Autonomia poziomu 4? Jeszcze nie, ale Huawei robi duży krok

Autonomia poziomu 4? Jeszcze nie, ale Huawei robi duży krok
24.06.2025 19:00
Huawei zapowiada na wrzesień 2025 aktualizację do nowego systemu jazdy autonomicznej ADS 4.0. Choć w sieci pojawiły się głosy o poziomie autonomii 4, producent studzi emocje – w rzeczywistości chodzi raczej o poziom 3, i to wyłącznie na autostradach. System nadal wymaga nadzoru kierowcy, choć jest coraz bardziej zaawansowany.
🔍 ADS 4.0 – co nowego?
System Huawei Qiankun ADS 4.0 zadebiutował 22 kwietnia w Szanghaju. Dostępny w czterech wersjach – Base, Pro, Max i Ultra – to właśnie ta ostatnia wprowadza najwięcej nowości:

Architektura WEWA (World Engine + World Behavior): redukcja opóźnień o 50%, mniej gwałtownych hamowań, płynniejsza jazda.
System CAS 4.0: wykrywanie przeszkód przy prędkościach do 150 km/h.
Integracja czterech sensorów: LiDAR, radar mmWave i kamery dla pełnej percepcji otoczenia.
Wysokowydajny procesor do szybkich obliczeń.
🧭 Autonomiczna jazda – ale pod nadzorem
Mimo imponujących danych, system nadal nie spełnia kryteriów poziomu 4, który pozwalałby kierowcy całkowicie odpuścić kontrolę. Huawei zaznacza, że ADS 4.0 to raczej poziom 3, czyli jazda z aktywnym wsparciem, ale przy konieczności czuwania.
System umożliwia m.in. autonomiczne parkowanie i jazdę „point to point” w miastach. Robotaxi? Jeszcze nie – brak homologacji i prawnych podstaw do reklamowania takiego poziomu autonomii.
🚙 Które modele skorzystają z ADS 4.0 Ultra?
System w wersji Ultra trafi do samochodów wyposażonych w cztery LiDARy:

Maextro S800
Aito M9 (2025)
Stelato S9 (2025)
Pozostałe modele również otrzymają ADS 4.0, ale z ograniczonym zakresem funkcji (poziom 2+).
⚖️ Prawo nadal w tyle za technologią
W Chinach reklama jazdy autonomicznej została ograniczona – bez homologacji producent nie może promować poziomu 4. Również w UE obowiązują restrykcje – poziom 3 dopuszczono dopiero w 2022 roku, i to tylko na autostradach. Mercedes klasy S jest jednym z nielicznych modeli oferujących ten poziom, ale wciąż pod ścisłym nadzorem kierowcy.
🔮 Przyszłość autonomii?
Chińczycy, w tym Huawei, wyraźnie przodują w wyścigu technologicznym. Jednak zanim kierowca faktycznie stanie się pasażerem, musi dojść do zmiany nie tylko technologicznej, ale i prawnej. Do tego jeszcze długa droga – choć kolejne kroki już się dzieją.
Autor: Karolina

Warto przeczytać

Autonomia poziomu 4? Jeszcze nie, ale Huawei robi duży krok

Autonomia poziomu 4? Jeszcze nie, ale Huawei robi duży krok

Huawei zapowiada na wrzesień 2025 aktualizację do nowego systemu jazdy autonomicznej ADS 4.0. Choć w sieci pojawiły się głosy o poziomie autonomii 4, producent studzi emocje – w rzeczywistości chodzi raczej o poziom 3, i to wyłącznie na autostradach. Zobacz więcej >>
Koniec z blokowaniem ładowarek w blokach? Ministerstwo Klimatu szykuje istotne zmiany w prawie

Koniec z blokowaniem ładowarek w blokach? Ministerstwo Klimatu szykuje istotne zmiany w prawie

Ministerstwo Klimatu i Środowiska opublikowało projekt nowelizacji ustawy o elektromobilności i paliwach alternatywnych. To dobra wiadomość dla właścicieli mieszkań w budynkach wielorodzinnych, którzy chcą zainstalować prywatną stację ładowania samochodu elektrycznego. Zobacz więcej >>
Ford Puma Gen-E – elektryk dla rozsądnych, nie dla sprinterów

Ford Puma Gen-E – elektryk dla rozsądnych, nie dla sprinterów

Ford Puma Gen-E to długo wyczekiwana elektryczna wersja jednego z najpopularniejszych crossoverów ostatnich lat. Model, który od lat święci triumfy w Wielkiej Brytanii i zadomowił się na dobre na polskich drogach, teraz staje do walki w segmencie elektryków – i robi to po swojemu: bez rewolucji, ale z pomysłem. Zobacz więcej >>
Obejrzyj reklamę anty-EV giganta naftowego ExxonMobil!

Obejrzyj reklamę anty-EV giganta naftowego ExxonMobil!

Nie trzeba mieć dyplomu z ekonomii, aby zdać sobie sprawę, że branża pojazdów elektrycznych i branża paliw kopalnych nie są najlepszymi kumplami, chociaż firmy naftowe do tej pory nie wydawały się zbytnio przejmować pojazdami elektrycznymi. Być może dlatego, że uważały, że pojazdy elektryczne na baterie nigdy się nie przyjmą, a może dlatego, że wierzyły, że ignorowanie pojazdów elektrycznych jest najlepszą strategią, firmy naftowe powstrzymywały się od wielu komentarzy na temat pojazdów elektrycznych. Zobacz więcej >>
Niemcy mają problem! A z nimi cała Europa?

Niemcy mają problem! A z nimi cała Europa?

Niemiecki przemysł samochodowy ma problem. Świat coraz szybciej przechodzi na motoryzację napędzaną prądem, a niemieccy giganci przespali 10 lat względem Tesli czy Chin. Zobacz więcej >>
Nadchodzący Porsche Macan EV 2024 zauważony bez kamuflażu!

Nadchodzący Porsche Macan EV 2024 zauważony bez kamuflażu!

Porsche Macan EV 2024, nadchodzący elektryczny SUV, został zauważony z formie zbliżonej do produkcyjnej, praktycznie bez kamuflażu. Producent zapowiada, że stanie się on "najbardziej sportowym modelem w swojej klasie", zdolnym do rywalizacji z takimi konkurentami jak Tesla Model Y, Polestar 3, Mercedes-Benz EQC i Genesis GV60. Najświeższe szpiegowskie zdjęcia Macana EV rzucają nowe światło na stylistykę tego pojazdu. Zobacz więcej >>
Huawei twierdzi, że nadchodzący Luxeed S7 EV będzie „lepszy od Modelu S Tesli”!

Huawei twierdzi, że nadchodzący Luxeed S7 EV będzie „lepszy od Modelu S Tesli”!

Huawei, znany producent smartfonów, zawarł strategiczne partnerstwo z chińską firmą Chery Automobile w celu stworzenia nowej marki pojazdów elektrycznych (EV) o nazwie Luxeed, która w nadchodzących miesiącach zaprezentuje swój pierwszy pojazd. Według dyrektora działu samochodowego Huawei, Richarda Yu Chengdonga, Luxeed S7 zadebiutuje oficjalnie już w listopadzie, jako konkurent dla Tesli Model S. Zobacz więcej >>
Copyright 2021 - 2025 - motoevo.pl - All Rights Reserved | Web Design: Agencja Reklamy A-GIT

Zmiany zostały zapisane