Sierpień 2024 roku okazał się trudnym miesiącem dla europejskiego rynku motoryzacyjnego, odnotowując znaczny spadek rejestracji nowych samochodów. Z danych Europejskiego Stowarzyszenia Producentów Pojazdów (ACEA) wynika, że liczba nowych pojazdów zarejestrowanych w Unii Europejskiej spadła aż o 18,3%. Największe spadki zaobserwowano na kluczowych rynkach, takich jak Niemcy (-27,8%), Francja (-24,3%) i Włochy (-13,4%). W Hiszpanii również odnotowano spadek, choć w nieco mniejszym stopniu, wynoszący 6,5%.
Wyniki od stycznia do sierpnia 2024 roku
Pomimo trudnej sytuacji w sierpniu, od początku roku do końca sierpnia 2024 r. liczba rejestracji nowych samochodów wzrosła o 1,4%, osiągając poziom niemal 7,2 miliona pojazdów. Hiszpania (+4,5%) i Włochy (+3,8%) odnotowały umiarkowane wzrosty, natomiast rynki francuski i niemiecki pozostały niemal na stałym poziomie, z minimalnymi spadkami wynoszącymi odpowiednio -0,5% i -0,3%.
Samochody elektryczne w trudnej sytuacji
Segment samochodów elektrycznych (BEV) w sierpniu 2024 roku przeżył znaczny kryzys, notując spadek rejestracji o 43,9%. Zarejestrowano jedynie 92 627 pojazdów elektrycznych, co stanowiło 14,4% rynku, w porównaniu do 21% w sierpniu 2023 roku. Spadki były szczególnie widoczne na dwóch największych rynkach elektrycznych: w Niemczech (-68,8%) oraz we Francji (-33,1%). To już czwarty z rzędu miesiąc, w którym segment BEV odnotował negatywne wyniki, co wyraźnie kontrastuje z rokiem poprzednim, kiedy to notowano stabilne wzrosty.
Od początku roku do sierpnia 2024 roku zarejestrowano łącznie 902 011 nowych samochodów elektrycznych, co daje 12,6% rynku. Jednakże, jeśli spadkowy trend się utrzyma, sektor ten może mieć trudności z odzyskaniem dynamiki wzrostu, którą cieszył się w poprzednich latach.
Hybrydy i tradycyjne napędy
Również segment hybryd plug-in odnotował znaczny spadek w sierpniu 2024 roku. Liczba rejestracji tych pojazdów spadła o 22,3%, co przełożyło się na 45 590 sprzedanych sztuk, co stanowiło 7,1% rynku. Spadki dotknęły wszystkie kluczowe rynki europejskie, co wskazuje na wyzwania dla tego rodzaju napędu.
Jedynym segmentem, który odnotował wzrost w sierpniu, były samochody hybrydowe (HEV). Rejestracje w tym segmencie wzrosły o 6,6%, osiągając poziom 201 552 sztuk. Wzrosty były widoczne w Hiszpanii (+12,6%), Francji (+12,5%) oraz we Włoszech (+2,5%), podczas gdy w Niemczech rynek hybryd pozostał na niemal stałym poziomie (-0,1%).
Samochody benzynowe i diesla nadal w odwrocie
Segment samochodów benzynowych również odnotował spadek w sierpniu 2024 roku, zmniejszając się o 17,1%. Największe spadki wystąpiły we Francji (-36,6%), Włoszech (-18,8%) oraz Hiszpanii (-17,4%). W Niemczech spadek był nieco mniejszy, wynosząc -7,4%. Udział samochodów benzynowych w rynku wyniósł 33,1%.
Rynek pojazdów z silnikiem diesla kontynuował swój wieloletni trend spadkowy. W sierpniu 2024 roku liczba rejestracji spadła o 26,4%, a udział diesli w rynku zmniejszył się do 11,2%. Spadki odnotowano we wszystkich większych europejskich krajach, co potwierdza odwrót konsumentów od tego typu napędu.
Podsumowanie
Sierpień 2024 roku był trudnym miesiącem dla rynku motoryzacyjnego w Unii Europejskiej, z poważnymi spadkami we wszystkich segmentach, z wyjątkiem hybryd (HEV). Chociaż wyniki za pierwsze osiem miesięcy roku były pozytywne, spadki w kluczowych segmentach, zwłaszcza w samochodach elektrycznych, mogą budzić obawy o przyszłość rynku motoryzacyjnego, szczególnie w kontekście transformacji na bardziej ekologiczne formy napędu.