Infrastruktura ładowania pojazdów elektrycznych w Polsce: aktualne wyzwania i kierunki rozwoju

Infrastruktura ładowania pojazdów elektrycznych w Polsce: aktualne wyzwania i kierunki rozwoju
31.10.2024 18:00
Rozwój infrastruktury dla pojazdów elektrycznych w Polsce napotyka na liczne bariery, które znacząco wpływają na tempo i efektywność wprowadzania zeroemisyjnego transportu. Z raportu Polskiego Stowarzyszenia Nowej Mobilności (PSNM) oraz Volvo Cars Poland wynika, że różnice w kosztach dzierżawy terenów pod stacje ładowania oraz przewlekłe procedury administracyjne to główne czynniki opóźniające rozwój tej kluczowej infrastruktury.
Koszty dzierżawy i różnice regionalne
Jednym z głównych problemów, z którym borykają się operatorzy stacji ładowania, są koszty dzierżawy gruntów, które mogą różnić się nawet kilkaset razy w zależności od miasta. Dla przykładu, roczne opłaty wahają się od 50 złotych w Rzeszowie do ponad 18 tysięcy złotych w Szczecinie. Takie rozbieżności utrudniają inwestorom planowanie i budowanie infrastruktury na szeroką skalę, a koszty bywają często barierą uniemożliwiającą osiągnięcie zwrotu z inwestycji.
Problemy proceduralne i wymogi architektoniczne
Raport wskazuje również na zbyt długie i skomplikowane procedury administracyjne, które obejmują m.in. uzgodnienia z władzami oraz architektoniczne wymagania, nierzadko nieadekwatne do realiów rynku. Przykładowo, w niektórych polskich miastach lokalizacja stacji szybkiego ładowania DC napotyka na przeszkody prawne i infrastrukturalne, co ogranicza dostępność tych punktów – aż w 19 z 37 największych polskich miast udział szybkich ładowarek nie przekracza 20%.
Brak infrastruktury dla pojazdów ciężkich
W szczególności brak infrastruktury dla elektrycznych pojazdów ciężkich stanowi istotne ograniczenie. Zgodnie z unijnym rozporządzeniem AFIR, do końca 2025 roku w 30 największych miastach Polski powinna powstać odpowiednia infrastruktura dla takich pojazdów. Na chwilę obecną żadne z polskich miast nie spełnia tego wymogu.
Rekomendacje PSNM i Volvo
Aby przyspieszyć rozwój infrastruktury ładowania, PSNM wraz z Volvo opracowało rekomendacje, które obejmują m.in. ujednolicenie stawek dzierżawy oraz wprowadzenie „jednego okienka” w procesie administracyjnym. W planach jest również wprowadzenie wydłużonych umów dzierżawy, co pozwoli operatorom na odzyskanie zainwestowanych środków. Rekomendacje obejmują także dostosowanie wymogów architektonicznych oraz większą transparentność procedur dzierżawy gruntów.
Potrzeba szybkich ładowarek
Kluczowym aspektem, na który zwraca uwagę Emil Dembiński, Managing Director Volvo Car Poland, jest potrzeba zapewnienia szybkich ładowarek o wysokiej mocy. Obecnie w Polsce dostępnych jest tylko około 300 szybkich ładowarek, co wciąż jest niewystarczające w stosunku do rosnącej liczby elektrycznych pojazdów osobowych i nie spełnia oczekiwań kierowców w zakresie czasu ładowania.
Wnioski i perspektywy
Rozwój infrastruktury ładowania pojazdów elektrycznych w Polsce wciąż napotyka wiele przeszkód. Obecna infrastruktura, zdominowana przez różnice w kosztach dzierżawy i ograniczenia proceduralne, wymaga reformy. Rekomendacje przedstawione przez PSNM oraz Volvo mogą stanowić ważny krok w stronę przyspieszenia transformacji. Dalsze działania powinny koncentrować się na ułatwieniu procesu inwestycyjnego oraz na zwiększeniu dostępu do szybkich punktów ładowania, co umożliwi skuteczniejszy rozwój elektromobilności w Polsce.

