Donald Trump jako 47. prezydent USA: Co oznacza dla elektromobilności?

Donald Trump jako 47. prezydent USA: Co oznacza dla elektromobilności?
11.11.2024 19:00
Donald Trump powraca do Białego Domu jako 47. prezydent Stanów Zjednoczonych, co wywołuje wiele pytań, szczególnie w kontekście przyszłości branży samochodów elektrycznych (EV). Polityka Trumpa znana jest z nieprzewidywalności, co w tym przypadku ma znaczenie szczególne, ponieważ sektor ten dynamicznie się rozwija, a jego losy są ściśle związane z decyzjami rządowymi. Warto zastanowić się, jak jego podejście do elektromobilności wpłynie na globalny rynek oraz jakie są konsekwencje polityki, którą mógłby prowadzić.
Elektromobilność: Od sceptycyzmu po… współpracę?
W swojej poprzedniej kadencji Trump znany był ze sceptycyzmu wobec zielonych technologii. Samochody elektryczne były wówczas na wczesnym etapie rozwoju, a ich znaczenie na rynku nie dorównywało obecnemu. Trump krytykował przepisy wspierające ekologiczne rozwiązania i często nazywał je „szaleństwem”. Jego krytyczne stanowisko nie zmieniło się znacząco przez lata – w 2023 roku stwierdził, że pomoc dla sektora EV to marnowanie zasobów, a ich zwolennicy „powinni gnić w piekle”.
W obliczu nowych wyzwań i wzrostu rynku, Trump będzie jednak musiał uwzględnić rzeczywistość, w której elektromobilność ma coraz większe znaczenie. Fakt, że jego kampanię wspierał Elon Musk, szef Tesli, wprowadza do tej sytuacji ciekawy element. Musk, znany z kontrowersyjnych działań i nieprzewidywalnych sojuszy, wpłacił na kampanię Trumpa ponad 100 milionów dolarów, co z pewnością wpływa na łagodzenie poglądów prezydenta w tej kwestii. „Jestem za samochodami elektrycznymi – muszę być, ponieważ Elon bardzo mocno mnie poparł” – przyznał Trump na jednym z wieców.
Różnice wobec polityki Bidena
Polityka elektromobilności administracji Joe Bidena była nastawiona na rozwój – inwestycje rzędu miliardów dolarów i plan budowy sieci 500 000 stacji ładowania miały na celu przyspieszenie adaptacji EV. Dzięki temu sprzedaż samochodów elektrycznych w USA wzrosła w ostatnich latach o 55%, a ulgi podatkowe na nowe i używane pojazdy stały się istotnym czynnikiem motywującym konsumentów. Jeśli Trump rzeczywiście zrezygnuje z takich form wsparcia, rynek EV w USA może napotkać znaczące trudności, chociaż eksperci sądzą, że osiągnął on już punkt krytyczny, w którym rządowe subsydia nie są absolutnie niezbędne do dalszego rozwoju.
Konflikty handlowe i ich konsekwencje
Jednym z kluczowych elementów kampanii Trumpa była obietnica zaostrzenia polityki celnej, zwłaszcza wobec Chin. Wprowadzenie 100-procentowego cła na samochody produkowane poza USA może poważnie zaszkodzić producentom z Europy i Azji. Trump uważa, że takie działania chronią amerykański rynek pracy i przyczyniają się do wzrostu gospodarczego kraju. Dla chińskich firm, takich jak BYD, oraz europejskich gigantów, jak Volkswagen czy BMW, oznacza to ryzyko utraty kluczowych rynków, chyba że zdecydują się na produkcję w USA.
Nowa dynamika w relacjach z UE
Ewentualne wprowadzenie ceł na samochody importowane może również wpłynąć na stosunki z Unią Europejską. Producenci z UE, którzy od 2017 roku znacząco zwiększyli eksport pojazdów elektrycznych do USA, mogą znaleźć się w trudnej sytuacji. Choć europejskie rządy mogą próbować negocjować z administracją Trumpa, ich zadanie nie będzie łatwe. Może to jednak otworzyć możliwość pogłębiania współpracy i przyspieszenia produkcji w USA, co z kolei pozwoli uniknąć wysokich taryf.
Podsumowanie
Powrót Donalda Trumpa do Białego Domu to złożona sytuacja dla rynku elektromobilności. Jego sceptycyzm wobec aut elektrycznych i zapowiedzi ograniczenia wsparcia rządowego mogą spowolnić tempo ich adopcji, choć rozwój sektora może być trudny do zahamowania. Jednocześnie jego protekcjonistyczne podejście może zaszkodzić międzynarodowym producentom, co oznacza wzrost konkurencji na rynkach poza USA. Relacja Trumpa z Elonem Muskiem dodaje sytuacji wyjątkowego charakteru – wspólne interesy mogą sprawić, że rozwój elektromobilności znajdzie swój kompromisowy punkt. Jak ostatecznie rozwinie się sytuacja? To pokażą najbliższe miesiące, ale jedno jest pewne: nadchodzące lata będą czasem pełnym wyzwań i niespodzianek dla światowego rynku pojazdów elektrycznych.
Autor: Karolina

Warto przeczytać

Nowelizacja Ustawy o Elektromobilności – Krok Naprzód czy Kolejny Niedoskonały Projekt?

