Chiny nowym Bliskim Wschodem motoryzacji?

Chiny nowym Bliskim Wschodem motoryzacji?
22.11.2021 18:20
Powoli stajemy się świadkami nie tyle ewolucji, co rewolucji w motoryzacji. Elektryfikacja motoryzacji wydaje się być nieunikniona. I choć to pochodzącą ze Stanów Zjednoczonych Teslę można uznać za pioniera tych zmian, to aktualnie za największy popyt aut elektrycznych odpowiadają Europa i Chiny.
Według szacunków, na które powołuje się Bloomberg i CNN, rok 2040 może być tym rokiem, w którym sprzedaż aut spalinowych na całym świecie będzie po raz pierwszy mniejsza od sprzedaży nowych elektryków. Mówimy tu o trendzie globalnym. Europa i Chiny osiągną takie momentum znacznie wcześniej.
W Unii Europejskiej sprzedaż aut elektrycznych zamknie się na poziomie ponad 11% już w tym roku. Podczas gdy rok wcześniej było to niecałe 3%.
Patrząc na liczby bezwzględne Chiny przyspieszają proces transformacji jeszcze szybciej. W roku 2020 Chiny tylko nieznacznie ustąpiły miejsca Europie patrząc na łączną sumę sprzedanych aut elektrycznych i hybryd Plug-in. Ale pierwsze półrocze 2021 należało już do Chin, które utrzymując takie tempo zostaną liderem. Rola USA na tle Chin i Europy powoli zaczyna się marginalizować.
I tak jak dotychczas cała motoryzacja opierała się na ropie, a prym od lat w jej wydobyciu i dystrybucji wiedzie Bliski Wschód (także za sprawą fatalnej polityki takich krajów jak Wenezuela), tak w branży aut elektrycznych czeka nas nowe rozdanie, w którym Chiny już teraz ustawiły się w roli niemal monopolisty. Mowa oczywiście o produkcji baterii.
Aż 76% światowej podukcji baterii odbywa się w Chinach. Pozostałe kraje stanowią ledwo zauważalny margines. Jak bardzo złe jest to rozwiązanie doskonale pokazują aktualne problemy z dostawami mikochipów.
Stany Zjednoczone nie mają jednak zamiaru tej wojny odpuszczać. Z 59GWh pojemności baterii produkowanych w USA w roku 2020 planowany jest wzrost do poziomu 224GWh już w 2025 roku. Mówimy o wzroście niemal 400%! Co prawda - za ten wzrost odpowiadać będzie nie tylko amerykańska Tesla z jej własnymi fabrykami baterii, ale także koreańskie fabryki LG Chem, czy SK Innovation, ale to jednak wciąż znacząca dywersyfikacja dostaw, gdy produkcja będzie odbywać się na innym kontynencie. Zwłaszcza, że podobne inwestycje zarówno przez LG Chem, SK Innovation jak i europejskich producentów samochodów planowane są także w Europie.
Pytanie gdzie w tej układance swoje miejsce odnajdą kraje Bliskiego Wschodu?
Autor: motoevo

Warto przeczytać

Mercedes G 580 EQ – elektryczna ikona, której nikt nie chce? Klienci wolą klasyczne V8

Mercedes G 580 EQ – elektryczna ikona, której nikt nie chce? Klienci wolą klasyczne V8

Miał być symbolem nowoczesności i luksusu na miarę XXI wieku. Zamiast tego Mercedes G 580 EQ, elektryczna wersja legendarnej Klasy G, notuje wyniki sprzedaży, które można uznać za... Zobacz więcej >>
Jedna Metropolia, jeden bilet, wiele środków transportu – GZM rozwija komunikację jutra

Jedna Metropolia, jeden bilet, wiele środków transportu – GZM rozwija komunikację jutra

Górnośląsko-Zagłębiowska Metropolia to wyjątkowy obszar na mapie Polski. Skupia 41 miast i gmin, rozciąga się na powierzchni 2,5 tys. Zobacz więcej >>
Autonomia poziomu 4? Jeszcze nie, ale Huawei robi duży krok

Autonomia poziomu 4? Jeszcze nie, ale Huawei robi duży krok

Huawei zapowiada na wrzesień 2025 aktualizację do nowego systemu jazdy autonomicznej ADS 4.0. Choć w sieci pojawiły się głosy o poziomie autonomii 4, producent studzi emocje – w rzeczywistości chodzi raczej o poziom 3, i to wyłącznie na autostradach. Zobacz więcej >>
Obejrzyj reklamę anty-EV giganta naftowego ExxonMobil!

Obejrzyj reklamę anty-EV giganta naftowego ExxonMobil!

Nie trzeba mieć dyplomu z ekonomii, aby zdać sobie sprawę, że branża pojazdów elektrycznych i branża paliw kopalnych nie są najlepszymi kumplami, chociaż firmy naftowe do tej pory nie wydawały się zbytnio przejmować pojazdami elektrycznymi. Być może dlatego, że uważały, że pojazdy elektryczne na baterie nigdy się nie przyjmą, a może dlatego, że wierzyły, że ignorowanie pojazdów elektrycznych jest najlepszą strategią, firmy naftowe powstrzymywały się od wielu komentarzy na temat pojazdów elektrycznych. Zobacz więcej >>
Niemcy mają problem! A z nimi cała Europa?

Niemcy mają problem! A z nimi cała Europa?

Niemiecki przemysł samochodowy ma problem. Świat coraz szybciej przechodzi na motoryzację napędzaną prądem, a niemieccy giganci przespali 10 lat względem Tesli czy Chin. Zobacz więcej >>
Nadchodzący Porsche Macan EV 2024 zauważony bez kamuflażu!

Nadchodzący Porsche Macan EV 2024 zauważony bez kamuflażu!

Porsche Macan EV 2024, nadchodzący elektryczny SUV, został zauważony z formie zbliżonej do produkcyjnej, praktycznie bez kamuflażu. Producent zapowiada, że stanie się on "najbardziej sportowym modelem w swojej klasie", zdolnym do rywalizacji z takimi konkurentami jak Tesla Model Y, Polestar 3, Mercedes-Benz EQC i Genesis GV60. Najświeższe szpiegowskie zdjęcia Macana EV rzucają nowe światło na stylistykę tego pojazdu. Zobacz więcej >>
Huawei twierdzi, że nadchodzący Luxeed S7 EV będzie „lepszy od Modelu S Tesli”!

Huawei twierdzi, że nadchodzący Luxeed S7 EV będzie „lepszy od Modelu S Tesli”!

Huawei, znany producent smartfonów, zawarł strategiczne partnerstwo z chińską firmą Chery Automobile w celu stworzenia nowej marki pojazdów elektrycznych (EV) o nazwie Luxeed, która w nadchodzących miesiącach zaprezentuje swój pierwszy pojazd. Według dyrektora działu samochodowego Huawei, Richarda Yu Chengdonga, Luxeed S7 zadebiutuje oficjalnie już w listopadzie, jako konkurent dla Tesli Model S. Zobacz więcej >>
Copyright 2021 - 2025 - motoevo.pl - All Rights Reserved | Web Design: Agencja Reklamy A-GIT

Zmiany zostały zapisane