Strefa Czystego Transportu w Gliwicach – nowy projekt na rzecz czystszego powietrza

Strefa Czystego Transportu w Gliwicach – nowy projekt na rzecz czystszego powietrza
30.09.2024 15:51
Wraz z rosnącą świadomością ekologiczną i dążeniem do poprawy jakości powietrza, coraz więcej miast decyduje się na wprowadzenie Stref Czystego Transportu (SCT). Takie strefy, już obecne w kilkuset miastach Europy Zachodniej, mają na celu ograniczenie wjazdu do centrów miast dla najbardziej zanieczyszczających pojazdów. Teraz podobny projekt pojawia się na horyzoncie dla Gliwic, 180-tysięcznego miasta na Śląsku, gdzie problem zanieczyszczenia powietrza jest odczuwalny.
Analiza i projekt dla Gliwic
Badania nad możliwością wprowadzenia SCT w Gliwicach przeprowadził międzynarodowy zespół ekspertów we współpracy z organizacjami zajmującymi się jakością powietrza, takimi jak The Real Urban Emissions (TRUE), FIA Foundation, Clean Air Fund oraz International Council on Clean Transportation (ICCT). Analizy floty pojazdów poruszających się po Gliwicach w latach 2023-2024 wykazały, że ograniczenie wjazdu dla 8% najbardziej emitujących pojazdów mogłoby przynieść znaczne korzyści ekologiczne.
Według opracowanego projektu, SCT mogłaby zostać wprowadzona w 2026 roku i objęłaby pojazdy starsze niż 20 lat z silnikiem Diesla (poniżej normy Euro 4) oraz 25-letnie samochody benzynowe (poniżej normy Euro 3). Zgodnie z przewidywaniami, takie działania mogłyby obniżyć emisje tlenków azotu (NOx) o około 25%, a pyłów zawieszonych (PM) nawet o 37-43%. To ogromny krok w kierunku poprawy jakości powietrza w mieście, gdzie zanieczyszczenie smogiem jest poważnym problemem zdrowotnym.
Porównanie z Warszawą
Gliwicki projekt wzorowany jest na rozwiązaniach wprowadzonych już w Warszawie, gdzie SCT zaczęła funkcjonować 1 lipca 2024 roku. Mimo że proces wdrażania strefy w stolicy nie obył się bez kontrowersji, takie jak niewystarczająca kampania informacyjna czy wątpliwości co do egzekwowania przepisów, sama idea cieszy się dużym poparciem ekspertów. W Warszawie do SCT mogą wjeżdżać pojazdy spełniające określone normy emisji spalin – benzynowe od normy Euro 2 (pojazdy wyprodukowane po 1997 r.) i diesle od Euro 4 (po 2005 r.). Gliwice planują wdrożenie analogicznych regulacji, jednak z łagodniejszym podejściem, które będzie stopniowo zaostrzane w kolejnych latach.
Korzyści zdrowotne i ekologiczne
Eksperci podkreślają, że eliminacja z ruchu najbardziej zanieczyszczających pojazdów przynosi wyraźne efekty w krótkim czasie. Z badań wynika, że ograniczenie wjazdu do centrum Gliwic dla najstarszych aut mogłoby poprawić jakość powietrza szybciej, niż zakładałby to naturalny proces wymiany floty pojazdów. Bez SCT podobne redukcje emisji mogłyby zająć nawet 7-8 lat dłużej. Co więcej, eliminacja pojazdów poniżej normy Euro 5, czyli tych bez filtrów cząstek stałych, w późniejszym etapie (od 2029 roku) mogłaby zmniejszyć emisje NOx i PM o aż 75%.
Kolejne miasta na drodze do czystego transportu
Po Warszawie, gdzie SCT już działa, oraz Krakowie, który planuje wprowadzenie strefy, Gliwice mogą być jednym z pierwszych średnich miast w Polsce, które postawi na takie rozwiązanie. Dzięki wsparciu organizacji międzynarodowych i krajowych, takich jak Polskie Stowarzyszenie Nowej Mobilności, istnieje realna szansa, że SCT stanie się standardem w wielu polskich miastach.

