Omoda E5, chiński crossover segmentu C, wkracza na polski rynek z dużymi ambicjami. Samochód porównywalny rozmiarami z Kią Niro ma zasięg 402 km na jednym ładowaniu oraz bogate wyposażenie. Czy to wystarczy, aby zdobyć serca polskich klientów?
Ambitne plany chińskich marek
Marki Omoda i Jaecoo, spokrewnione ze sobą chińskie firmy, zapowiedziały ambitne plany sprzedażowe. Do 2025 roku chcą sprzedać w Polsce 18 000 aut rocznie, co pozwoliłoby im uplasować się w top 10 najlepiej sprzedających się marek w kraju, wyprzedzając Renault czy Dacię.
Cel na 2024 rok to sprzedaż 3200 samochodów. Jednak obecna sytuacja na rynku sugeruje, że realizacja tego planu może być trudna – produkty tych marek wciąż rzadko pojawiają się na ulicach, a bardziej rozpoznawalne MG wydaje się dominować w segmencie chińskich aut elektrycznych.
Omoda E5 – co oferuje?
Nowy model Omody to crossover o długości 4,42 m i rozstawie osi wynoszącym 2,63 m. Jego parametry są porównywalne do Kii Niro EV. E5 napędza silnik o mocy 204 KM, z momentem obrotowym 340 Nm, co pozwala na przyspieszenie od 0 do 100 km/h w 7,6 sekundy. Akumulator o pojemności netto 61 kWh zapewnia zasięg 402 km (WLTP).
Cena startowa Omody E5 to 169 tys. zł, a w tej kwocie klienci otrzymują topową wersję Premium z bogatym wyposażeniem, m.in. reflektorami LED, systemem audio Sony, kamerami 360, podgrzewaną przednią szybą, wentylowanymi fotelami, a także bezprzewodowymi systemami Android Auto i Apple CarPlay.
Czy cena i wyposażenie wystarczą?
Pomimo atrakcyjnego wyposażenia, Omoda E5 ma swoje wady. Największym problemem jest niska maksymalna moc ładowania – tylko 80 kW. To oznacza, że szybkie ładowanie do 80% zajmuje 28 minut, ale jedynie przy wyjściowym poziomie naładowania wynoszącym 30%.
Na rynku E5 zmierzy się z uznanymi konkurentami, takimi jak Kia Niro EV, Skoda Elroq (startująca od 149 tys. zł), Kia EV3 czy Hyundai Kona Electric. Czy bogate wyposażenie i konkurencyjna cena przekonają klientów do mniej znanej marki? W obliczu silnej konkurencji i rabatów na modele bardziej uznanych producentów, przed Omodą stoi trudne zadanie.
Podsumowanie
Omoda E5 to interesująca propozycja w segmencie elektrycznych crossoverów, jednak ambitne plany sprzedażowe marek Omoda i Jaecoo mogą okazać się trudne do zrealizowania. Czy polscy klienci dadzą szansę chińskiemu graczowi? Odpowiedź poznamy w nadchodzących miesiącach.