Gwałtowny spadek rejestracji nowych samochodów w UE w sierpniu 2024 roku

Gwałtowny spadek rejestracji nowych samochodów w UE w sierpniu 2024 roku
19.09.2024 16:30
Sierpień 2024 roku okazał się trudnym miesiącem dla europejskiego rynku motoryzacyjnego, odnotowując znaczny spadek rejestracji nowych samochodów. Z danych Europejskiego Stowarzyszenia Producentów Pojazdów (ACEA) wynika, że liczba nowych pojazdów zarejestrowanych w Unii Europejskiej spadła aż o 18,3%. Największe spadki zaobserwowano na kluczowych rynkach, takich jak Niemcy (-27,8%), Francja (-24,3%) i Włochy (-13,4%). W Hiszpanii również odnotowano spadek, choć w nieco mniejszym stopniu, wynoszący 6,5%.
Wyniki od stycznia do sierpnia 2024 roku
Pomimo trudnej sytuacji w sierpniu, od początku roku do końca sierpnia 2024 r. liczba rejestracji nowych samochodów wzrosła o 1,4%, osiągając poziom niemal 7,2 miliona pojazdów. Hiszpania (+4,5%) i Włochy (+3,8%) odnotowały umiarkowane wzrosty, natomiast rynki francuski i niemiecki pozostały niemal na stałym poziomie, z minimalnymi spadkami wynoszącymi odpowiednio -0,5% i -0,3%.
Samochody elektryczne w trudnej sytuacji
Segment samochodów elektrycznych (BEV) w sierpniu 2024 roku przeżył znaczny kryzys, notując spadek rejestracji o 43,9%. Zarejestrowano jedynie 92 627 pojazdów elektrycznych, co stanowiło 14,4% rynku, w porównaniu do 21% w sierpniu 2023 roku. Spadki były szczególnie widoczne na dwóch największych rynkach elektrycznych: w Niemczech (-68,8%) oraz we Francji (-33,1%). To już czwarty z rzędu miesiąc, w którym segment BEV odnotował negatywne wyniki, co wyraźnie kontrastuje z rokiem poprzednim, kiedy to notowano stabilne wzrosty.

Od początku roku do sierpnia 2024 roku zarejestrowano łącznie 902 011 nowych samochodów elektrycznych, co daje 12,6% rynku. Jednakże, jeśli spadkowy trend się utrzyma, sektor ten może mieć trudności z odzyskaniem dynamiki wzrostu, którą cieszył się w poprzednich latach.
Hybrydy i tradycyjne napędy
Również segment hybryd plug-in odnotował znaczny spadek w sierpniu 2024 roku. Liczba rejestracji tych pojazdów spadła o 22,3%, co przełożyło się na 45 590 sprzedanych sztuk, co stanowiło 7,1% rynku. Spadki dotknęły wszystkie kluczowe rynki europejskie, co wskazuje na wyzwania dla tego rodzaju napędu.

Jedynym segmentem, który odnotował wzrost w sierpniu, były samochody hybrydowe (HEV). Rejestracje w tym segmencie wzrosły o 6,6%, osiągając poziom 201 552 sztuk. Wzrosty były widoczne w Hiszpanii (+12,6%), Francji (+12,5%) oraz we Włoszech (+2,5%), podczas gdy w Niemczech rynek hybryd pozostał na niemal stałym poziomie (-0,1%).
Samochody benzynowe i diesla nadal w odwrocie
Segment samochodów benzynowych również odnotował spadek w sierpniu 2024 roku, zmniejszając się o 17,1%. Największe spadki wystąpiły we Francji (-36,6%), Włoszech (-18,8%) oraz Hiszpanii (-17,4%). W Niemczech spadek był nieco mniejszy, wynosząc -7,4%. Udział samochodów benzynowych w rynku wyniósł 33,1%.

Rynek pojazdów z silnikiem diesla kontynuował swój wieloletni trend spadkowy. W sierpniu 2024 roku liczba rejestracji spadła o 26,4%, a udział diesli w rynku zmniejszył się do 11,2%. Spadki odnotowano we wszystkich większych europejskich krajach, co potwierdza odwrót konsumentów od tego typu napędu.
Podsumowanie
Sierpień 2024 roku był trudnym miesiącem dla rynku motoryzacyjnego w Unii Europejskiej, z poważnymi spadkami we wszystkich segmentach, z wyjątkiem hybryd (HEV). Chociaż wyniki za pierwsze osiem miesięcy roku były pozytywne, spadki w kluczowych segmentach, zwłaszcza w samochodach elektrycznych, mogą budzić obawy o przyszłość rynku motoryzacyjnego, szczególnie w kontekście transformacji na bardziej ekologiczne formy napędu.
Autor: Karolina

Warto przeczytać

Nowe inicjatywy rządowe w celu poprawy bezpieczeństwa na drogach

Nowe inicjatywy rządowe w celu poprawy bezpieczeństwa na drogach

15 listopada br. ministrowie sprawiedliwości, infrastruktury oraz spraw wewnętrznych i administracji zorganizowali wspólną konferencję prasową, na której przedstawili szereg nowych propozycji mających na celu zwiększenie bezpieczeństwa na polskich drogach. Zobacz więcej >>
Nowelizacja Ustawy o Elektromobilności – Krok Naprzód czy Kolejny Niedoskonały Projekt?

