Elektryczny Dodge Charger z bateriami solid state – rewolucja w zasięgu?

Elektryczny Dodge Charger z bateriami solid state – rewolucja w zasięgu?
24.10.2024 20:00
Dodge zapowiedział nową generację elektrycznego Chargera, który będzie wyposażony w zaawansowane baterie solid state. Ten innowacyjny krok jest wynikiem współpracy z firmą Factorial, liderem w dziedzinie technologii stałego elektrolitu. Planowane wprowadzenie tej technologii w modelu Charger Daytona to duży krok naprzód, a pierwsze testy mają rozpocząć się już do 2026 roku.
Nadzieje pokładane w technologii solid state
Baterie solid state są postrzegane jako przyszłość przemysłu motoryzacyjnego. Dzięki wykorzystaniu stałego elektrolitu, pozwalają one na magazynowanie większej ilości energii przy mniejszych rozmiarach i wadze. To oznacza większą gęstość energii, dłuższy zasięg pojazdów oraz krótszy czas ładowania. Co więcej, baterie tego typu mogą być tańsze w masowej produkcji oraz mniej szkodliwe dla środowiska, ponieważ wykorzystują mniej metali ziem rzadkich. Dodatkowo, brak ciekłego elektrolitu oznacza większe bezpieczeństwo, eliminując ryzyko pożarów, a same ogniwa mogą wytrzymać do dziesięciu razy więcej cykli ładowania.

Technologia solid state ma również lepsze właściwości w ekstremalnych warunkach temperaturowych, co czyni ją atrakcyjną dla szerokiego wachlarza zastosowań w motoryzacji.
Wyzwania kosztowe i technologiczne
Mimo obiecujących zalet, na drodze do wprowadzenia baterii solid state stoją jeszcze pewne przeszkody. Kluczowym wyzwaniem pozostają wysokie koszty oraz potrzeba dalszych prac badawczo-rozwojowych. Wciąż nie ma seryjnie produkowanego samochodu z takim rozwiązaniem, a producenci – w tym Dodge – intensywnie inwestują w rozwój tej technologii.
Dodge planuje rozpoczęcie testów flotowych modeli z bateriami solid state, a pierwsze auta mają wyjechać na drogi przed 2026 rokiem. Choć nie będą to jeszcze pojazdy produkcyjne, to testy te są ważnym krokiem w kierunku masowej komercjalizacji tej technologii.
Factorial – kluczowy partner technologiczny
Dodge współpracuje z firmą Factorial, jednym z liderów w rozwoju technologii solid state. Factorial opracował własną technologię FEST (Factorial Electrolyte System Technology), która może być wdrażana w istniejących fabrykach baterii litowo-jonowych, co obniża koszty produkcji. Factorial posiada największą w USA linię produkcyjną baterii solid state, a ich moce produkcyjne mają wynieść 200 MWh rocznie.
W prototypach Dodge’a Chargera ogniwa będą miały imponującą gęstość energii – ponad 390 Wh/kg, co stanowi znaczną poprawę w porównaniu do konwencjonalnych baterii litowo-jonowych, które oferują od 200 do 300 Wh/kg.
Elektryczna przyszłość Dodge’a i innych marek
Ned Curic, dyrektor ds. inżynierii Stellantis, podkreśla, że testowa flota prototypów to ważny krok w partnerstwie z Factorial. Integracja baterii solid state z platformą STLA Large ma zapewnić nie tylko zwiększenie wydajności, ale także dłuższy zasięg oraz szybsze ładowanie pojazdów elektrycznych. Z platformy tej korzystać będą również inne marki koncernu, takie jak Jeep, Alfa Romeo czy Maserati.

Jeśli testy zakończą się sukcesem, wkrótce możemy spodziewać się szerokiej dostępności tej rewolucyjnej technologii w samochodach elektrycznych.
Autor: Karolina

Warto przeczytać

Donald Trump jako 47. prezydent USA: Co oznacza dla elektromobilności?

Donald Trump jako 47. prezydent USA: Co oznacza dla elektromobilności?

