Jedna Metropolia, jeden bilet, wiele środków transportu – GZM rozwija komunikację jutra

Jedna Metropolia, jeden bilet, wiele środków transportu – GZM rozwija komunikację jutra
03.06.2025 19:00
Górnośląsko-Zagłębiowska Metropolia to wyjątkowy obszar na mapie Polski. Skupia 41 miast i gmin, rozciąga się na powierzchni 2,5 tys. km² i zamieszkiwana jest przez ponad 2,3 miliona osób. To także region intensywnie zurbanizowany i uprzemysłowiony – działa tu kilkaset tysięcy firm, które wspólnie generują aż 8% krajowego PKB. Skala wyzwań komunikacyjnych w takim miejscu jest ogromna, a zarazem wyjątkowa. Jak sprawić, by transport działał sprawnie i był dostępny zarówno dla mieszkańców, jak i pracowników lokalnych firm? Na to pytanie odpowiada Kazimierz Karolczak, przewodniczący zarządu GZM.
🎫 Wspólna taryfa – jeden bilet, wiele możliwości
Jak podkreśla Karolczak, jednym z największych sukcesów metropolii było wprowadzenie wspólnej taryfy przewozowej. To rozwiązanie pozwoliło zunifikować bilety na autobusy, tramwaje i trolejbusy – te ostatnie kursują m.in. w Tychach. Dzięki tzw. metro-biletowi pasażerowie mogą bez przeszkód korzystać z całej sieci transportu miejskiego i kolei metropolitalnej bez konieczności kupowania osobnych biletów. – Kiedyś trzeba było sprawdzać, jaki autobus podjeżdża i czy nasz bilet jest ważny. Teraz to już przeszłość. Mamy jeden spójny system, z którego korzystają setki tysięcy osób każdego dnia – mówi Karolczak.
🚲 Rower, aplikacja i podróż bez przesiadek – czas na nową mobilność
To jednak nie koniec innowacji. GZM aktywnie wdraża rozwiązania z obszaru tzw. nowej mobilności. Jednym z nich jest rower metropolitalny, który został włączony do systemu taryfowego. Przewodniczący GZM podkreśla, że jednoślady świetnie sprawdzają się w pokonywaniu tzw. ostatniej mili – czyli odcinka między przystankiem a celem podróży. Co więcej, Metropolia pracuje nad wdrożeniem pełnego systemu Mobility as a Service (MaaS), który pozwoli zaplanować całą podróż – zarówno transportem publicznym, jak i prywatnym – za pomocą jednej aplikacji. – To nie tylko przyszłość, to konieczność – mówi Karolczak.
🚆 Kolej metropolitalna i naziemne metro – inwestycje na lata
Każdego dnia po drogach GZM kursuje około 1800 pojazdów, obsługujących łącznie aż 7000 przystanków. Mimo tego w godzinach szczytu transport drogowy bywa niewystarczający. Dlatego Metropolia kieruje swoją uwagę ku kolei. Kluczowym projektem jest przebudowa Katowickiego Węzła Kolejowego oraz dobudowa torów aglomeracyjnych. – Naszym celem jest stworzenie naziemnego metra, które zapewni szybkie, regularne i wygodne połączenia pomiędzy wszystkimi częściami GZM – mówi Karolczak.
📍 Katowice gospodarzem Kongresu Nowej Mobilności
O tym, jak rozwijać nowoczesny transport miejski i regionalny, będzie można posłuchać podczas Kongresu Nowej Mobilności 2025, który odbędzie się w dniach 23–25 września w Międzynarodowym Centrum Kongresowym w Katowicach. GZM, jako gospodarz wydarzenia, zaprezentuje nie tylko dotychczasowe osiągnięcia, ale i ambitne plany na przyszłość.

🎟 Bilety dostępne są już na stronie: Bilety
Autor: Karolina

Warto przeczytać

Ford Puma Gen-E – elektryk dla rozsądnych, nie dla sprinterów

Ford Puma Gen-E – elektryk dla rozsądnych, nie dla sprinterów

Ford Puma Gen-E to długo wyczekiwana elektryczna wersja jednego z najpopularniejszych crossoverów ostatnich lat. Model, który od lat święci triumfy w Wielkiej Brytanii i zadomowił się na dobre na polskich drogach, teraz staje do walki w segmencie elektryków – i robi to po swojemu: bez rewolucji, ale z pomysłem. Zobacz więcej >>
Alpine A390 – sportowy fastback, który rzuca rękawicę Tesli

