Strefa Czystego Transportu w Gliwicach – nowy projekt na rzecz czystszego powietrza

Strefa Czystego Transportu w Gliwicach – nowy projekt na rzecz czystszego powietrza
30.09.2024 15:51
Wraz z rosnącą świadomością ekologiczną i dążeniem do poprawy jakości powietrza, coraz więcej miast decyduje się na wprowadzenie Stref Czystego Transportu (SCT). Takie strefy, już obecne w kilkuset miastach Europy Zachodniej, mają na celu ograniczenie wjazdu do centrów miast dla najbardziej zanieczyszczających pojazdów. Teraz podobny projekt pojawia się na horyzoncie dla Gliwic, 180-tysięcznego miasta na Śląsku, gdzie problem zanieczyszczenia powietrza jest odczuwalny.
Analiza i projekt dla Gliwic
Badania nad możliwością wprowadzenia SCT w Gliwicach przeprowadził międzynarodowy zespół ekspertów we współpracy z organizacjami zajmującymi się jakością powietrza, takimi jak The Real Urban Emissions (TRUE), FIA Foundation, Clean Air Fund oraz International Council on Clean Transportation (ICCT). Analizy floty pojazdów poruszających się po Gliwicach w latach 2023-2024 wykazały, że ograniczenie wjazdu dla 8% najbardziej emitujących pojazdów mogłoby przynieść znaczne korzyści ekologiczne.
Według opracowanego projektu, SCT mogłaby zostać wprowadzona w 2026 roku i objęłaby pojazdy starsze niż 20 lat z silnikiem Diesla (poniżej normy Euro 4) oraz 25-letnie samochody benzynowe (poniżej normy Euro 3). Zgodnie z przewidywaniami, takie działania mogłyby obniżyć emisje tlenków azotu (NOx) o około 25%, a pyłów zawieszonych (PM) nawet o 37-43%. To ogromny krok w kierunku poprawy jakości powietrza w mieście, gdzie zanieczyszczenie smogiem jest poważnym problemem zdrowotnym.
Porównanie z Warszawą
Gliwicki projekt wzorowany jest na rozwiązaniach wprowadzonych już w Warszawie, gdzie SCT zaczęła funkcjonować 1 lipca 2024 roku. Mimo że proces wdrażania strefy w stolicy nie obył się bez kontrowersji, takie jak niewystarczająca kampania informacyjna czy wątpliwości co do egzekwowania przepisów, sama idea cieszy się dużym poparciem ekspertów. W Warszawie do SCT mogą wjeżdżać pojazdy spełniające określone normy emisji spalin – benzynowe od normy Euro 2 (pojazdy wyprodukowane po 1997 r.) i diesle od Euro 4 (po 2005 r.). Gliwice planują wdrożenie analogicznych regulacji, jednak z łagodniejszym podejściem, które będzie stopniowo zaostrzane w kolejnych latach.
Korzyści zdrowotne i ekologiczne
Eksperci podkreślają, że eliminacja z ruchu najbardziej zanieczyszczających pojazdów przynosi wyraźne efekty w krótkim czasie. Z badań wynika, że ograniczenie wjazdu do centrum Gliwic dla najstarszych aut mogłoby poprawić jakość powietrza szybciej, niż zakładałby to naturalny proces wymiany floty pojazdów. Bez SCT podobne redukcje emisji mogłyby zająć nawet 7-8 lat dłużej. Co więcej, eliminacja pojazdów poniżej normy Euro 5, czyli tych bez filtrów cząstek stałych, w późniejszym etapie (od 2029 roku) mogłaby zmniejszyć emisje NOx i PM o aż 75%.
Kolejne miasta na drodze do czystego transportu
Po Warszawie, gdzie SCT już działa, oraz Krakowie, który planuje wprowadzenie strefy, Gliwice mogą być jednym z pierwszych średnich miast w Polsce, które postawi na takie rozwiązanie. Dzięki wsparciu organizacji międzynarodowych i krajowych, takich jak Polskie Stowarzyszenie Nowej Mobilności, istnieje realna szansa, że SCT stanie się standardem w wielu polskich miastach.

