Dodge zapowiedział nową generację elektrycznego Chargera, który będzie wyposażony w zaawansowane baterie solid state. Ten innowacyjny krok jest wynikiem współpracy z firmą Factorial, liderem w dziedzinie technologii stałego elektrolitu. Planowane wprowadzenie tej technologii w modelu Charger Daytona to duży krok naprzód, a pierwsze testy mają rozpocząć się już do 2026 roku.
Nadzieje pokładane w technologii solid state
Baterie solid state są postrzegane jako przyszłość przemysłu motoryzacyjnego. Dzięki wykorzystaniu stałego elektrolitu, pozwalają one na magazynowanie większej ilości energii przy mniejszych rozmiarach i wadze. To oznacza większą gęstość energii, dłuższy zasięg pojazdów oraz krótszy czas ładowania. Co więcej, baterie tego typu mogą być tańsze w masowej produkcji oraz mniej szkodliwe dla środowiska, ponieważ wykorzystują mniej metali ziem rzadkich. Dodatkowo, brak ciekłego elektrolitu oznacza większe bezpieczeństwo, eliminując ryzyko pożarów, a same ogniwa mogą wytrzymać do dziesięciu razy więcej cykli ładowania.
Technologia solid state ma również lepsze właściwości w ekstremalnych warunkach temperaturowych, co czyni ją atrakcyjną dla szerokiego wachlarza zastosowań w motoryzacji.
Wyzwania kosztowe i technologiczne
Mimo obiecujących zalet, na drodze do wprowadzenia baterii solid state stoją jeszcze pewne przeszkody. Kluczowym wyzwaniem pozostają wysokie koszty oraz potrzeba dalszych prac badawczo-rozwojowych. Wciąż nie ma seryjnie produkowanego samochodu z takim rozwiązaniem, a producenci – w tym Dodge – intensywnie inwestują w rozwój tej technologii.
Dodge planuje rozpoczęcie testów flotowych modeli z bateriami solid state, a pierwsze auta mają wyjechać na drogi przed 2026 rokiem. Choć nie będą to jeszcze pojazdy produkcyjne, to testy te są ważnym krokiem w kierunku masowej komercjalizacji tej technologii.
Factorial – kluczowy partner technologiczny
Dodge współpracuje z firmą Factorial, jednym z liderów w rozwoju technologii solid state. Factorial opracował własną technologię FEST (Factorial Electrolyte System Technology), która może być wdrażana w istniejących fabrykach baterii litowo-jonowych, co obniża koszty produkcji. Factorial posiada największą w USA linię produkcyjną baterii solid state, a ich moce produkcyjne mają wynieść 200 MWh rocznie.
W prototypach Dodge’a Chargera ogniwa będą miały imponującą gęstość energii – ponad 390 Wh/kg, co stanowi znaczną poprawę w porównaniu do konwencjonalnych baterii litowo-jonowych, które oferują od 200 do 300 Wh/kg.
Elektryczna przyszłość Dodge’a i innych marek
Ned Curic, dyrektor ds. inżynierii Stellantis, podkreśla, że testowa flota prototypów to ważny krok w partnerstwie z Factorial. Integracja baterii solid state z platformą STLA Large ma zapewnić nie tylko zwiększenie wydajności, ale także dłuższy zasięg oraz szybsze ładowanie pojazdów elektrycznych. Z platformy tej korzystać będą również inne marki koncernu, takie jak Jeep, Alfa Romeo czy Maserati.
Jeśli testy zakończą się sukcesem, wkrótce możemy spodziewać się szerokiej dostępności tej rewolucyjnej technologii w samochodach elektrycznych.