Przemysł Autonomicznych i Elektrycznych Ciężarówek: Kluczowe Różnice Między Chinami a USA

Przemysł Autonomicznych i Elektrycznych Ciężarówek: Kluczowe Różnice Między Chinami a USA
16.09.2024 16:30
Rozwój autonomicznych i elektrycznych ciężarówek zyskuje na dynamice, a liczba dostarczanych pojazdów bije kolejne rekordy. Firmy z Azji, Europy i Stanów Zjednoczonych intensywnie pracują nad komercjalizacją tego typu pojazdów, które mają potencjał do znaczącej zmiany globalnego rynku transportowego. Ciężarówki przyszłości rozwiązują istotne problemy teraźniejszości, w tym optymalizację kosztów transportu oraz obniżenie całkowitego kosztu posiadania (TCO).
Analiza Rynków Chińskiego i Amerykańskiego
W raporcie „Autonomous Trucks 2024-2044: Technologies, Trends, Forecasts” autorstwa IDTechEx, przeprowadzono dogłębną analizę TCO w zależności od poziomu autonomii oraz rodzaju napędu, z naciskiem na porównanie Chin i USA. Badanie wykazuje znaczące różnice między tymi dwoma krajami pod względem kosztów zakupu, eksploatacji i utrzymania ciężarówek.
Koszty Zakupu
Jednym z kluczowych wniosków raportu jest ogromna różnica w kosztach zakupu ciężarówek autonomicznych między Chinami a USA. W przypadku pojazdów o poziomie autonomii 0 (nieautonomiczne), w Chinach koszt wynosi około 70 000 USD, podczas gdy w USA to aż 114 286 USD – różnica wynosi 63%. Wyższe koszty w USA wynikają głównie z wyższych kosztów produkcji, pracy oraz bardziej rygorystycznych przepisów bezpieczeństwa.

Dla bardziej zaawansowanych autonomicznych ciężarówek (poziom autonomii 2/3) różnica jest jeszcze bardziej widoczna. W Chinach koszt wynosi 112 000 USD, natomiast w USA aż 214 286 USD. Najbardziej zaawansowane pojazdy, na poziomie autonomii 4, kosztują 250 000 USD w Chinach i 450 000 USD w USA.
Elektryczne Platformy
Koszt zakupu elektrycznych ciężarówek autonomicznych zależy również od rozmiaru baterii. Cena akumulatorów litowo-jonowych waha się od 160 do 200 USD za kWh, co oznacza, że ciężarówka o średnim zasięgu z baterią 150 kWh może kosztować o 25 000 USD więcej, a pojazd o większym zasięgu z baterią 400 kWh – o 65 000 USD więcej. Chiny mają tu przewagę dzięki zoptymalizowanemu łańcuchowi dostaw baterii oraz wsparciu rządowemu, co obniża koszty zakupu. W USA brak podobnej infrastruktury i wsparcia powoduje wyższe koszty nabycia oraz eksploatacji takich pojazdów.
Koszty Paliwa i Energii
Koszty operacyjne są kluczowym czynnikiem wpływającym na TCO ciężarówek. W Chinach koszty paliwa dla pojazdów poziomu 0 wynoszą 371 429 USD, podczas gdy w USA są niższe i wynoszą 336 576 USD. Wyższe koszty w Chinach wynikają z wyższych podatków na paliwo, które mogą sięgać nawet 48% ceny.

Dla ciężarówek elektrycznych poziomu 4 koszty energii w Chinach wynoszą 141 780 USD, a w USA 177 480 USD. Różnice te wynikają zarówno z cen energii elektrycznej, jak i z dostępności odpowiedniej infrastruktury ładowania. Chiny, dzięki rozbudowanej sieci stacji ładowania i taniej energii, są w stanie obniżyć koszty operacyjne swoich pojazdów elektrycznych w porównaniu do USA.
Przyszłość Elektrycznych Ciężarówek
Porównując tradycyjne ciężarówki spalinowe z elektrycznymi, te drugie zyskują przewagę kosztową w dłuższym okresie. Koszty energii elektrycznej są stabilniejsze, a rozwój odnawialnych źródeł energii może dodatkowo je obniżyć. Prognozy IDTechEx sugerują, że do 2030 roku średnia cena baterii spadnie do około 100 USD za kWh, co znacznie obniży koszty zakupu elektrycznych pojazdów.

Elektryczne ciężarówki charakteryzują się również niższymi kosztami utrzymania, dzięki większej niezawodności silników elektrycznych oraz systemów baterii. Dodatkowo, dzięki zmniejszonej emisji CO2, mogą korzystać z ulg podatkowych lub zwolnień z opłat związanych z emisją, co jeszcze bardziej obniży TCO. Zwiększenie wydajności baterii, poprawa ich żywotności oraz skrócenie czasu ładowania będą kluczowymi czynnikami, które jeszcze bardziej zwiększą atrakcyjność tych pojazdów w przyszłości.
Dominacja Chin na Rynku
Chiny, dzięki swojej wiodącej pozycji na rynku pojazdów elektrycznych i silnemu wsparciu rządowemu, prawdopodobnie utrzymają niższe koszty zakupu ciężarówek elektrycznych w perspektywie krótkoterminowej. To, w połączeniu z rozbudowaną infrastrukturą ładowania, przyczyni się do dalszego wzrostu popularności tych pojazdów na chińskim rynku, czyniąc go jednym z kluczowych graczy w globalnym przemyśle transportowym.
Podsumowanie
Rozwój autonomicznych i elektrycznych ciężarówek przynosi wiele korzyści, zarówno pod względem kosztów, jak i wpływu na środowisko. Chiny i USA, choć różnią się podejściem, mają swoje unikalne przewagi. Dzięki niższym kosztom produkcji i wsparciu rządowemu, Chiny przodują w zakresie autonomicznych i elektrycznych pojazdów, podczas gdy USA, choć z wyższymi kosztami, oferują bardziej zaawansowane technologicznie rozwiązania. W miarę postępu technologicznego i spadku cen baterii, elektryczne ciężarówki staną się coraz bardziej atrakcyjne na globalnym rynku.
Autor: Karolina

