Elektryczny Dodge Charger z bateriami solid state – rewolucja w zasięgu?

Elektryczny Dodge Charger z bateriami solid state – rewolucja w zasięgu?
24.10.2024 20:00
Dodge zapowiedział nową generację elektrycznego Chargera, który będzie wyposażony w zaawansowane baterie solid state. Ten innowacyjny krok jest wynikiem współpracy z firmą Factorial, liderem w dziedzinie technologii stałego elektrolitu. Planowane wprowadzenie tej technologii w modelu Charger Daytona to duży krok naprzód, a pierwsze testy mają rozpocząć się już do 2026 roku.
Nadzieje pokładane w technologii solid state
Baterie solid state są postrzegane jako przyszłość przemysłu motoryzacyjnego. Dzięki wykorzystaniu stałego elektrolitu, pozwalają one na magazynowanie większej ilości energii przy mniejszych rozmiarach i wadze. To oznacza większą gęstość energii, dłuższy zasięg pojazdów oraz krótszy czas ładowania. Co więcej, baterie tego typu mogą być tańsze w masowej produkcji oraz mniej szkodliwe dla środowiska, ponieważ wykorzystują mniej metali ziem rzadkich. Dodatkowo, brak ciekłego elektrolitu oznacza większe bezpieczeństwo, eliminując ryzyko pożarów, a same ogniwa mogą wytrzymać do dziesięciu razy więcej cykli ładowania.

Technologia solid state ma również lepsze właściwości w ekstremalnych warunkach temperaturowych, co czyni ją atrakcyjną dla szerokiego wachlarza zastosowań w motoryzacji.
Wyzwania kosztowe i technologiczne
Mimo obiecujących zalet, na drodze do wprowadzenia baterii solid state stoją jeszcze pewne przeszkody. Kluczowym wyzwaniem pozostają wysokie koszty oraz potrzeba dalszych prac badawczo-rozwojowych. Wciąż nie ma seryjnie produkowanego samochodu z takim rozwiązaniem, a producenci – w tym Dodge – intensywnie inwestują w rozwój tej technologii.
Dodge planuje rozpoczęcie testów flotowych modeli z bateriami solid state, a pierwsze auta mają wyjechać na drogi przed 2026 rokiem. Choć nie będą to jeszcze pojazdy produkcyjne, to testy te są ważnym krokiem w kierunku masowej komercjalizacji tej technologii.
Factorial – kluczowy partner technologiczny
Dodge współpracuje z firmą Factorial, jednym z liderów w rozwoju technologii solid state. Factorial opracował własną technologię FEST (Factorial Electrolyte System Technology), która może być wdrażana w istniejących fabrykach baterii litowo-jonowych, co obniża koszty produkcji. Factorial posiada największą w USA linię produkcyjną baterii solid state, a ich moce produkcyjne mają wynieść 200 MWh rocznie.
W prototypach Dodge’a Chargera ogniwa będą miały imponującą gęstość energii – ponad 390 Wh/kg, co stanowi znaczną poprawę w porównaniu do konwencjonalnych baterii litowo-jonowych, które oferują od 200 do 300 Wh/kg.
Elektryczna przyszłość Dodge’a i innych marek
Ned Curic, dyrektor ds. inżynierii Stellantis, podkreśla, że testowa flota prototypów to ważny krok w partnerstwie z Factorial. Integracja baterii solid state z platformą STLA Large ma zapewnić nie tylko zwiększenie wydajności, ale także dłuższy zasięg oraz szybsze ładowanie pojazdów elektrycznych. Z platformy tej korzystać będą również inne marki koncernu, takie jak Jeep, Alfa Romeo czy Maserati.

Jeśli testy zakończą się sukcesem, wkrótce możemy spodziewać się szerokiej dostępności tej rewolucyjnej technologii w samochodach elektrycznych.
Autor: Karolina

Warto przeczytać

Tesla traci grunt w Europie i Chinach – kwiecień 2025 pod znakiem spadków

Tesla traci grunt w Europie i Chinach – kwiecień 2025 pod znakiem spadków

Sprzedaż Tesli w kwietniu 2025 roku wyraźnie spadła – i to zarówno w Europie, jak i w Chinach. Dane mówią jednoznacznie: europejski rynek EV coraz częściej wybiera inne marki, a klienci zrażeni są nie tylko ofertą, ale i postawą Elona Muska. Zobacz więcej >>
Krawężnik, który ładuje samochód. Niemcy testują rewolucję w elektromobilności

Krawężnik, który ładuje samochód. Niemcy testują rewolucję w elektromobilności

Przez ostatni rok ulice Kolonii stały się poligonem dla jednego z najciekawszych projektów miejskiej elektromobilności w Europie. Rheinmetall – znany głównie z sektora zbrojeniowego – pokazał, że jego technologie świetnie sprawdzają się także… w chodniku. Zobacz więcej >>
ORLEN Charge z promocją na maj – ładowanie nawet o 35% taniej!

