Ilość kupowanych pojazdów elektrycznych nadal rośnie w rekordowym tempie. Według danych CounterPoint Research, do końca 2023 roku globalna sprzedaż pojazdów elektrycznych przekroczy 14,5 miliona sztuk. Tymczasem z 4,15 miliona pojazdów Toyoty sprzedanych na całym świecie w pierwszej połowie roku, tylko ułamek (około 0,19%) był w pełni elektryczny.
W odpowiedzi na tę sytuację, Toyota przedstawia linię produkcyjną pojazdów elektrycznych nowej generacji, wyposażoną w zaawansowane technologie, takie jak technologia odlewania Giga, samobieżne linie montażowe oraz roboty do transportu gotowych pojazdów.
Technologia odlewania Giga, znana z fabryki Tesli od 2020 roku, umożliwia produkcję dużych części aluminiowych, co zmniejsza ich złożoność i obniża koszty produkcji. Mówi się, że dzięki tej metodzie Tesla osiągnęła obniżkę kosztów o około 30%. Co więcej, Toyota twierdzi, że udało jej się skrócić czas wymiany formy z 24 godzin do zaledwie 20 minut, co istotnie przyspieszyło cały proces. Dodatkowo, firma zamierza wykorzystać zastrzeżoną technologię analizy jakości odlewów, aby produkować jak najmniej wadliwych części.
Równie duży nacisk Toyota kładzie na rozwijanie linii produkcyjnych samobieżnych pojazdów elektrycznych. Technologia ta została opracowana przy wykorzystaniu czujników znanych z pojazdów autonomicznych, umożliwiając "rozległe przemieszczanie się przy niskich prędkościach". Dzięki liniom samobieżnym, producent może zmniejszyć zapotrzebowanie na kosztowny sprzęt przenośnikowy.
Ponadto, Toyota wprowadziła trzyczęściową modułową konstrukcję pojazdów, która składa się z przodu, środka i tyłu, aby zwiększyć wydajność pracy i dalszą redukcję złożoności. W obliczu niedoboru siły roboczej, producent samochodów zaprezentował
robota do logistyki pojazdów (VLR), który ma za zadanie usprawnić transport gotowych pojazdów na placu budowy.
W zeszłym tygodniu Toyota ujawniła także swój plan działania dotyczący akumulatorów do pojazdów elektrycznych, który obejmuje wprowadzenie na rynek w 2026 roku nowych pojazdów elektrycznych o zasięgu prawie 800 km. To wszystko stanowi istotny krok w kierunku bardziej zrównoważonej przyszłości motoryzacji.