Wzrost kosztów ubezpieczeń dla samochodów elektrycznych – przyczyny i konsekwencje

Wzrost kosztów ubezpieczeń dla samochodów elektrycznych – przyczyny i konsekwencje
17.09.2024 16:30
Samochody elektryczne zdobywają popularność na całym świecie dzięki swojej innowacyjnej technologii, dynamicznej jeździe i ekologiczności. Często chwalone za natychmiastową reakcję na dodanie gazu oraz imponujące przyspieszenie, elektryki oferują wyjątkową moc i moment obrotowy. Jednak, jak wynika z analizy danych ubezpieczeniowych, te same cechy, które sprawiają, że pojazdy te są tak atrakcyjne dla kierowców, wpływają także na wzrost kosztów ubezpieczenia.
Elektryczna moc a koszty ubezpieczeniowe
Według badań firmy LexisNexis, samochody elektryczne o dużej mocy i momencie obrotowym przekraczającym 400 Nm są powiązane z wyższymi stratami ubezpieczeniowymi. Dotyczy to szczególnie modeli z napędem na wszystkie koła, które cieszą się dużą popularnością w Stanach Zjednoczonych. Większa masa samochodów elektrycznych, połączona z ich potężnym momentem obrotowym, zwiększa prawdopodobieństwo poważniejszych uszkodzeń w kolizjach, co przekłada się na wyższe wskaźniki strat dla ubezpieczycieli. Przykładami takich modeli są Porsche Taycan Turbo GT czy GMC Hummer EV, które łączą sportowe osiągi z większym ryzykiem ubezpieczeniowym.
Droższe naprawy i częstsze roszczenia
Dane z czerwca 2023 r. wskazują, że samochody elektryczne są objęte roszczeniami ubezpieczeniowymi o 17% częściej niż tradycyjne pojazdy spalinowe, a ich naprawy są średnio o 34% droższe. Wzrost liczby roszczeń oraz kosztów napraw elektryków jest szybszy niż na całym rynku motoryzacyjnym. Choć sprzedaż samochodów elektrycznych w USA wzrosła w 2023 roku o 54%, to liczba ubezpieczonych pojazdów elektrycznych wzrosła o 40%, co przełożyło się na dalszy wzrost składek ubezpieczeniowych.

Wyższe koszty napraw wynikają z kilku czynników. Po pierwsze, pojazdy elektryczne, ze względu na swoją masę, powodują większe uszkodzenia innych samochodów w wypadkach. Po drugie, same naprawy elektryków, zwłaszcza w przypadku modeli takich jak Tesla Model 3 Performance, są bardziej skomplikowane i kosztowne. Co więcej, nawet drobne stłuczki mogą prowadzić do uszkodzeń układów elektronicznych, co znacząco zwiększa koszty napraw.
Przyczyny wyższych kosztów: nie tylko moment obrotowy
Xiaohui Lu z LexisNexis podkreśla, że moment obrotowy, choć istotny, nie jest jedynym czynnikiem wpływającym na wyższe koszty ubezpieczeń dla samochodów elektrycznych. Elektryki są zazwyczaj droższe w zakupie, co zwiększa wartość polis. Dodatkowo, skomplikowane technologie, takie jak tryb jazdy z jednym pedałem (e-Pedal), mogą prowadzić do drobnych kolizji, szczególnie wśród kierowców, którzy dopiero przesiadają się z pojazdów spalinowych.

Dla wielu kierowców przejście na samochody elektryczne wiąże się z krzywą uczenia się, co dodatkowo zwiększa ryzyko ubezpieczeniowe. Różnice w dynamice jazdy, zwłaszcza podczas hamowania, mogą prowadzić do większej liczby drobnych stłuczek, co ubezpieczyciele biorą pod uwagę przy kalkulacji składek.
Elektryki na rynku a problem kosztów ubezpieczeń
Pomimo wzrostu liczby samochodów elektrycznych na drogach, problem rosnących kosztów ubezpieczenia nie został rozwiązany. Sprzedaż samochodów elektrycznych w USA osiągnęła w 2023 roku 1,4 miliona sztuk, a liczba ubezpieczonych EV wzrosła do 3,9 miliona. Jednak większa liczba pojazdów nie wpłynęła pozytywnie na obniżenie składek – wręcz przeciwnie, potwierdziła trend rosnących kosztów.

Wyższe koszty napraw, wynikające z zaawansowanej technologii i większej masy elektryków, stanowią poważne wyzwanie dla rentowności ubezpieczycieli. Dodatkowo, rosnący koszt wymiany baterii oraz bardziej skomplikowane naprawy powypadkowe tylko pogłębiają problem.
Tesla i inne marki reagują na rosnące koszty
W odpowiedzi na te wyzwania, Tesla postanowiła stworzyć własne ubezpieczenie, aby obniżyć koszty dla swoich klientów i zwiększyć konkurencyjność na rynku. Według danych Highway Loss Data Institute, samochody marki Tesla nie powodują więcej wypadków niż inne pojazdy, ale ich naprawy są znacząco droższe, co wpływa na koszty polis.