Warto przeczytać

Orlen Charge z promocyjnymi stawkami ładowania na długi weekend listopadowy

Orlen Charge z promocyjnymi stawkami ładowania na długi weekend listopadowy

Orlen Charge wprowadził promocyjne stawki na ładowanie samochodów elektrycznych, które obowiązują od 28 października do 10 listopada 2023 roku. Zniżki te mogą szczególnie ucieszyć kierowców planujących listopadowe podróże związane z Dniem Wszystkich Świętych oraz długim weekendem. Zobacz więcej >>
Podwyżki cen w Mercedes Me Charge – czy warto skorzystać z usługi?

Podwyżki cen w Mercedes Me Charge – czy warto skorzystać z usługi?

Mercedes-Benz, znany z luksusu i innowacyjnych rozwiązań, wprowadza zmiany w cenniku swojej usługi ładowania pojazdów elektrycznych – Mercedes Me Charge. Zmiany te dotykają zarówno klientów indywidualnych, jak i biznesowych, co może wywołać mieszane reakcje wśród użytkowników elektrycznych modeli tej marki. Zobacz więcej >>
Nowe inicjatywy rządowe w celu poprawy bezpieczeństwa na drogach

Nowe inicjatywy rządowe w celu poprawy bezpieczeństwa na drogach

15 listopada br. ministrowie sprawiedliwości, infrastruktury oraz spraw wewnętrznych i administracji zorganizowali wspólną konferencję prasową, na której przedstawili szereg nowych propozycji mających na celu zwiększenie bezpieczeństwa na polskich drogach. Zobacz więcej >>
Nowelizacja Ustawy o Elektromobilności – Krok Naprzód czy Kolejny Niedoskonały Projekt?

Nowelizacja Ustawy o Elektromobilności – Krok Naprzód czy Kolejny Niedoskonały Projekt?

Rada Ministrów podjęła decyzję o przyjęciu trzeciej nowelizacji Ustawy o elektromobilności i paliwach alternatywnych, co ma pomóc realizować cele Krajowego Planu Odbudowy (KPO) z 2021 roku. Choć wdrażanie nowych przepisów można uznać za sukces na poziomie strategicznym, szczegółowe regulacje ujawniają luki i niedociągnięcia, które mogą utrudnić osiągnięcie zamierzonych celów. Zobacz więcej >>
TeslaCam inteligentniejszy niż myślimy?

TeslaCam inteligentniejszy niż myślimy?

Oto film, który stał się viralem w ostatnich dniach na całym świecie. Rzadko zdarza się, że kamera uchwyca tak spektakularny wypadek na autostradzie. Zobacz więcej >>
Nowe Audi A8 - będzie MOC!

Nowe Audi A8 - będzie MOC!

Audi zapowiedziało właśnie premierę swojego nowego Audi A8 na 2024 rok! Według zapowiedzi A8 będzie najmocniejszym modelem w gamie aut niemieckiego producenta. Wszystko wskazuje na to, że zgodnie z konceptem Audi zaoferuje dwa silniki elektryczne - jeden z przodu, drugi z tyłu - o łącznej mocy 710 KM i momencie obrotowym 708 Nm. Zobacz więcej >>
Obejrzyj reklamę anty-EV giganta naftowego ExxonMobil!

Obejrzyj reklamę anty-EV giganta naftowego ExxonMobil!

Nie trzeba mieć dyplomu z ekonomii, aby zdać sobie sprawę, że branża pojazdów elektrycznych i branża paliw kopalnych nie są najlepszymi kumplami, chociaż firmy naftowe do tej pory nie wydawały się zbytnio przejmować pojazdami elektrycznymi. Być może dlatego, że uważały, że pojazdy elektryczne na baterie nigdy się nie przyjmą, a może dlatego, że wierzyły, że ignorowanie pojazdów elektrycznych jest najlepszą strategią, firmy naftowe powstrzymywały się od wielu komentarzy na temat pojazdów elektrycznych. Zobacz więcej >>
Niemcy mają problem! A z nimi cała Europa?

Niemcy mają problem! A z nimi cała Europa?

Niemiecki przemysł samochodowy ma problem. Świat coraz szybciej przechodzi na motoryzację napędzaną prądem, a niemieccy giganci przespali 10 lat względem Tesli czy Chin. Zobacz więcej >>
Copyright 2021 - 2024 - motoevo.pl - All Rights Reserved | Web Design: Agencja Reklamy A-GIT

Zmiany zostały zapisane