Autonomia poziomu 4? Jeszcze nie, ale Huawei robi duży krok

Autonomia poziomu 4? Jeszcze nie, ale Huawei robi duży krok
24.06.2025 19:00
Huawei zapowiada na wrzesień 2025 aktualizację do nowego systemu jazdy autonomicznej ADS 4.0. Choć w sieci pojawiły się głosy o poziomie autonomii 4, producent studzi emocje – w rzeczywistości chodzi raczej o poziom 3, i to wyłącznie na autostradach. System nadal wymaga nadzoru kierowcy, choć jest coraz bardziej zaawansowany.
🔍 ADS 4.0 – co nowego?
System Huawei Qiankun ADS 4.0 zadebiutował 22 kwietnia w Szanghaju. Dostępny w czterech wersjach – Base, Pro, Max i Ultra – to właśnie ta ostatnia wprowadza najwięcej nowości:

Architektura WEWA (World Engine + World Behavior): redukcja opóźnień o 50%, mniej gwałtownych hamowań, płynniejsza jazda.
System CAS 4.0: wykrywanie przeszkód przy prędkościach do 150 km/h.
Integracja czterech sensorów: LiDAR, radar mmWave i kamery dla pełnej percepcji otoczenia.
Wysokowydajny procesor do szybkich obliczeń.
🧭 Autonomiczna jazda – ale pod nadzorem
Mimo imponujących danych, system nadal nie spełnia kryteriów poziomu 4, który pozwalałby kierowcy całkowicie odpuścić kontrolę. Huawei zaznacza, że ADS 4.0 to raczej poziom 3, czyli jazda z aktywnym wsparciem, ale przy konieczności czuwania.
System umożliwia m.in. autonomiczne parkowanie i jazdę „point to point” w miastach. Robotaxi? Jeszcze nie – brak homologacji i prawnych podstaw do reklamowania takiego poziomu autonomii.
🚙 Które modele skorzystają z ADS 4.0 Ultra?
System w wersji Ultra trafi do samochodów wyposażonych w cztery LiDARy:

Maextro S800
Aito M9 (2025)
Stelato S9 (2025)
Pozostałe modele również otrzymają ADS 4.0, ale z ograniczonym zakresem funkcji (poziom 2+).
⚖️ Prawo nadal w tyle za technologią
W Chinach reklama jazdy autonomicznej została ograniczona – bez homologacji producent nie może promować poziomu 4. Również w UE obowiązują restrykcje – poziom 3 dopuszczono dopiero w 2022 roku, i to tylko na autostradach. Mercedes klasy S jest jednym z nielicznych modeli oferujących ten poziom, ale wciąż pod ścisłym nadzorem kierowcy.
🔮 Przyszłość autonomii?
Chińczycy, w tym Huawei, wyraźnie przodują w wyścigu technologicznym. Jednak zanim kierowca faktycznie stanie się pasażerem, musi dojść do zmiany nie tylko technologicznej, ale i prawnej. Do tego jeszcze długa droga – choć kolejne kroki już się dzieją.
Autor: Karolina

Warto przeczytać

🚧 Kolejny krok do budowy S8 na Dolnym Śląsku

🚧 Kolejny krok do budowy S8 na Dolnym Śląsku

Dolny Śląsk zbliża się do chwili, w której droga ekspresowa S8 przestanie być jedynie planem na mapie, a stanie się realną inwestycją. Wojewoda Dolnośląska wydała właśnie decyzję ZRID, czyli zezwolenie na realizację budowy odcinka pomiędzy węzłami Kobierzyce Południe i Jordanów Śląski. Zobacz więcej >>
🚘 Hybrydy plug-in pod lupą: raport T&E obnaża prawdę o emisjach

🚘 Hybrydy plug-in pod lupą: raport T&E obnaża prawdę o emisjach

Na pierwszy rzut oka wyglądają jak samochody elektryczne – mają gniazdko do ładowania, niskie wskaźniki emisji w papierach i obietnicę ekologicznej jazdy. Ale najnowszy raport Transport & Environment (T&E) „Smoke screen: the growing PHEV emissions scandal” ujawnia, że w rzeczywistości wiele hybryd plug-in to „wilki w owczej skórze”. Zobacz więcej >>
Gdzie Europejczycy ładują swoje „elektryki”? ⚡🚗

