Niemcy podzieliły się wynikami sprzedaży aut w grudniu 2021. Nasz zachodni sąsiad, a zarazem największy rynek motoryzacyjny w Europie i piąty co do wielkości na świecie, odnotował w grudniu udział w sprzedaży pojazdów elektrycznych typu plug-in (elektryczne + hybrydy PHEV) na rekordowym poziomie 35,7%, w porównaniu z 26,6% rok do roku. Auta w 100% elektryczne zgarnęły 21,3% rynku. Oznacza to, że co piąte auto rejestrowane w grudniu w Niemczech było w 100% elektryczne.
Co więcej - sprzedaż aut z klasycznymi silnikami (benzyna + diesel) to już mniej niż połowa rynku - 47,6%!
Ogólna sprzedaż samochodów spadła do 227 630 sztuk, co jest najniższym wynikiem grudniowym w ostatnich dziesięcioleciach. Głównie wpływ na to miały problemy z dostępnością aut. Znaczący wzrost z miesiąca na miesiąc odnotowały trzy najbardziej przystępne cenowo modele elektryczne: VW e-up!, Renault Twingo i Dacia Spring.
Tak prezentuje się zmiana trendów w udziale układów napędowych na rynku niemieckim (źródło: cleantechnica):
Oraz miesięczny wykres sprzedaży różnych układów napędowych na rynku niemieckim (źródło: cleantechnica):
Grudzień przyniósł zwyczajowy wzrost popularności na koniec roku od Tesli Model 3 (nr 1, z 6096 egzemplarzami) i Renault Zoe (nr 3, z 4571 egzemplarzami).
Ale bardziej zaskakujący był duży nacisk ze strony Volkswagena e-Up! który w drugiej połowie 2021 roku wynosił średnio około 2000 sztuk miesięcznie, ale w grudniu odnotował niezwykłą liczbę 5343 sztuk, pokonując Zoe, zdobywając drugie miejsce i plasując się niezbyt daleko za Teslą Model 3.
Inne przełomowe wyniki w grudniu pokazały Renault Twingo (niedawno średnio ~540 miesięcznie, ale 1937 w grudniu) oraz Dacia Spring (średnio ~370, ale 1842 w grudniu).
Top20 najpopularniejszych aut elektrycznych w grudniu w Niemczech (źródło: cleantechnica):