Mercedes-Benz i Watykan współpracują od prawie stu lat, dostarczając papieżom wyjątkowe pojazdy. Teraz ta współpraca wkracza w nowy etap – Papież Franciszek odebrał pierwszy w pełni elektryczny papamobile, przygotowany na bazie Mercedesa klasy G.
Prawie wiek tradycji
Historia współpracy sięga 1930 roku, gdy Pius XI otrzymał pierwszy pojazd – Mercedesa Nürburg 460 Pullman Saloon. Od tamtej pory kolejne modele, jak 300 Landaulet, 600 Pullman Landaulet czy seria G, towarzyszyły następnym papieżom podczas ich wystąpień publicznych. To właśnie Mercedes 460 serii G stał się pierwszym „papamobile”, który Jan Paweł II wykorzystywał w latach 80. XX wieku.
Nowa era: papamobile na prąd
W Watykanie odbyła się oficjalna prezentacja nowego papamobile, opartego na elektrycznej klasie G580 z technologią EQ. Auto dostosowano do niskich prędkości wymaganych podczas publicznych wystąpień.
Nowy papamobile nie tylko spełnia unikalne wymagania techniczne, ale także wpisuje się w zrównoważoną wizję świata promowaną przez papieża w encyklice „Laudato Si”. Prezes Mercedes-Benz Ola Källenius podkreślił, że to symboliczne wezwanie do elektromobilności i dekarbonizacji.
Zaawansowane technologie i unikalny projekt
Pojazd został ręcznie wykonany przez zespoły specjalistów z Grazu, Sindelfingen i Rzymu. Posiada cztery niezależne silniki przy każdym kole, centralne odchylane siedzenie dla papieża oraz miejsca dla pasażerów. Auto ma zdejmowany dach i możliwość montażu hardtopu na wypadek złej pogody.
Debiut podczas Jubileuszu 2025
Elektryczny papamobile zadebiutuje podczas Jubileuszu w 2025 roku, gromadząc miliony pielgrzymów w Rzymie. To historyczny krok w stronę bardziej ekologicznych rozwiązań w Watykanie, który wpisuje się w globalne trendy i wartości promowane przez Kościół Katolicki.