Gdzie Europejczycy ładują swoje „elektryki”? ⚡🚗

Badanie przeprowadzone przez Chargemap wiosną 2025 roku wśród prawie dwudziestu tysięcy kierowców aut elektrycznych z dziewięciu krajów Europy jasno pokazuje, że podstawą elektromobilności pozostaje ładowanie w domu. Aż 81 procent badanych wskazało garaż lub podjazd jako główne miejsce uzupełniania energii. Zobacz więcej >>
ORLEN inwestuje w przełomowe paliwo przyszłości. Lotnictwo czeka rewolucja 🚀

ORLEN inwestuje w przełomowe paliwo przyszłości. Lotnictwo czeka rewolucja 🚀

Lotnictwo stoi dziś przed największym wyzwaniem w swojej historii – redukcją emisji CO₂. To właśnie w tym obszarze polski koncern ORLEN stawia mocny krok naprzód, inwestując w brytyjski start-up OXCCU, który opracował technologię pozwalającą zamieniać zielony wodór i wychwycony z atmosfery dwutlenek węgla w syntetyczne paliwo lotnicze e-SAF. Zobacz więcej >>
Nowa Mapa Superchargerów i Rozwój Sieci Ładowarek Tesli w Polsce

Nowa Mapa Superchargerów i Rozwój Sieci Ładowarek Tesli w Polsce

Tesla kontynuuje dynamiczny rozwój swojej sieci szybkich ładowarek Supercharger, a wraz z tym procesem pojawia się nowa aktualizacja mapy, która prezentuje zarówno istniejące stacje, jak i te w fazie rozwoju. Dodatkowo, na stronie producenta uruchomiono kolejną rundę głosowania, w której użytkownicy mogą wskazać miejsca, gdzie ich zdaniem powinny zostać zainstalowane nowe ładowarki. Zobacz więcej >>
Jak rozpoznać, czy Tesla Model Y ma baterię z ogniwami CATL czy BYD? Sprawdź 7 znak w VIN-ie: F lub E

Jak rozpoznać, czy Tesla Model Y ma baterię z ogniwami CATL czy BYD? Sprawdź 7 znak w VIN-ie: F lub E

Wraz z najnowszą aktualizacją oprogramowania Tesli, użytkownicy Modelu Y o napędzie na tył i mniejszej baterii w Europie zyskali nową funkcję – adaptacyjne reflektory. Jednakże, w związku z obniżką cen tych modeli, pojawiły się pytania dotyczące różnic między wariantami, zwłaszcza w kontekście rodzaju zastosowanych ogniw baterii. Zobacz więcej >>
Zeekr 007 - Elektryczna Innowacja z Chińskiego Koncernu Geely

Zeekr 007 - Elektryczna Innowacja z Chińskiego Koncernu Geely

Na chińskim rynku pojawił się nowy gracz, Zeekr 007, model marki Zeekr, będącej częścią koncernu Geely. To elektryczne auto debiutuje nie tylko ze swoimi zaawansowanymi funkcjami, ale również z nietypową reklamą, gdzie pierwsze dziesięć sekund filmu to prezentacja gamy modelowej Tesli. Zobacz więcej >>
Nowe Ładowarki W Polsce: Ionity Radomsko i Ekoen Warszawa

Nowe Ładowarki W Polsce: Ionity Radomsko i Ekoen Warszawa

W ostatnich dniach roku Polacy zyskali dwie nowe, potężne stacje ładowania dla samochodów elektrycznych. Pierwsza z nich, Ionity Radomsko, została uruchomiona na terenie Portu Radomsko, będącego doskonałym miejscem postojowym w podróży między Górnym Śląskiem a Warszawą. Zobacz więcej >>
Copyright 2021 - 2025 - motoevo.pl - All Rights Reserved | Web Design: Agencja Reklamy A-GIT

Zmiany zostały zapisane