Alpine A390 – sportowy fastback, który rzuca rękawicę Tesli

Francuska marka Alpine, znana dotąd głównie z lekkiego, spalinowego modelu A110, wchodzi w zupełnie nową erę. Nowo zaprezentowany model A390 to pierwszy w historii marki samochód z napędem 4×4 oraz pierwszy elektryk z prawdziwego zdarzenia, który może nawiązać walkę z gigantami rynku, takimi jak Tesla Model Y, Ford Mustang Mach-E czy BMW iX. Zobacz więcej >>
Tesla traci grunt w Europie i Chinach – kwiecień 2025 pod znakiem spadków

Tesla traci grunt w Europie i Chinach – kwiecień 2025 pod znakiem spadków

Sprzedaż Tesli w kwietniu 2025 roku wyraźnie spadła – i to zarówno w Europie, jak i w Chinach. Dane mówią jednoznacznie: europejski rynek EV coraz częściej wybiera inne marki, a klienci zrażeni są nie tylko ofertą, ale i postawą Elona Muska. Zobacz więcej >>
 Rewolucja w górnictwie. W Mongolii pracują elektryczne ciężarówki bez kierowców

Rewolucja w górnictwie. W Mongolii pracują elektryczne ciężarówki bez kierowców

W Mongolii Wewnętrznej dzieje się coś, co jeszcze kilka lat temu brzmiałoby jak science fiction. Kopalnia odkrywkowa Yimin jako pierwsza na świecie przestawia się całkowicie na autonomiczne, elektryczne ciężarówki. Zobacz więcej >>
Obejrzyj reklamę anty-EV giganta naftowego ExxonMobil!

Obejrzyj reklamę anty-EV giganta naftowego ExxonMobil!

Nie trzeba mieć dyplomu z ekonomii, aby zdać sobie sprawę, że branża pojazdów elektrycznych i branża paliw kopalnych nie są najlepszymi kumplami, chociaż firmy naftowe do tej pory nie wydawały się zbytnio przejmować pojazdami elektrycznymi. Być może dlatego, że uważały, że pojazdy elektryczne na baterie nigdy się nie przyjmą, a może dlatego, że wierzyły, że ignorowanie pojazdów elektrycznych jest najlepszą strategią, firmy naftowe powstrzymywały się od wielu komentarzy na temat pojazdów elektrycznych. Zobacz więcej >>
Niemcy mają problem! A z nimi cała Europa?

Niemcy mają problem! A z nimi cała Europa?

Niemiecki przemysł samochodowy ma problem. Świat coraz szybciej przechodzi na motoryzację napędzaną prądem, a niemieccy giganci przespali 10 lat względem Tesli czy Chin. Zobacz więcej >>
Nadchodzący Porsche Macan EV 2024 zauważony bez kamuflażu!

Nadchodzący Porsche Macan EV 2024 zauważony bez kamuflażu!

Porsche Macan EV 2024, nadchodzący elektryczny SUV, został zauważony z formie zbliżonej do produkcyjnej, praktycznie bez kamuflażu. Producent zapowiada, że stanie się on "najbardziej sportowym modelem w swojej klasie", zdolnym do rywalizacji z takimi konkurentami jak Tesla Model Y, Polestar 3, Mercedes-Benz EQC i Genesis GV60. Najświeższe szpiegowskie zdjęcia Macana EV rzucają nowe światło na stylistykę tego pojazdu. Zobacz więcej >>
Huawei twierdzi, że nadchodzący Luxeed S7 EV będzie „lepszy od Modelu S Tesli”!

Huawei twierdzi, że nadchodzący Luxeed S7 EV będzie „lepszy od Modelu S Tesli”!

Huawei, znany producent smartfonów, zawarł strategiczne partnerstwo z chińską firmą Chery Automobile w celu stworzenia nowej marki pojazdów elektrycznych (EV) o nazwie Luxeed, która w nadchodzących miesiącach zaprezentuje swój pierwszy pojazd. Według dyrektora działu samochodowego Huawei, Richarda Yu Chengdonga, Luxeed S7 zadebiutuje oficjalnie już w listopadzie, jako konkurent dla Tesli Model S. Zobacz więcej >>
Copyright 2021 - 2025 - motoevo.pl - All Rights Reserved | Web Design: Agencja Reklamy A-GIT

Zmiany zostały zapisane