Nowelizacja Ustawy o Elektromobilności – Krok Naprzód czy Kolejny Niedoskonały Projekt?

Rada Ministrów podjęła decyzję o przyjęciu trzeciej nowelizacji Ustawy o elektromobilności i paliwach alternatywnych, co ma pomóc realizować cele Krajowego Planu Odbudowy (KPO) z 2021 roku. Choć wdrażanie nowych przepisów można uznać za sukces na poziomie strategicznym, szczegółowe regulacje ujawniają luki i niedociągnięcia, które mogą utrudnić osiągnięcie zamierzonych celów. Zobacz więcej >>
Infrastruktura ładowania pojazdów elektrycznych w Polsce: aktualne wyzwania i kierunki rozwoju

Infrastruktura ładowania pojazdów elektrycznych w Polsce: aktualne wyzwania i kierunki rozwoju

Rozwój infrastruktury dla pojazdów elektrycznych w Polsce napotyka na liczne bariery, które znacząco wpływają na tempo i efektywność wprowadzania zeroemisyjnego transportu. Z raportu Polskiego Stowarzyszenia Nowej Mobilności (PSNM) oraz Volvo Cars Poland wynika, że różnice w kosztach dzierżawy terenów pod stacje ładowania oraz przewlekłe procedury administracyjne to główne czynniki opóźniające rozwój tej kluczowej infrastruktury. Zobacz więcej >>
Nowy program „Mój elektryk 2.0” – więcej dotacji na zakup samochodów elektrycznych

Nowy program „Mój elektryk 2.0” – więcej dotacji na zakup samochodów elektrycznych

Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej (NFOŚiGW) ogłosił rozpoczęcie konsultacji społecznych dotyczących nowego programu wsparcia dla nabywców samochodów elektrycznych. Program „Mój elektryk 2.0” ma na celu zwiększenie dostępności pojazdów zeroemisyjnych, oferując atrakcyjniejsze warunki dotacji niż dotychczasowy system. Zobacz więcej >>
TeslaCam inteligentniejszy niż myślimy?

TeslaCam inteligentniejszy niż myślimy?

Oto film, który stał się viralem w ostatnich dniach na całym świecie. Rzadko zdarza się, że kamera uchwyca tak spektakularny wypadek na autostradzie. Zobacz więcej >>
Nowe Audi A8 - będzie MOC!

Nowe Audi A8 - będzie MOC!

Audi zapowiedziało właśnie premierę swojego nowego Audi A8 na 2024 rok! Według zapowiedzi A8 będzie najmocniejszym modelem w gamie aut niemieckiego producenta. Wszystko wskazuje na to, że zgodnie z konceptem Audi zaoferuje dwa silniki elektryczne - jeden z przodu, drugi z tyłu - o łącznej mocy 710 KM i momencie obrotowym 708 Nm. Zobacz więcej >>
Obejrzyj reklamę anty-EV giganta naftowego ExxonMobil!

Obejrzyj reklamę anty-EV giganta naftowego ExxonMobil!

Nie trzeba mieć dyplomu z ekonomii, aby zdać sobie sprawę, że branża pojazdów elektrycznych i branża paliw kopalnych nie są najlepszymi kumplami, chociaż firmy naftowe do tej pory nie wydawały się zbytnio przejmować pojazdami elektrycznymi. Być może dlatego, że uważały, że pojazdy elektryczne na baterie nigdy się nie przyjmą, a może dlatego, że wierzyły, że ignorowanie pojazdów elektrycznych jest najlepszą strategią, firmy naftowe powstrzymywały się od wielu komentarzy na temat pojazdów elektrycznych. Zobacz więcej >>
Niemcy mają problem! A z nimi cała Europa?

Niemcy mają problem! A z nimi cała Europa?

Niemiecki przemysł samochodowy ma problem. Świat coraz szybciej przechodzi na motoryzację napędzaną prądem, a niemieccy giganci przespali 10 lat względem Tesli czy Chin. Zobacz więcej >>
Copyright 2021 - 2024 - motoevo.pl - All Rights Reserved | Web Design: Agencja Reklamy A-GIT

Zmiany zostały zapisane