Rozwój infrastruktury dla pojazdów elektrycznych w Polsce napotyka na liczne bariery, które znacząco wpływają na tempo i efektywność wprowadzania zeroemisyjnego transportu. Z raportu Polskiego Stowarzyszenia Nowej Mobilności (PSNM) oraz Volvo Cars Poland wynika, że różnice w kosztach dzierżawy terenów pod stacje ładowania oraz przewlekłe procedury administracyjne to główne czynniki opóźniające rozwój tej kluczowej infrastruktury.
Koszty dzierżawy i różnice regionalne
Jednym z głównych problemów, z którym borykają się operatorzy stacji ładowania, są koszty dzierżawy gruntów, które mogą różnić się nawet kilkaset razy w zależności od miasta. Dla przykładu, roczne opłaty wahają się od 50 złotych w Rzeszowie do ponad 18 tysięcy złotych w Szczecinie. Takie rozbieżności utrudniają inwestorom planowanie i budowanie infrastruktury na szeroką skalę, a koszty bywają często barierą uniemożliwiającą osiągnięcie zwrotu z inwestycji.
Problemy proceduralne i wymogi architektoniczne
Raport wskazuje również na zbyt długie i skomplikowane procedury administracyjne, które obejmują m.in. uzgodnienia z władzami oraz architektoniczne wymagania, nierzadko nieadekwatne do realiów rynku. Przykładowo, w niektórych polskich miastach lokalizacja stacji szybkiego ładowania DC napotyka na przeszkody prawne i infrastrukturalne, co ogranicza dostępność tych punktów – aż w 19 z 37 największych polskich miast udział szybkich ładowarek nie przekracza 20%.
Brak infrastruktury dla pojazdów ciężkich
W szczególności brak infrastruktury dla elektrycznych pojazdów ciężkich stanowi istotne ograniczenie. Zgodnie z unijnym rozporządzeniem AFIR, do końca 2025 roku w 30 największych miastach Polski powinna powstać odpowiednia infrastruktura dla takich pojazdów. Na chwilę obecną żadne z polskich miast nie spełnia tego wymogu.
Rekomendacje PSNM i Volvo
Aby przyspieszyć rozwój infrastruktury ładowania, PSNM wraz z Volvo opracowało rekomendacje, które obejmują m.in. ujednolicenie stawek dzierżawy oraz wprowadzenie „jednego okienka” w procesie administracyjnym. W planach jest również wprowadzenie wydłużonych umów dzierżawy, co pozwoli operatorom na odzyskanie zainwestowanych środków. Rekomendacje obejmują także dostosowanie wymogów architektonicznych oraz większą transparentność procedur dzierżawy gruntów.
Potrzeba szybkich ładowarek
Kluczowym aspektem, na który zwraca uwagę Emil Dembiński, Managing Director Volvo Car Poland, jest potrzeba zapewnienia szybkich ładowarek o wysokiej mocy. Obecnie w Polsce dostępnych jest tylko około 300 szybkich ładowarek, co wciąż jest niewystarczające w stosunku do rosnącej liczby elektrycznych pojazdów osobowych i nie spełnia oczekiwań kierowców w zakresie czasu ładowania.
Wnioski i perspektywy
Rozwój infrastruktury ładowania pojazdów elektrycznych w Polsce wciąż napotyka wiele przeszkód. Obecna infrastruktura, zdominowana przez różnice w kosztach dzierżawy i ograniczenia proceduralne, wymaga reformy. Rekomendacje przedstawione przez PSNM oraz Volvo mogą stanowić ważny krok w stronę przyspieszenia transformacji. Dalsze działania powinny koncentrować się na ułatwieniu procesu inwestycyjnego oraz na zwiększeniu dostępu do szybkich punktów ładowania, co umożliwi skuteczniejszy rozwój elektromobilności w Polsce.
Pełna wersja raportu jest dostępna na stronie PSNM, gdzie szczegółowo przedstawiono analizę obecnych problemów i wyzwań oraz konkretne kroki, które mogą przyczynić się do bardziej dynamicznego rozwoju infrastruktury ładowania w Polsce.