Strefa Czystego Transportu w Gliwicach – nowy projekt na rzecz czystszego powietrza

Strefa Czystego Transportu w Gliwicach – nowy projekt na rzecz czystszego powietrza
30.09.2024 15:51
Wraz z rosnącą świadomością ekologiczną i dążeniem do poprawy jakości powietrza, coraz więcej miast decyduje się na wprowadzenie Stref Czystego Transportu (SCT). Takie strefy, już obecne w kilkuset miastach Europy Zachodniej, mają na celu ograniczenie wjazdu do centrów miast dla najbardziej zanieczyszczających pojazdów. Teraz podobny projekt pojawia się na horyzoncie dla Gliwic, 180-tysięcznego miasta na Śląsku, gdzie problem zanieczyszczenia powietrza jest odczuwalny.
Analiza i projekt dla Gliwic
Badania nad możliwością wprowadzenia SCT w Gliwicach przeprowadził międzynarodowy zespół ekspertów we współpracy z organizacjami zajmującymi się jakością powietrza, takimi jak The Real Urban Emissions (TRUE), FIA Foundation, Clean Air Fund oraz International Council on Clean Transportation (ICCT). Analizy floty pojazdów poruszających się po Gliwicach w latach 2023-2024 wykazały, że ograniczenie wjazdu dla 8% najbardziej emitujących pojazdów mogłoby przynieść znaczne korzyści ekologiczne.
Według opracowanego projektu, SCT mogłaby zostać wprowadzona w 2026 roku i objęłaby pojazdy starsze niż 20 lat z silnikiem Diesla (poniżej normy Euro 4) oraz 25-letnie samochody benzynowe (poniżej normy Euro 3). Zgodnie z przewidywaniami, takie działania mogłyby obniżyć emisje tlenków azotu (NOx) o około 25%, a pyłów zawieszonych (PM) nawet o 37-43%. To ogromny krok w kierunku poprawy jakości powietrza w mieście, gdzie zanieczyszczenie smogiem jest poważnym problemem zdrowotnym.
Porównanie z Warszawą
Gliwicki projekt wzorowany jest na rozwiązaniach wprowadzonych już w Warszawie, gdzie SCT zaczęła funkcjonować 1 lipca 2024 roku. Mimo że proces wdrażania strefy w stolicy nie obył się bez kontrowersji, takie jak niewystarczająca kampania informacyjna czy wątpliwości co do egzekwowania przepisów, sama idea cieszy się dużym poparciem ekspertów. W Warszawie do SCT mogą wjeżdżać pojazdy spełniające określone normy emisji spalin – benzynowe od normy Euro 2 (pojazdy wyprodukowane po 1997 r.) i diesle od Euro 4 (po 2005 r.). Gliwice planują wdrożenie analogicznych regulacji, jednak z łagodniejszym podejściem, które będzie stopniowo zaostrzane w kolejnych latach.
Korzyści zdrowotne i ekologiczne
Eksperci podkreślają, że eliminacja z ruchu najbardziej zanieczyszczających pojazdów przynosi wyraźne efekty w krótkim czasie. Z badań wynika, że ograniczenie wjazdu do centrum Gliwic dla najstarszych aut mogłoby poprawić jakość powietrza szybciej, niż zakładałby to naturalny proces wymiany floty pojazdów. Bez SCT podobne redukcje emisji mogłyby zająć nawet 7-8 lat dłużej. Co więcej, eliminacja pojazdów poniżej normy Euro 5, czyli tych bez filtrów cząstek stałych, w późniejszym etapie (od 2029 roku) mogłaby zmniejszyć emisje NOx i PM o aż 75%.
Kolejne miasta na drodze do czystego transportu
Po Warszawie, gdzie SCT już działa, oraz Krakowie, który planuje wprowadzenie strefy, Gliwice mogą być jednym z pierwszych średnich miast w Polsce, które postawi na takie rozwiązanie. Dzięki wsparciu organizacji międzynarodowych i krajowych, takich jak Polskie Stowarzyszenie Nowej Mobilności, istnieje realna szansa, że SCT stanie się standardem w wielu polskich miastach.

