Elektryczny Dodge Charger z bateriami solid state – rewolucja w zasięgu?

Elektryczny Dodge Charger z bateriami solid state – rewolucja w zasięgu?
24.10.2024 20:00
Dodge zapowiedział nową generację elektrycznego Chargera, który będzie wyposażony w zaawansowane baterie solid state. Ten innowacyjny krok jest wynikiem współpracy z firmą Factorial, liderem w dziedzinie technologii stałego elektrolitu. Planowane wprowadzenie tej technologii w modelu Charger Daytona to duży krok naprzód, a pierwsze testy mają rozpocząć się już do 2026 roku.
Nadzieje pokładane w technologii solid state
Baterie solid state są postrzegane jako przyszłość przemysłu motoryzacyjnego. Dzięki wykorzystaniu stałego elektrolitu, pozwalają one na magazynowanie większej ilości energii przy mniejszych rozmiarach i wadze. To oznacza większą gęstość energii, dłuższy zasięg pojazdów oraz krótszy czas ładowania. Co więcej, baterie tego typu mogą być tańsze w masowej produkcji oraz mniej szkodliwe dla środowiska, ponieważ wykorzystują mniej metali ziem rzadkich. Dodatkowo, brak ciekłego elektrolitu oznacza większe bezpieczeństwo, eliminując ryzyko pożarów, a same ogniwa mogą wytrzymać do dziesięciu razy więcej cykli ładowania.

Technologia solid state ma również lepsze właściwości w ekstremalnych warunkach temperaturowych, co czyni ją atrakcyjną dla szerokiego wachlarza zastosowań w motoryzacji.
Wyzwania kosztowe i technologiczne
Mimo obiecujących zalet, na drodze do wprowadzenia baterii solid state stoją jeszcze pewne przeszkody. Kluczowym wyzwaniem pozostają wysokie koszty oraz potrzeba dalszych prac badawczo-rozwojowych. Wciąż nie ma seryjnie produkowanego samochodu z takim rozwiązaniem, a producenci – w tym Dodge – intensywnie inwestują w rozwój tej technologii.
Dodge planuje rozpoczęcie testów flotowych modeli z bateriami solid state, a pierwsze auta mają wyjechać na drogi przed 2026 rokiem. Choć nie będą to jeszcze pojazdy produkcyjne, to testy te są ważnym krokiem w kierunku masowej komercjalizacji tej technologii.
Factorial – kluczowy partner technologiczny
Dodge współpracuje z firmą Factorial, jednym z liderów w rozwoju technologii solid state. Factorial opracował własną technologię FEST (Factorial Electrolyte System Technology), która może być wdrażana w istniejących fabrykach baterii litowo-jonowych, co obniża koszty produkcji. Factorial posiada największą w USA linię produkcyjną baterii solid state, a ich moce produkcyjne mają wynieść 200 MWh rocznie.
W prototypach Dodge’a Chargera ogniwa będą miały imponującą gęstość energii – ponad 390 Wh/kg, co stanowi znaczną poprawę w porównaniu do konwencjonalnych baterii litowo-jonowych, które oferują od 200 do 300 Wh/kg.
Elektryczna przyszłość Dodge’a i innych marek
Ned Curic, dyrektor ds. inżynierii Stellantis, podkreśla, że testowa flota prototypów to ważny krok w partnerstwie z Factorial. Integracja baterii solid state z platformą STLA Large ma zapewnić nie tylko zwiększenie wydajności, ale także dłuższy zasięg oraz szybsze ładowanie pojazdów elektrycznych. Z platformy tej korzystać będą również inne marki koncernu, takie jak Jeep, Alfa Romeo czy Maserati.

Jeśli testy zakończą się sukcesem, wkrótce możemy spodziewać się szerokiej dostępności tej rewolucyjnej technologii w samochodach elektrycznych.
Autor: Karolina

Warto przeczytać

ORLEN inwestuje w przełomowe paliwo przyszłości. Lotnictwo czeka rewolucja 🚀

ORLEN inwestuje w przełomowe paliwo przyszłości. Lotnictwo czeka rewolucja 🚀

Lotnictwo stoi dziś przed największym wyzwaniem w swojej historii – redukcją emisji CO₂. To właśnie w tym obszarze polski koncern ORLEN stawia mocny krok naprzód, inwestując w brytyjski start-up OXCCU, który opracował technologię pozwalającą zamieniać zielony wodór i wychwycony z atmosfery dwutlenek węgla w syntetyczne paliwo lotnicze e-SAF. Zobacz więcej >>
🚗 „NaszEauto” w nowej odsłonie – dopłaty także do busów i furgonetek!