ORLEN Charge z promocją na maj – ładowanie nawet o 35% taniej!

Na majówkę i cały maj kierowcy elektryków mają powody do zadowolenia! ORLEN Charge ogłasza dużą promocję – ładowanie aut elektrycznych będzie tańsze nawet o 35%! Tańsze ładowanie – szczegóły promocji Od 30 kwietnia do 30 maja 2025 r. obowiązują nowe, niższe stawki na ładowanie samochodów elektrycznych na stacjach ORLEN Charge. Zobacz więcej >>
🌍 Tunel Europa–Afryka? Hiszpania wraca do śmiałej wizji sprzed lat!

🌍 Tunel Europa–Afryka? Hiszpania wraca do śmiałej wizji sprzed lat!

Czy już wkrótce pojedziemy samochodem z Europy do Afryki? Hiszpania znów rozważa budowę tunelu pod Cieśniną Gibraltarską, który połączyłby Półwysep Iberyjski z Marokiem. Projekt, nad którym pracuje się już od ponad 40 lat, zyskuje nowe życie. Zobacz więcej >>
Obejrzyj reklamę anty-EV giganta naftowego ExxonMobil!

Obejrzyj reklamę anty-EV giganta naftowego ExxonMobil!

Nie trzeba mieć dyplomu z ekonomii, aby zdać sobie sprawę, że branża pojazdów elektrycznych i branża paliw kopalnych nie są najlepszymi kumplami, chociaż firmy naftowe do tej pory nie wydawały się zbytnio przejmować pojazdami elektrycznymi. Być może dlatego, że uważały, że pojazdy elektryczne na baterie nigdy się nie przyjmą, a może dlatego, że wierzyły, że ignorowanie pojazdów elektrycznych jest najlepszą strategią, firmy naftowe powstrzymywały się od wielu komentarzy na temat pojazdów elektrycznych. Zobacz więcej >>
Niemcy mają problem! A z nimi cała Europa?

Niemcy mają problem! A z nimi cała Europa?

Niemiecki przemysł samochodowy ma problem. Świat coraz szybciej przechodzi na motoryzację napędzaną prądem, a niemieccy giganci przespali 10 lat względem Tesli czy Chin. Zobacz więcej >>
Nadchodzący Porsche Macan EV 2024 zauważony bez kamuflażu!

Nadchodzący Porsche Macan EV 2024 zauważony bez kamuflażu!

Porsche Macan EV 2024, nadchodzący elektryczny SUV, został zauważony z formie zbliżonej do produkcyjnej, praktycznie bez kamuflażu. Producent zapowiada, że stanie się on "najbardziej sportowym modelem w swojej klasie", zdolnym do rywalizacji z takimi konkurentami jak Tesla Model Y, Polestar 3, Mercedes-Benz EQC i Genesis GV60. Najświeższe szpiegowskie zdjęcia Macana EV rzucają nowe światło na stylistykę tego pojazdu. Zobacz więcej >>
Huawei twierdzi, że nadchodzący Luxeed S7 EV będzie „lepszy od Modelu S Tesli”!

Huawei twierdzi, że nadchodzący Luxeed S7 EV będzie „lepszy od Modelu S Tesli”!

Huawei, znany producent smartfonów, zawarł strategiczne partnerstwo z chińską firmą Chery Automobile w celu stworzenia nowej marki pojazdów elektrycznych (EV) o nazwie Luxeed, która w nadchodzących miesiącach zaprezentuje swój pierwszy pojazd. Według dyrektora działu samochodowego Huawei, Richarda Yu Chengdonga, Luxeed S7 zadebiutuje oficjalnie już w listopadzie, jako konkurent dla Tesli Model S. Zobacz więcej >>
Copyright 2021 - 2025 - motoevo.pl - All Rights Reserved | Web Design: Agencja Reklamy A-GIT

Zmiany zostały zapisane