lub nowszej. Oprogramowanie to już teraz umożliwia autonomiczne poruszanie się po ulicach, wybór odpowiednich tras i dostosowanie się do ruchu drogowego. W przyszłości, w wersji 13, system ma być wzbogacony o zdolność samodzielnego parkowania, wyjeżdżania z miejsc postojowych oraz cofania.
FSD w Europie – oczekiwanie na regulacje
Prace nad wdrożeniem FSD w Europie trwają już od wielu miesięcy. Unia Europejska naciska na przyspieszenie tworzenia przepisów dotyczących systemów autonomicznej jazdy na poziomie 3. Bez tych regulacji pełne wdrożenie FSD w Europie byłoby niemożliwe, ponieważ system musiałby działać w ograniczonym zakresie. Oczekuje się, że nowe przepisy pozwolą na testowanie i stosowanie półautonomicznych rozwiązań na szeroką skalę na drogach Starego Kontynentu.
Tesla, jako lider technologii autonomicznej jazdy, nieustannie rozwija swoje oprogramowanie i wyznacza standardy w tej dziedzinie. Wprowadzenie FSD do Europy i Chin to kolejny krok ku globalnemu rozszerzeniu zasięgu systemu, który ma na celu rewolucjonizację transportu.