🚗 „NaszEauto” w nowej odsłonie – dopłaty także do busów i furgonetek!

Już 20 października rusza nowy nabór do programu dopłat do aut elektrycznych „NaszEauto”, tym razem z rozszerzoną listą pojazdów i beneficjentów. Rządowy program ma przyspieszyć elektryfikację transportu w Polsce i stać się realnym wsparciem nie tylko dla kierowców aut osobowych, ale również dla mniejszych firm i instytucji. Zobacz więcej >>
Gdzie Europejczycy ładują swoje „elektryki”? ⚡🚗

Gdzie Europejczycy ładują swoje „elektryki”? ⚡🚗

Badanie przeprowadzone przez Chargemap wiosną 2025 roku wśród prawie dwudziestu tysięcy kierowców aut elektrycznych z dziewięciu krajów Europy jasno pokazuje, że podstawą elektromobilności pozostaje ładowanie w domu. Aż 81 procent badanych wskazało garaż lub podjazd jako główne miejsce uzupełniania energii. Zobacz więcej >>
Globalny rynek magazynów energii przyspiesza – chińskie firmy zdominowały pierwsze półrocze 2025 🔋

Globalny rynek magazynów energii przyspiesza – chińskie firmy zdominowały pierwsze półrocze 2025 🔋

Globalny rynek systemów magazynowania energii (BESS – Battery Energy Storage Systems) w pierwszej połowie 2025 roku nabrał imponującego tempa. Z najnowszego raportu Rho Motion wynika, że tylko w ciągu sześciu miesięcy producenci ogniw dostarczyli o 17 proc. Zobacz więcej >>
Nowa Mapa Superchargerów i Rozwój Sieci Ładowarek Tesli w Polsce

Nowa Mapa Superchargerów i Rozwój Sieci Ładowarek Tesli w Polsce

Tesla kontynuuje dynamiczny rozwój swojej sieci szybkich ładowarek Supercharger, a wraz z tym procesem pojawia się nowa aktualizacja mapy, która prezentuje zarówno istniejące stacje, jak i te w fazie rozwoju. Dodatkowo, na stronie producenta uruchomiono kolejną rundę głosowania, w której użytkownicy mogą wskazać miejsca, gdzie ich zdaniem powinny zostać zainstalowane nowe ładowarki. Zobacz więcej >>
Jak rozpoznać, czy Tesla Model Y ma baterię z ogniwami CATL czy BYD? Sprawdź 7 znak w VIN-ie: F lub E

Jak rozpoznać, czy Tesla Model Y ma baterię z ogniwami CATL czy BYD? Sprawdź 7 znak w VIN-ie: F lub E

Wraz z najnowszą aktualizacją oprogramowania Tesli, użytkownicy Modelu Y o napędzie na tył i mniejszej baterii w Europie zyskali nową funkcję – adaptacyjne reflektory. Jednakże, w związku z obniżką cen tych modeli, pojawiły się pytania dotyczące różnic między wariantami, zwłaszcza w kontekście rodzaju zastosowanych ogniw baterii. Zobacz więcej >>
Zeekr 007 - Elektryczna Innowacja z Chińskiego Koncernu Geely

Zeekr 007 - Elektryczna Innowacja z Chińskiego Koncernu Geely

Na chińskim rynku pojawił się nowy gracz, Zeekr 007, model marki Zeekr, będącej częścią koncernu Geely. To elektryczne auto debiutuje nie tylko ze swoimi zaawansowanymi funkcjami, ale również z nietypową reklamą, gdzie pierwsze dziesięć sekund filmu to prezentacja gamy modelowej Tesli. Zobacz więcej >>
Nowe Ładowarki W Polsce: Ionity Radomsko i Ekoen Warszawa

Nowe Ładowarki W Polsce: Ionity Radomsko i Ekoen Warszawa

W ostatnich dniach roku Polacy zyskali dwie nowe, potężne stacje ładowania dla samochodów elektrycznych. Pierwsza z nich, Ionity Radomsko, została uruchomiona na terenie Portu Radomsko, będącego doskonałym miejscem postojowym w podróży między Górnym Śląskiem a Warszawą. Zobacz więcej >>
Copyright 2021 - 2025 - motoevo.pl - All Rights Reserved | Web Design: Agencja Reklamy A-GIT

Zmiany zostały zapisane