Strefy Czystego Transportu to nie tylko doraźne rozwiązanie ekologiczne, ale też długoterminowa inwestycja w zdrowie mieszkańców i poprawę warunków życia w miastach. Wprowadzenie SCT w Gliwicach może być krokiem milowym w walce ze smogiem na Śląsku, a także dobrym przykładem dla innych miast średniej wielkości w Polsce.
Autor: Karolina

Warto przeczytać

Jedna Metropolia, jeden bilet, wiele środków transportu – GZM rozwija komunikację jutra

Jedna Metropolia, jeden bilet, wiele środków transportu – GZM rozwija komunikację jutra

Górnośląsko-Zagłębiowska Metropolia to wyjątkowy obszar na mapie Polski. Skupia 41 miast i gmin, rozciąga się na powierzchni 2,5 tys. Zobacz więcej >>
Tesla wprowadza opłaty za ładowanie powyżej 80% – również w Polsce

Tesla wprowadza opłaty za ładowanie powyżej 80% – również w Polsce

Nowe zasady ładowania na Superchargerach Tesli wchodzą w życie także w Polsce. Od teraz kierowcy mogą zapłacić nawet 2 zł za minutę, jeśli będą ładować pojazd powyżej 80% baterii. Zobacz więcej >>
Ford Puma Gen-E – elektryk dla rozsądnych, nie dla sprinterów

Ford Puma Gen-E – elektryk dla rozsądnych, nie dla sprinterów

Ford Puma Gen-E to długo wyczekiwana elektryczna wersja jednego z najpopularniejszych crossoverów ostatnich lat. Model, który od lat święci triumfy w Wielkiej Brytanii i zadomowił się na dobre na polskich drogach, teraz staje do walki w segmencie elektryków – i robi to po swojemu: bez rewolucji, ale z pomysłem. Zobacz więcej >>
Długie gwarancje, czyli jak producenci elektryków walczą o zaufanie klientów

Długie gwarancje, czyli jak producenci elektryków walczą o zaufanie klientów

🔋 Gwarancje pod lupą Na rynku aut elektrycznych gwarancja staje się dziś jednym z najważniejszych narzędzi walki o klienta. Szczególnie mocno widać to wśród nowych graczy, jak marki chińskie, które próbują przekonać sceptycznych klientów do swojej oferty. Zobacz więcej >>
Obejrzyj reklamę anty-EV giganta naftowego ExxonMobil!

Obejrzyj reklamę anty-EV giganta naftowego ExxonMobil!

Nie trzeba mieć dyplomu z ekonomii, aby zdać sobie sprawę, że branża pojazdów elektrycznych i branża paliw kopalnych nie są najlepszymi kumplami, chociaż firmy naftowe do tej pory nie wydawały się zbytnio przejmować pojazdami elektrycznymi. Być może dlatego, że uważały, że pojazdy elektryczne na baterie nigdy się nie przyjmą, a może dlatego, że wierzyły, że ignorowanie pojazdów elektrycznych jest najlepszą strategią, firmy naftowe powstrzymywały się od wielu komentarzy na temat pojazdów elektrycznych. Zobacz więcej >>
Niemcy mają problem! A z nimi cała Europa?

Niemcy mają problem! A z nimi cała Europa?

Niemiecki przemysł samochodowy ma problem. Świat coraz szybciej przechodzi na motoryzację napędzaną prądem, a niemieccy giganci przespali 10 lat względem Tesli czy Chin. Zobacz więcej >>
Nadchodzący Porsche Macan EV 2024 zauważony bez kamuflażu!

Nadchodzący Porsche Macan EV 2024 zauważony bez kamuflażu!

Porsche Macan EV 2024, nadchodzący elektryczny SUV, został zauważony z formie zbliżonej do produkcyjnej, praktycznie bez kamuflażu. Producent zapowiada, że stanie się on "najbardziej sportowym modelem w swojej klasie", zdolnym do rywalizacji z takimi konkurentami jak Tesla Model Y, Polestar 3, Mercedes-Benz EQC i Genesis GV60. Najświeższe szpiegowskie zdjęcia Macana EV rzucają nowe światło na stylistykę tego pojazdu. Zobacz więcej >>
Huawei twierdzi, że nadchodzący Luxeed S7 EV będzie „lepszy od Modelu S Tesli”!

Huawei twierdzi, że nadchodzący Luxeed S7 EV będzie „lepszy od Modelu S Tesli”!

Huawei, znany producent smartfonów, zawarł strategiczne partnerstwo z chińską firmą Chery Automobile w celu stworzenia nowej marki pojazdów elektrycznych (EV) o nazwie Luxeed, która w nadchodzących miesiącach zaprezentuje swój pierwszy pojazd. Według dyrektora działu samochodowego Huawei, Richarda Yu Chengdonga, Luxeed S7 zadebiutuje oficjalnie już w listopadzie, jako konkurent dla Tesli Model S. Zobacz więcej >>
Copyright 2021 - 2025 - motoevo.pl - All Rights Reserved | Web Design: Agencja Reklamy A-GIT

Zmiany zostały zapisane