Grupa Volkswagen ma problem z popytem na swoje w pełni elektryczne samochody w Europie, co wkrótce może wpłynąć na jej główną fabrykę w Zwickau w Niemczech. Jak donoszą niemieckie media - Handelsblatt i Automobilwoche - osłabiony popyt, w połączeniu ze zmniejszonymi dotacjami, wyższą inflacją oraz konkurencją ze strony Tesli i chińskiego importu, może przełożyć się na redukcję produkcji i zatrudnienia. Przypomnijmy, że fabryka w Zwickau to jeden z flagowych projektów Volkswagena. Firma przekształciła fabrykę samochodów z silnikami spalinowymi w zakład produkujący samochody w 100% elektryczne. Pierwotny plan zakładał utrzymanie zatrudnienia z ery ICE poprzez zwiększenie mocy produkcyjnych samochodów w pełni elektrycznych do 330 000 (BEV są prostsze w montażu, a zatem wyższy wolumen był niezbędny do utrzymania zatrudnienia).
Początkowo transformacja zakończyła się sukcesem i sześć modeli opartych na MEB weszło do produkcji w zakładzie:
- dwa hatchbacki: Volkswagen ID.3 i Cupra Born
- dwa crossovery/SUV-y: Volkswagen ID.4 i Audi Q4 e-tron
- dwa crossovery/SUV-y (w stylu coupe): Volkswagen ID.5 i Audi Q4 Sportback e-tron
Wielkość produkcji osiągnęła rekordowy poziom 7100 sztuk tygodniowo (pięć dni roboczych) w listopadzie 2022 r., a nawet wzrosła do 7300 tygodniowo w marcu 2023 r.
Warunki rynkowe uległy jednak pogorszeniu. Jak donosi Reuters, rzecznik prasowy firmy potwierdził, że część pracowników zatrudnionych na umowach na czas określony nie znajdzie stałego zatrudnienia, co było początkowo planowane. Innymi słowy, siła robocza zostanie zredukowana. Producent samochodów stwierdził: "Volkswagen nadal jest w 100% przekonany o drodze do elektromobilności ... jednak w świetle obecnych warunków rynkowych nie możemy przedłużyć 269 umów, które wygasną wkrótce po upływie 12 miesięcy". Inne artykuły mówią, że kilkaset z 10700 miejsc pracy może zostać dotkniętych już w październiku. To nie pierwszy raz, kiedy słyszymy o problemach z popytem. Wcześniej słyszeliśmy o przełożonym uruchomieniu trzeciej zmiany w zakładzie w Emden w Niemczech, który jest drugim zakładem produkcyjnym Volkswagena ID.4 w Niemczech. Podobno ruch ten wpłynął również na uruchomienie ID.7 w tym zakładzie. Jeśli połączymy kropki z niedawnym ruchem Unii Europejskiej w celu zbadania importu chińskich samochodów elektrycznych, wyłania się interesujący obraz. Przemysł motoryzacyjny w Europie prawdopodobnie zdaje sobie sprawę ze swojej trudnej sytuacji i próbuje wymyślić, co zrobić.