Donald Trump powraca do Białego Domu jako 47. prezydent Stanów Zjednoczonych, co wywołuje wiele pytań, szczególnie w kontekście przyszłości branży samochodów elektrycznych (EV). Zobacz więcej >>
Infrastruktura ładowania pojazdów elektrycznych w Polsce: aktualne wyzwania i kierunki rozwoju

Infrastruktura ładowania pojazdów elektrycznych w Polsce: aktualne wyzwania i kierunki rozwoju

Rozwój infrastruktury dla pojazdów elektrycznych w Polsce napotyka na liczne bariery, które znacząco wpływają na tempo i efektywność wprowadzania zeroemisyjnego transportu. Z raportu Polskiego Stowarzyszenia Nowej Mobilności (PSNM) oraz Volvo Cars Poland wynika, że różnice w kosztach dzierżawy terenów pod stacje ładowania oraz przewlekłe procedury administracyjne to główne czynniki opóźniające rozwój tej kluczowej infrastruktury. Zobacz więcej >>
Punkty Vitay za ładowanie samochodów elektrycznych: Orlen rozszerza ofertę programu lojalnościowego

Punkty Vitay za ładowanie samochodów elektrycznych: Orlen rozszerza ofertę programu lojalnościowego

Programy lojalnościowe stacji benzynowych od lat cieszą się dużą popularnością wśród kierowców. Teraz Orlen, lider w tej dziedzinie w Polsce, postanowił rozszerzyć swoją ofertę, obejmując nią również właścicieli pojazdów elektrycznych. Zobacz więcej >>
Elektryczne furgonetki a przyszłość stref wolnych od emisji w Europie

Elektryczne furgonetki a przyszłość stref wolnych od emisji w Europie

Wraz z dynamicznym rozwojem rynku elektrycznych furgonetek, miasta Europy przygotowują się na wprowadzenie stref wolnych od emisji spalin do 2030 roku. Produkcja pojazdów elektrycznych szybko rośnie, a eksperci prognozują, że już wkrótce ich liczba przewyższy tradycyjne modele spalinowe. Zobacz więcej >>
TeslaCam inteligentniejszy niż myślimy?

TeslaCam inteligentniejszy niż myślimy?

Oto film, który stał się viralem w ostatnich dniach na całym świecie. Rzadko zdarza się, że kamera uchwyca tak spektakularny wypadek na autostradzie. Zobacz więcej >>
Nowe Audi A8 - będzie MOC!

Nowe Audi A8 - będzie MOC!

Audi zapowiedziało właśnie premierę swojego nowego Audi A8 na 2024 rok! Według zapowiedzi A8 będzie najmocniejszym modelem w gamie aut niemieckiego producenta. Wszystko wskazuje na to, że zgodnie z konceptem Audi zaoferuje dwa silniki elektryczne - jeden z przodu, drugi z tyłu - o łącznej mocy 710 KM i momencie obrotowym 708 Nm. Zobacz więcej >>
Obejrzyj reklamę anty-EV giganta naftowego ExxonMobil!

Obejrzyj reklamę anty-EV giganta naftowego ExxonMobil!

Nie trzeba mieć dyplomu z ekonomii, aby zdać sobie sprawę, że branża pojazdów elektrycznych i branża paliw kopalnych nie są najlepszymi kumplami, chociaż firmy naftowe do tej pory nie wydawały się zbytnio przejmować pojazdami elektrycznymi. Być może dlatego, że uważały, że pojazdy elektryczne na baterie nigdy się nie przyjmą, a może dlatego, że wierzyły, że ignorowanie pojazdów elektrycznych jest najlepszą strategią, firmy naftowe powstrzymywały się od wielu komentarzy na temat pojazdów elektrycznych. Zobacz więcej >>
Niemcy mają problem! A z nimi cała Europa?

Niemcy mają problem! A z nimi cała Europa?

Niemiecki przemysł samochodowy ma problem. Świat coraz szybciej przechodzi na motoryzację napędzaną prądem, a niemieccy giganci przespali 10 lat względem Tesli czy Chin. Zobacz więcej >>
Copyright 2021 - 2024 - motoevo.pl - All Rights Reserved | Web Design: Agencja Reklamy A-GIT

Zmiany zostały zapisane