Pełna wersja raportu jest dostępna na stronie PSNM, gdzie szczegółowo przedstawiono analizę obecnych problemów i wyzwań oraz konkretne kroki, które mogą przyczynić się do bardziej dynamicznego rozwoju infrastruktury ładowania w Polsce.
Autor: Karolina

Warto przeczytać

BYD wprowadza megawatowe ładowarki do Europy. Rewolucja w szybkim ładowaniu już blisko

BYD wprowadza megawatowe ładowarki do Europy. Rewolucja w szybkim ładowaniu już blisko

Chiński gigant motoryzacyjny BYD zapowiedział wprowadzenie do Europy ultramocnych stacji ładowania o mocy nawet 1000 kW. Technologia funkcjonująca już w Chinach pod nazwą Megawatt Flash Chargers ma odmienić podejście do elektromobilności na Starym Kontynencie. Zobacz więcej >>
E.ON Drive dostępne w aplikacji Elocity – wygoda i wsparcie 24/7 dla kierowców EV

E.ON Drive dostępne w aplikacji Elocity – wygoda i wsparcie 24/7 dla kierowców EV

E.ON Polska nawiązał współpracę z firmą Elocity, dzięki której blisko 50 ogólnodostępnych punktów ładowania samochodów elektrycznych operatora zostało włączonych do aplikacji Elocity. To kolejny krok w stronę uproszczenia elektromobilności dla użytkowników aut elektrycznych w Polsce. Zobacz więcej >>
Alpine A390 – sportowy fastback, który rzuca rękawicę Tesli

Alpine A390 – sportowy fastback, który rzuca rękawicę Tesli

Francuska marka Alpine, znana dotąd głównie z lekkiego, spalinowego modelu A110, wchodzi w zupełnie nową erę. Nowo zaprezentowany model A390 to pierwszy w historii marki samochód z napędem 4×4 oraz pierwszy elektryk z prawdziwego zdarzenia, który może nawiązać walkę z gigantami rynku, takimi jak Tesla Model Y, Ford Mustang Mach-E czy BMW iX. Zobacz więcej >>
Tesla wprowadza opłaty za ładowanie powyżej 80% – również w Polsce

Tesla wprowadza opłaty za ładowanie powyżej 80% – również w Polsce

Nowe zasady ładowania na Superchargerach Tesli wchodzą w życie także w Polsce. Od teraz kierowcy mogą zapłacić nawet 2 zł za minutę, jeśli będą ładować pojazd powyżej 80% baterii. Zobacz więcej >>
Obejrzyj reklamę anty-EV giganta naftowego ExxonMobil!

Obejrzyj reklamę anty-EV giganta naftowego ExxonMobil!

Nie trzeba mieć dyplomu z ekonomii, aby zdać sobie sprawę, że branża pojazdów elektrycznych i branża paliw kopalnych nie są najlepszymi kumplami, chociaż firmy naftowe do tej pory nie wydawały się zbytnio przejmować pojazdami elektrycznymi. Być może dlatego, że uważały, że pojazdy elektryczne na baterie nigdy się nie przyjmą, a może dlatego, że wierzyły, że ignorowanie pojazdów elektrycznych jest najlepszą strategią, firmy naftowe powstrzymywały się od wielu komentarzy na temat pojazdów elektrycznych. Zobacz więcej >>
Niemcy mają problem! A z nimi cała Europa?

Niemcy mają problem! A z nimi cała Europa?

Niemiecki przemysł samochodowy ma problem. Świat coraz szybciej przechodzi na motoryzację napędzaną prądem, a niemieccy giganci przespali 10 lat względem Tesli czy Chin. Zobacz więcej >>
Nadchodzący Porsche Macan EV 2024 zauważony bez kamuflażu!

Nadchodzący Porsche Macan EV 2024 zauważony bez kamuflażu!

Porsche Macan EV 2024, nadchodzący elektryczny SUV, został zauważony z formie zbliżonej do produkcyjnej, praktycznie bez kamuflażu. Producent zapowiada, że stanie się on "najbardziej sportowym modelem w swojej klasie", zdolnym do rywalizacji z takimi konkurentami jak Tesla Model Y, Polestar 3, Mercedes-Benz EQC i Genesis GV60. Najświeższe szpiegowskie zdjęcia Macana EV rzucają nowe światło na stylistykę tego pojazdu. Zobacz więcej >>
Huawei twierdzi, że nadchodzący Luxeed S7 EV będzie „lepszy od Modelu S Tesli”!

Huawei twierdzi, że nadchodzący Luxeed S7 EV będzie „lepszy od Modelu S Tesli”!

Huawei, znany producent smartfonów, zawarł strategiczne partnerstwo z chińską firmą Chery Automobile w celu stworzenia nowej marki pojazdów elektrycznych (EV) o nazwie Luxeed, która w nadchodzących miesiącach zaprezentuje swój pierwszy pojazd. Według dyrektora działu samochodowego Huawei, Richarda Yu Chengdonga, Luxeed S7 zadebiutuje oficjalnie już w listopadzie, jako konkurent dla Tesli Model S. Zobacz więcej >>
Copyright 2021 - 2025 - motoevo.pl - All Rights Reserved | Web Design: Agencja Reklamy A-GIT

Zmiany zostały zapisane