Niemiecka firma ZF, produkująca m.in. automatyczne skrzynie biegów, poduszki powietrzne i zaawansowane systemy wspomagające kierowcę, zaprezentowała działający prototyp modułu kierowniczego, który może wyeliminować potrzebę wykonywania skrętów trzypunktowych, jeśli trafi do produkcji i zostanie przyjęty na szeroką skalę przez producentów samochodów. Wynalazek firmy ZF, nazwany Easy Turn Strut, to amortyzowana oś, która może zmniejszyć promień skrętu samochodu do zaledwie 5,7 metra, jeśli pojazd jest również wspomagany przez tylny układ kierowniczy, obracając przednie koła pod kątem do 80 stopni. W samochodach, które nie korzystają z tylnego układu kierowniczego, system Easy Turn firmy ZF może zmniejszyć promień skrętu do 6,8 m, co jest nadal znacznie lepsze niż średni promień skrętu wynoszący około 10 do 11 m, który zwykle osiągają nowoczesne samochody.
Dla odrobiny kontekstu, Chevrolet Bolt EUV ma promień skrętu 11,6 m, podczas gdy wyposażony w tylne koła skrętne SUV Hummer EV potrzebuje zaledwie 10,7 m, aby zawrócić. Niemiecki producent zaprezentował tę technologię na prototypie BMW i3 w swojej siedzibie w Friedrichshafen pod koniec ubiegłego tygodnia, a jak widać na powyższym filmie, elektryczny hatchback może skręcić niemal w mgnieniu oka, potencjalnie ułatwiając parkowanie równoległe i zawracanie w małych przestrzeniach. ZF twierdzi, że Easy Turn Strut działa najlepiej w całkowicie elektrycznym samochodzie z napędem na tylne koła, ponieważ łatwiej jest go wdrożyć w pojeździe, który nie ma silnika ani innych części mechanicznych na drodze dwóch przednich kół. Południowoniemiecka firma, która stworzyła pierwszą na świecie dziewięciobiegową automatyczną skrzynię biegów, twierdzi również, że jest to "przystępne cenowo" rozwiązanie, które potrzebuje kolejnych dwóch i pół roku na wprowadzenie na rynek, zgodnie z Automotive News.
Europejski dostawca nie jest jedyną firmą pracującą nad sposobem na ułatwienie manewrowania w mieście. W styczniu Hyundai Mobis - dział koreańskiej marki zajmujący się częściami zamiennymi i autonomiczną jazdą - zaprezentował tak zwany system e-Corner, który umożliwia obrót wszystkich czterech kół o 90 stopni. Co więcej, system Hyundaia integruje silnik elektryczny, amortyzator elektryczny, hamulec przewodowy i sterowanie przewodowe, dzięki czemu jest to kompletny pakiet, który można zamontować w prawie każdym pojeździe typu plug-in bez marnowania miejsca.
Alpine A290 to elektryczny hot hatch, który wywodzi się z miejskiego Renault 5 E-Tech. Choć dzielą wiele wspólnych cech, różni je kluczowa rzecz: emocje za kierownicą. Zobacz więcej >>
Sprzedaż Tesli w kwietniu 2025 roku wyraźnie spadła – i to zarówno w Europie, jak i w Chinach. Dane mówią jednoznacznie: europejski rynek EV coraz częściej wybiera inne marki, a klienci zrażeni są nie tylko ofertą, ale i postawą Elona Muska. Zobacz więcej >>
Rok 2025 to kolejny przełom dla elektromobilności, szczególnie na Wyspach Brytyjskich. Ponad 20% nowych samochodów sprzedanych w UK to elektryki (BEV), co potwierdza, że auta z wtyczką przestały być niszową alternatywą, a stały się realną odpowiedzią na potrzeby współczesnych kierowców. Zobacz więcej >>
Nie trzeba mieć dyplomu z ekonomii, aby zdać sobie sprawę, że branża pojazdów elektrycznych i branża paliw kopalnych nie są najlepszymi kumplami, chociaż firmy naftowe do tej pory nie wydawały się zbytnio przejmować pojazdami elektrycznymi. Być może dlatego, że uważały, że pojazdy elektryczne na baterie nigdy się nie przyjmą, a może dlatego, że wierzyły, że ignorowanie pojazdów elektrycznych jest najlepszą strategią, firmy naftowe powstrzymywały się od wielu komentarzy na temat pojazdów elektrycznych. Zobacz więcej >>
Niemiecki przemysł samochodowy ma problem. Świat coraz szybciej przechodzi na motoryzację napędzaną prądem, a niemieccy giganci przespali 10 lat względem Tesli czy Chin. Zobacz więcej >>
Porsche Macan EV 2024, nadchodzący elektryczny SUV, został zauważony z formie zbliżonej do produkcyjnej, praktycznie bez kamuflażu. Producent zapowiada, że stanie się on "najbardziej sportowym modelem w swojej klasie", zdolnym do rywalizacji z takimi konkurentami jak Tesla Model Y, Polestar 3, Mercedes-Benz EQC i Genesis GV60.
Najświeższe szpiegowskie zdjęcia Macana EV rzucają nowe światło na stylistykę tego pojazdu. Zobacz więcej >>
Huawei, znany producent smartfonów, zawarł strategiczne partnerstwo z chińską firmą Chery Automobile w celu stworzenia nowej marki pojazdów elektrycznych (EV) o nazwie Luxeed, która w nadchodzących miesiącach zaprezentuje swój pierwszy pojazd. Według dyrektora działu samochodowego Huawei, Richarda Yu Chengdonga, Luxeed S7 zadebiutuje oficjalnie już w listopadzie, jako konkurent dla Tesli Model S. Zobacz więcej >>