Chiny nowym Bliskim Wschodem motoryzacji?

Chiny nowym Bliskim Wschodem motoryzacji?
22.11.2021 18:20
Powoli stajemy się świadkami nie tyle ewolucji, co rewolucji w motoryzacji. Elektryfikacja motoryzacji wydaje się być nieunikniona. I choć to pochodzącą ze Stanów Zjednoczonych Teslę można uznać za pioniera tych zmian, to aktualnie za największy popyt aut elektrycznych odpowiadają Europa i Chiny.
Według szacunków, na które powołuje się Bloomberg i CNN, rok 2040 może być tym rokiem, w którym sprzedaż aut spalinowych na całym świecie będzie po raz pierwszy mniejsza od sprzedaży nowych elektryków. Mówimy tu o trendzie globalnym. Europa i Chiny osiągną takie momentum znacznie wcześniej.
W Unii Europejskiej sprzedaż aut elektrycznych zamknie się na poziomie ponad 11% już w tym roku. Podczas gdy rok wcześniej było to niecałe 3%.
Patrząc na liczby bezwzględne Chiny przyspieszają proces transformacji jeszcze szybciej. W roku 2020 Chiny tylko nieznacznie ustąpiły miejsca Europie patrząc na łączną sumę sprzedanych aut elektrycznych i hybryd Plug-in. Ale pierwsze półrocze 2021 należało już do Chin, które utrzymując takie tempo zostaną liderem. Rola USA na tle Chin i Europy powoli zaczyna się marginalizować.
I tak jak dotychczas cała motoryzacja opierała się na ropie, a prym od lat w jej wydobyciu i dystrybucji wiedzie Bliski Wschód (także za sprawą fatalnej polityki takich krajów jak Wenezuela), tak w branży aut elektrycznych czeka nas nowe rozdanie, w którym Chiny już teraz ustawiły się w roli niemal monopolisty. Mowa oczywiście o produkcji baterii.
Aż 76% światowej podukcji baterii odbywa się w Chinach. Pozostałe kraje stanowią ledwo zauważalny margines. Jak bardzo złe jest to rozwiązanie doskonale pokazują aktualne problemy z dostawami mikochipów.
Stany Zjednoczone nie mają jednak zamiaru tej wojny odpuszczać. Z 59GWh pojemności baterii produkowanych w USA w roku 2020 planowany jest wzrost do poziomu 224GWh już w 2025 roku. Mówimy o wzroście niemal 400%! Co prawda - za ten wzrost odpowiadać będzie nie tylko amerykańska Tesla z jej własnymi fabrykami baterii, ale także koreańskie fabryki LG Chem, czy SK Innovation, ale to jednak wciąż znacząca dywersyfikacja dostaw, gdy produkcja będzie odbywać się na innym kontynencie. Zwłaszcza, że podobne inwestycje zarówno przez LG Chem, SK Innovation jak i europejskich producentów samochodów planowane są także w Europie.
Pytanie gdzie w tej układance swoje miejsce odnajdą kraje Bliskiego Wschodu?
Autor: motoevo

Warto przeczytać

Nowy program „Mój elektryk 2.0” – więcej dotacji na zakup samochodów elektrycznych

Nowy program „Mój elektryk 2.0” – więcej dotacji na zakup samochodów elektrycznych

Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej (NFOŚiGW) ogłosił rozpoczęcie konsultacji społecznych dotyczących nowego programu wsparcia dla nabywców samochodów elektrycznych. Program „Mój elektryk 2.0” ma na celu zwiększenie dostępności pojazdów zeroemisyjnych, oferując atrakcyjniejsze warunki dotacji niż dotychczasowy system. Zobacz więcej >>
Tesla przywraca program poleceń w Polsce – korzyści dla polecających i nowych klientów

Tesla przywraca program poleceń w Polsce – korzyści dla polecających i nowych klientów

Po krótkiej przerwie Tesla ponownie uruchamia w Polsce program linków polecających, dzięki któremu zyskać mogą zarówno aktualni właściciele pojazdów Tesli, jak i nowi nabywcy, którzy skorzystają z unikalnego kodu rekomendacji. To szansa na zniżki dla klientów oraz premie dla polecających, co przyciąga coraz więcej zainteresowanych. Zobacz więcej >>
Ford przenosi produkcję baterii dla Mustanga Mach-E do USA – korzyści podatkowe priorytetem

Ford przenosi produkcję baterii dla Mustanga Mach-E do USA – korzyści podatkowe priorytetem

Ford, jako jeden z liderów rynku motoryzacyjnego, zdecydował się na znaczącą zmianę w produkcji baterii do swoich pojazdów elektrycznych. W 2025 roku Mustang Mach-E będzie wyposażany w akumulatory produkowane nie pod Wrocławiem, ale w stanie Michigan. Zobacz więcej >>
ORLEN Deutschland buduje nowoczesny park ładowania w Elmshorn

ORLEN Deutschland buduje nowoczesny park ładowania w Elmshorn

ORLEN Deutschland GmbH, spółka zależna PKN Orlen, rozpoczęła budowę nowoczesnego parku ładowania pojazdów elektrycznych w Elmshorn, w Niemczech. Jest to część strategii firmy mającej na celu rozwój infrastruktury elektromobilności nie tylko u naszego zachodniego sąsiada, ale także w Polsce. Zobacz więcej >>
TeslaCam inteligentniejszy niż myślimy?

TeslaCam inteligentniejszy niż myślimy?

Oto film, który stał się viralem w ostatnich dniach na całym świecie. Rzadko zdarza się, że kamera uchwyca tak spektakularny wypadek na autostradzie. Zobacz więcej >>
Nowe Audi A8 - będzie MOC!

Nowe Audi A8 - będzie MOC!

Audi zapowiedziało właśnie premierę swojego nowego Audi A8 na 2024 rok! Według zapowiedzi A8 będzie najmocniejszym modelem w gamie aut niemieckiego producenta. Wszystko wskazuje na to, że zgodnie z konceptem Audi zaoferuje dwa silniki elektryczne - jeden z przodu, drugi z tyłu - o łącznej mocy 710 KM i momencie obrotowym 708 Nm. Zobacz więcej >>
Obejrzyj reklamę anty-EV giganta naftowego ExxonMobil!

Obejrzyj reklamę anty-EV giganta naftowego ExxonMobil!

Nie trzeba mieć dyplomu z ekonomii, aby zdać sobie sprawę, że branża pojazdów elektrycznych i branża paliw kopalnych nie są najlepszymi kumplami, chociaż firmy naftowe do tej pory nie wydawały się zbytnio przejmować pojazdami elektrycznymi. Być może dlatego, że uważały, że pojazdy elektryczne na baterie nigdy się nie przyjmą, a może dlatego, że wierzyły, że ignorowanie pojazdów elektrycznych jest najlepszą strategią, firmy naftowe powstrzymywały się od wielu komentarzy na temat pojazdów elektrycznych. Zobacz więcej >>
Niemcy mają problem! A z nimi cała Europa?

Niemcy mają problem! A z nimi cała Europa?

Niemiecki przemysł samochodowy ma problem. Świat coraz szybciej przechodzi na motoryzację napędzaną prądem, a niemieccy giganci przespali 10 lat względem Tesli czy Chin. Zobacz więcej >>
Copyright 2021 - 2024 - motoevo.pl - All Rights Reserved | Web Design: Agencja Reklamy A-GIT

Zmiany zostały zapisane