Podsumowując, dynamiczny rozwój rynku samochodów elektrycznych niesie ze sobą nowe wyzwania, zwłaszcza w obszarze ubezpieczeń. Chociaż elektryki oferują wiele korzyści, ich wyższe koszty eksploatacji oraz większe ryzyko ubezpieczeniowe stają się coraz bardziej widoczne, co zmusza zarówno kierowców, jak i ubezpieczycieli do poszukiwania rozwiązań pozwalających na utrzymanie konkurencyjności i rentowności.
Autor: Karolina

Warto przeczytać

ORLEN Deutschland buduje nowoczesny park ładowania w Elmshorn

ORLEN Deutschland buduje nowoczesny park ładowania w Elmshorn

ORLEN Deutschland GmbH, spółka zależna PKN Orlen, rozpoczęła budowę nowoczesnego parku ładowania pojazdów elektrycznych w Elmshorn, w Niemczech. Jest to część strategii firmy mającej na celu rozwój infrastruktury elektromobilności nie tylko u naszego zachodniego sąsiada, ale także w Polsce. Zobacz więcej >>
Nowy program „Mój elektryk 2.0” – więcej dotacji na zakup samochodów elektrycznych

Nowy program „Mój elektryk 2.0” – więcej dotacji na zakup samochodów elektrycznych

Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej (NFOŚiGW) ogłosił rozpoczęcie konsultacji społecznych dotyczących nowego programu wsparcia dla nabywców samochodów elektrycznych. Program „Mój elektryk 2.0” ma na celu zwiększenie dostępności pojazdów zeroemisyjnych, oferując atrakcyjniejsze warunki dotacji niż dotychczasowy system. Zobacz więcej >>
Punkty Vitay za ładowanie samochodów elektrycznych: Orlen rozszerza ofertę programu lojalnościowego

Punkty Vitay za ładowanie samochodów elektrycznych: Orlen rozszerza ofertę programu lojalnościowego

Programy lojalnościowe stacji benzynowych od lat cieszą się dużą popularnością wśród kierowców. Teraz Orlen, lider w tej dziedzinie w Polsce, postanowił rozszerzyć swoją ofertę, obejmując nią również właścicieli pojazdów elektrycznych. Zobacz więcej >>
Infrastruktura ładowania pojazdów elektrycznych w Polsce: aktualne wyzwania i kierunki rozwoju

Infrastruktura ładowania pojazdów elektrycznych w Polsce: aktualne wyzwania i kierunki rozwoju

Rozwój infrastruktury dla pojazdów elektrycznych w Polsce napotyka na liczne bariery, które znacząco wpływają na tempo i efektywność wprowadzania zeroemisyjnego transportu. Z raportu Polskiego Stowarzyszenia Nowej Mobilności (PSNM) oraz Volvo Cars Poland wynika, że różnice w kosztach dzierżawy terenów pod stacje ładowania oraz przewlekłe procedury administracyjne to główne czynniki opóźniające rozwój tej kluczowej infrastruktury. Zobacz więcej >>
TeslaCam inteligentniejszy niż myślimy?

TeslaCam inteligentniejszy niż myślimy?

Oto film, który stał się viralem w ostatnich dniach na całym świecie. Rzadko zdarza się, że kamera uchwyca tak spektakularny wypadek na autostradzie. Zobacz więcej >>
Nowe Audi A8 - będzie MOC!

Nowe Audi A8 - będzie MOC!

Audi zapowiedziało właśnie premierę swojego nowego Audi A8 na 2024 rok! Według zapowiedzi A8 będzie najmocniejszym modelem w gamie aut niemieckiego producenta. Wszystko wskazuje na to, że zgodnie z konceptem Audi zaoferuje dwa silniki elektryczne - jeden z przodu, drugi z tyłu - o łącznej mocy 710 KM i momencie obrotowym 708 Nm. Zobacz więcej >>
Obejrzyj reklamę anty-EV giganta naftowego ExxonMobil!

Obejrzyj reklamę anty-EV giganta naftowego ExxonMobil!

Nie trzeba mieć dyplomu z ekonomii, aby zdać sobie sprawę, że branża pojazdów elektrycznych i branża paliw kopalnych nie są najlepszymi kumplami, chociaż firmy naftowe do tej pory nie wydawały się zbytnio przejmować pojazdami elektrycznymi. Być może dlatego, że uważały, że pojazdy elektryczne na baterie nigdy się nie przyjmą, a może dlatego, że wierzyły, że ignorowanie pojazdów elektrycznych jest najlepszą strategią, firmy naftowe powstrzymywały się od wielu komentarzy na temat pojazdów elektrycznych. Zobacz więcej >>
Niemcy mają problem! A z nimi cała Europa?

Niemcy mają problem! A z nimi cała Europa?

Niemiecki przemysł samochodowy ma problem. Świat coraz szybciej przechodzi na motoryzację napędzaną prądem, a niemieccy giganci przespali 10 lat względem Tesli czy Chin. Zobacz więcej >>
Copyright 2021 - 2024 - motoevo.pl - All Rights Reserved | Web Design: Agencja Reklamy A-GIT

Zmiany zostały zapisane