Strefy Czystego Transportu to nie tylko doraźne rozwiązanie ekologiczne, ale też długoterminowa inwestycja w zdrowie mieszkańców i poprawę warunków życia w miastach. Wprowadzenie SCT w Gliwicach może być krokiem milowym w walce ze smogiem na Śląsku, a także dobrym przykładem dla innych miast średniej wielkości w Polsce.
Autor: Karolina

Warto przeczytać

Tesla przywraca program poleceń w Polsce – korzyści dla polecających i nowych klientów

Tesla przywraca program poleceń w Polsce – korzyści dla polecających i nowych klientów

Po krótkiej przerwie Tesla ponownie uruchamia w Polsce program linków polecających, dzięki któremu zyskać mogą zarówno aktualni właściciele pojazdów Tesli, jak i nowi nabywcy, którzy skorzystają z unikalnego kodu rekomendacji. To szansa na zniżki dla klientów oraz premie dla polecających, co przyciąga coraz więcej zainteresowanych. Zobacz więcej >>
Ford przenosi produkcję baterii dla Mustanga Mach-E do USA – korzyści podatkowe priorytetem

Ford przenosi produkcję baterii dla Mustanga Mach-E do USA – korzyści podatkowe priorytetem

Ford, jako jeden z liderów rynku motoryzacyjnego, zdecydował się na znaczącą zmianę w produkcji baterii do swoich pojazdów elektrycznych. W 2025 roku Mustang Mach-E będzie wyposażany w akumulatory produkowane nie pod Wrocławiem, ale w stanie Michigan. Zobacz więcej >>
ORLEN Deutschland buduje nowoczesny park ładowania w Elmshorn

ORLEN Deutschland buduje nowoczesny park ładowania w Elmshorn

ORLEN Deutschland GmbH, spółka zależna PKN Orlen, rozpoczęła budowę nowoczesnego parku ładowania pojazdów elektrycznych w Elmshorn, w Niemczech. Jest to część strategii firmy mającej na celu rozwój infrastruktury elektromobilności nie tylko u naszego zachodniego sąsiada, ale także w Polsce. Zobacz więcej >>
Nowe inicjatywy rządowe w celu poprawy bezpieczeństwa na drogach

Nowe inicjatywy rządowe w celu poprawy bezpieczeństwa na drogach

15 listopada br. ministrowie sprawiedliwości, infrastruktury oraz spraw wewnętrznych i administracji zorganizowali wspólną konferencję prasową, na której przedstawili szereg nowych propozycji mających na celu zwiększenie bezpieczeństwa na polskich drogach. Zobacz więcej >>
TeslaCam inteligentniejszy niż myślimy?

TeslaCam inteligentniejszy niż myślimy?

Oto film, który stał się viralem w ostatnich dniach na całym świecie. Rzadko zdarza się, że kamera uchwyca tak spektakularny wypadek na autostradzie. Zobacz więcej >>
Nowe Audi A8 - będzie MOC!

Nowe Audi A8 - będzie MOC!

Audi zapowiedziało właśnie premierę swojego nowego Audi A8 na 2024 rok! Według zapowiedzi A8 będzie najmocniejszym modelem w gamie aut niemieckiego producenta. Wszystko wskazuje na to, że zgodnie z konceptem Audi zaoferuje dwa silniki elektryczne - jeden z przodu, drugi z tyłu - o łącznej mocy 710 KM i momencie obrotowym 708 Nm. Zobacz więcej >>
Obejrzyj reklamę anty-EV giganta naftowego ExxonMobil!

Obejrzyj reklamę anty-EV giganta naftowego ExxonMobil!

Nie trzeba mieć dyplomu z ekonomii, aby zdać sobie sprawę, że branża pojazdów elektrycznych i branża paliw kopalnych nie są najlepszymi kumplami, chociaż firmy naftowe do tej pory nie wydawały się zbytnio przejmować pojazdami elektrycznymi. Być może dlatego, że uważały, że pojazdy elektryczne na baterie nigdy się nie przyjmą, a może dlatego, że wierzyły, że ignorowanie pojazdów elektrycznych jest najlepszą strategią, firmy naftowe powstrzymywały się od wielu komentarzy na temat pojazdów elektrycznych. Zobacz więcej >>
Niemcy mają problem! A z nimi cała Europa?

Niemcy mają problem! A z nimi cała Europa?

Niemiecki przemysł samochodowy ma problem. Świat coraz szybciej przechodzi na motoryzację napędzaną prądem, a niemieccy giganci przespali 10 lat względem Tesli czy Chin. Zobacz więcej >>
Copyright 2021 - 2024 - motoevo.pl - All Rights Reserved | Web Design: Agencja Reklamy A-GIT

Zmiany zostały zapisane