Górnośląsko-Zagłębiowska Metropolia to wyjątkowy obszar na mapie Polski. Skupia 41 miast i gmin, rozciąga się na powierzchni 2,5 tys. km² i zamieszkiwana jest przez ponad 2,3 miliona osób. To także region intensywnie zurbanizowany i uprzemysłowiony – działa tu kilkaset tysięcy firm, które wspólnie generują aż 8% krajowego PKB. Skala wyzwań komunikacyjnych w takim miejscu jest ogromna, a zarazem wyjątkowa. Jak sprawić, by transport działał sprawnie i był dostępny zarówno dla mieszkańców, jak i pracowników lokalnych firm? Na to pytanie odpowiada Kazimierz Karolczak, przewodniczący zarządu GZM.
🎫 Wspólna taryfa – jeden bilet, wiele możliwości
Jak podkreśla Karolczak, jednym z największych sukcesów metropolii było wprowadzenie wspólnej taryfy przewozowej. To rozwiązanie pozwoliło zunifikować bilety na autobusy, tramwaje i trolejbusy – te ostatnie kursują m.in. w Tychach. Dzięki tzw. metro-biletowi pasażerowie mogą bez przeszkód korzystać z całej sieci transportu miejskiego i kolei metropolitalnej bez konieczności kupowania osobnych biletów. – Kiedyś trzeba było sprawdzać, jaki autobus podjeżdża i czy nasz bilet jest ważny. Teraz to już przeszłość. Mamy jeden spójny system, z którego korzystają setki tysięcy osób każdego dnia – mówi Karolczak.

🚲 Rower, aplikacja i podróż bez przesiadek – czas na nową mobilność
To jednak nie koniec innowacji. GZM aktywnie wdraża rozwiązania z obszaru tzw. nowej mobilności. Jednym z nich jest rower metropolitalny, który został włączony do systemu taryfowego. Przewodniczący GZM podkreśla, że jednoślady świetnie sprawdzają się w pokonywaniu tzw. ostatniej mili – czyli odcinka między przystankiem a celem podróży. Co więcej, Metropolia pracuje nad wdrożeniem pełnego systemu Mobility as a Service (MaaS), który pozwoli zaplanować całą podróż – zarówno transportem publicznym, jak i prywatnym – za pomocą jednej aplikacji. – To nie tylko przyszłość, to konieczność – mówi Karolczak.

🚆 Kolej metropolitalna i naziemne metro – inwestycje na lata
Każdego dnia po drogach GZM kursuje około 1800 pojazdów, obsługujących łącznie aż 7000 przystanków. Mimo tego w godzinach szczytu transport drogowy bywa niewystarczający. Dlatego Metropolia kieruje swoją uwagę ku kolei. Kluczowym projektem jest przebudowa Katowickiego Węzła Kolejowego oraz dobudowa torów aglomeracyjnych. – Naszym celem jest stworzenie naziemnego metra, które zapewni szybkie, regularne i wygodne połączenia pomiędzy wszystkimi częściami GZM – mówi Karolczak.
📍 Katowice gospodarzem Kongresu Nowej Mobilności
O tym, jak rozwijać nowoczesny transport miejski i regionalny, będzie można posłuchać podczas Kongresu Nowej Mobilności 2025, który odbędzie się w dniach 23–25 września w Międzynarodowym Centrum Kongresowym w Katowicach. GZM, jako gospodarz wydarzenia, zaprezentuje nie tylko dotychczasowe osiągnięcia, ale i ambitne plany na przyszłość.
🎟 Bilety dostępne są już na stronie:
Bilety