Strefy Czystego Transportu to nie tylko doraźne rozwiązanie ekologiczne, ale też długoterminowa inwestycja w zdrowie mieszkańców i poprawę warunków życia w miastach. Wprowadzenie SCT w Gliwicach może być krokiem milowym w walce ze smogiem na Śląsku, a także dobrym przykładem dla innych miast średniej wielkości w Polsce.
Autor: Karolina

Warto przeczytać

Tesla Model 3 Long Range RWD – Nowy Standard Wydajności na Rynku Europejskim

Tesla Model 3 Long Range RWD – Nowy Standard Wydajności na Rynku Europejskim

Tesla po raz kolejny zaskakuje swoich fanów i rynek motoryzacyjny, wprowadzając nową wersję Modelu 3 na europejski rynek. Nowy wariant – Model 3 Long Range z napędem na tylne koła (RWD) – zapewnia imponujący zasięg 702 km według normy WLTP i zużycie energii na poziomie jedynie 12,5 kWh/100 km. Zobacz więcej >>
Tesla Autopilot – Niewykorzystany Potencjał Bezpieczeństwa

Tesla Autopilot – Niewykorzystany Potencjał Bezpieczeństwa

Systemy wspomagania jazdy, takie jak Tesla Autopilot, mają na celu zwiększenie bezpieczeństwa na drogach poprzez asystowanie kierowcy. Jednak najnowsze badania przeprowadzone przez Insurance Institute for Highway Safety (IIHS) sugerują, że wielu użytkowników korzysta z tych systemów w sposób, który podważa ich pierwotny cel. Zobacz więcej >>
Gwałtowny spadek rejestracji nowych samochodów w UE w sierpniu 2024 roku

Gwałtowny spadek rejestracji nowych samochodów w UE w sierpniu 2024 roku

Sierpień 2024 roku okazał się trudnym miesiącem dla europejskiego rynku motoryzacyjnego, odnotowując znaczny spadek rejestracji nowych samochodów. Z danych Europejskiego Stowarzyszenia Producentów Pojazdów (ACEA) wynika, że liczba nowych pojazdów zarejestrowanych w Unii Europejskiej spadła aż o 18,3%. Zobacz więcej >>
Wzrost kosztów ubezpieczeń dla samochodów elektrycznych – przyczyny i konsekwencje

Wzrost kosztów ubezpieczeń dla samochodów elektrycznych – przyczyny i konsekwencje

Samochody elektryczne zdobywają popularność na całym świecie dzięki swojej innowacyjnej technologii, dynamicznej jeździe i ekologiczności. Często chwalone za natychmiastową reakcję na dodanie gazu oraz imponujące przyspieszenie, elektryki oferują wyjątkową moc i moment obrotowy. Zobacz więcej >>
TeslaCam inteligentniejszy niż myślimy?

TeslaCam inteligentniejszy niż myślimy?

Oto film, który stał się viralem w ostatnich dniach na całym świecie. Rzadko zdarza się, że kamera uchwyca tak spektakularny wypadek na autostradzie. Zobacz więcej >>
Obejrzyj reklamę anty-EV giganta naftowego ExxonMobil!

Obejrzyj reklamę anty-EV giganta naftowego ExxonMobil!

Nie trzeba mieć dyplomu z ekonomii, aby zdać sobie sprawę, że branża pojazdów elektrycznych i branża paliw kopalnych nie są najlepszymi kumplami, chociaż firmy naftowe do tej pory nie wydawały się zbytnio przejmować pojazdami elektrycznymi. Być może dlatego, że uważały, że pojazdy elektryczne na baterie nigdy się nie przyjmą, a może dlatego, że wierzyły, że ignorowanie pojazdów elektrycznych jest najlepszą strategią, firmy naftowe powstrzymywały się od wielu komentarzy na temat pojazdów elektrycznych. Zobacz więcej >>
Nowe Audi A8 - będzie MOC!

Nowe Audi A8 - będzie MOC!

Audi zapowiedziało właśnie premierę swojego nowego Audi A8 na 2024 rok! Według zapowiedzi A8 będzie najmocniejszym modelem w gamie aut niemieckiego producenta. Wszystko wskazuje na to, że zgodnie z konceptem Audi zaoferuje dwa silniki elektryczne - jeden z przodu, drugi z tyłu - o łącznej mocy 710 KM i momencie obrotowym 708 Nm. Zobacz więcej >>
Niemcy mają problem! A z nimi cała Europa?

Niemcy mają problem! A z nimi cała Europa?

Niemiecki przemysł samochodowy ma problem. Świat coraz szybciej przechodzi na motoryzację napędzaną prądem, a niemieccy giganci przespali 10 lat względem Tesli czy Chin. Zobacz więcej >>
Copyright 2021 - 2024 - motoevo.pl - All Rights Reserved | Web Design: Agencja Reklamy A-GIT

Zmiany zostały zapisane