Na dzisiejszym Evencie w Japonii Toyota zaprezentowała produkt, który możemy uznać za pierwszy w pełni elektryczny pojazd tej marki. Co prawda, Toyota posiada w swojej ofercie modele elektryczne, natomiast przeznaczone tylko na rynek Chiński. Teraz mowa o modelu BZ4X – w pełni elektrycznym SUVie z napędem akumulatorowym wykorzystującym platformę dedykowaną dla pojazdów typu BEV (Battery Electric Vehicle), który jest dostępny na całym świecie.
W udostępnionej specyfikacji można zauważyć jak dobrze Toyota obserwowała rynek i nowe funkcje oferowane przez swoich sąsiadów. Dużo podobnych rozwiązań możemy zobaczyć również w ich propozycji.
Przede wszystkim, jeżeli chodzi o układ napędowy Toyota wypuszcza obecnie „zasięg przelotowy na jedno ładowanie (WLTC)” wynoszący 500 km dla wersji z napędem na przednie koła i 460 km dla wersji z napędem na wszystkie koła. Wersja z napędem na przednie koła jest wyposażona w pojedynczy silnik o mocy 150 kW, natomiast wersja z napędem na wszystkie koła posiada silnik o mocy 80 kW na każdej osi. Moc szybkiego ładowania przy użyciu prądu stałego jest ograniczona do 150 kW, gdzie jak twierdzi producent pojemność ta pozwoli do naładowania pojazdu do 80% w 30 minut.
Z całą pewnością trzeba wspomnieć o możliwości jaką daje ładowanie dwukierunkowe W2H, dzięki któremu auto staje się mobilnym magazynem energii, ponieważ pozwala ono na przekazywanie energii elektrycznej do i z pojazdu. BZ4X jest również oferowany z dachem fotowoltaicznym, który według producenta „wytwarza energię elektryczną równoważną 1800 km przebiegu rocznie”. Kolejną opcjonalną propozycją dostępną w Toyocie jest kierownica ”wolant”. To przypomina nam rozwiązanie zastosowane z Tesli S Plaid. Trzeba przyznać, że Toyota nieco naprawiła problemy związane z wolantem wprowadzając system sterowania przewodowego, co pozwala między innymi na lepsze manewrowanie.
Jeśli chodzi o przedstawioną specyfikację BZ4X, oczywiście dotyczy ona pojazdu przeznaczonego na rynek Japoński. Szczegółów odnośnie wersji amerykańskiej doczekamy się, mamy nadzieję w przyszłym miesiącu.
Bądź, co bądź, na chwilę obecną pod względem specyfikacji model BZ4X daje Toyocie całkiem przyzwoite wejście do średniej klasy SUV w przestrzeni pojazdów elektrycznych. Tylko co dalej?
Z pewnością pokaże nam to niedaleka przyszłość i wyniki sprzedaży, które być może przekonają Toyotę do zmiany myślenia jeżeli chodzi o przyszłość motoryzacji. A jak wypada pod względem designu? To oceńcie sami.