Nowelizacja Ustawy o Elektromobilności – Krok Naprzód czy Kolejny Niedoskonały Projekt?

Rada Ministrów podjęła decyzję o przyjęciu trzeciej nowelizacji Ustawy o elektromobilności i paliwach alternatywnych, co ma pomóc realizować cele Krajowego Planu Odbudowy (KPO) z 2021 roku. Choć wdrażanie nowych przepisów można uznać za sukces na poziomie strategicznym, szczegółowe regulacje ujawniają luki i niedociągnięcia, które mogą utrudnić osiągnięcie zamierzonych celów. Zobacz więcej >>
Ford przenosi produkcję baterii dla Mustanga Mach-E do USA – korzyści podatkowe priorytetem

Ford przenosi produkcję baterii dla Mustanga Mach-E do USA – korzyści podatkowe priorytetem

Ford, jako jeden z liderów rynku motoryzacyjnego, zdecydował się na znaczącą zmianę w produkcji baterii do swoich pojazdów elektrycznych. W 2025 roku Mustang Mach-E będzie wyposażany w akumulatory produkowane nie pod Wrocławiem, ale w stanie Michigan. Zobacz więcej >>
Podwyżki cen w Mercedes Me Charge – czy warto skorzystać z usługi?

Podwyżki cen w Mercedes Me Charge – czy warto skorzystać z usługi?

Mercedes-Benz, znany z luksusu i innowacyjnych rozwiązań, wprowadza zmiany w cenniku swojej usługi ładowania pojazdów elektrycznych – Mercedes Me Charge. Zmiany te dotykają zarówno klientów indywidualnych, jak i biznesowych, co może wywołać mieszane reakcje wśród użytkowników elektrycznych modeli tej marki. Zobacz więcej >>
Elektryczne furgonetki a przyszłość stref wolnych od emisji w Europie

Elektryczne furgonetki a przyszłość stref wolnych od emisji w Europie

Wraz z dynamicznym rozwojem rynku elektrycznych furgonetek, miasta Europy przygotowują się na wprowadzenie stref wolnych od emisji spalin do 2030 roku. Produkcja pojazdów elektrycznych szybko rośnie, a eksperci prognozują, że już wkrótce ich liczba przewyższy tradycyjne modele spalinowe. Zobacz więcej >>
TeslaCam inteligentniejszy niż myślimy?

TeslaCam inteligentniejszy niż myślimy?

Oto film, który stał się viralem w ostatnich dniach na całym świecie. Rzadko zdarza się, że kamera uchwyca tak spektakularny wypadek na autostradzie. Zobacz więcej >>
Nowe Audi A8 - będzie MOC!

Nowe Audi A8 - będzie MOC!

Audi zapowiedziało właśnie premierę swojego nowego Audi A8 na 2024 rok! Według zapowiedzi A8 będzie najmocniejszym modelem w gamie aut niemieckiego producenta. Wszystko wskazuje na to, że zgodnie z konceptem Audi zaoferuje dwa silniki elektryczne - jeden z przodu, drugi z tyłu - o łącznej mocy 710 KM i momencie obrotowym 708 Nm. Zobacz więcej >>
Obejrzyj reklamę anty-EV giganta naftowego ExxonMobil!

Obejrzyj reklamę anty-EV giganta naftowego ExxonMobil!

Nie trzeba mieć dyplomu z ekonomii, aby zdać sobie sprawę, że branża pojazdów elektrycznych i branża paliw kopalnych nie są najlepszymi kumplami, chociaż firmy naftowe do tej pory nie wydawały się zbytnio przejmować pojazdami elektrycznymi. Być może dlatego, że uważały, że pojazdy elektryczne na baterie nigdy się nie przyjmą, a może dlatego, że wierzyły, że ignorowanie pojazdów elektrycznych jest najlepszą strategią, firmy naftowe powstrzymywały się od wielu komentarzy na temat pojazdów elektrycznych. Zobacz więcej >>
Niemcy mają problem! A z nimi cała Europa?

Niemcy mają problem! A z nimi cała Europa?

Niemiecki przemysł samochodowy ma problem. Świat coraz szybciej przechodzi na motoryzację napędzaną prądem, a niemieccy giganci przespali 10 lat względem Tesli czy Chin. Zobacz więcej >>
Copyright 2021 - 2024 - motoevo.pl - All Rights Reserved | Web Design: Agencja Reklamy A-GIT

Zmiany zostały zapisane