Infrastruktura ładowania pojazdów elektrycznych w Polsce: aktualne wyzwania i kierunki rozwoju

Infrastruktura ładowania pojazdów elektrycznych w Polsce: aktualne wyzwania i kierunki rozwoju
31.10.2024 18:00
Rozwój infrastruktury dla pojazdów elektrycznych w Polsce napotyka na liczne bariery, które znacząco wpływają na tempo i efektywność wprowadzania zeroemisyjnego transportu. Z raportu Polskiego Stowarzyszenia Nowej Mobilności (PSNM) oraz Volvo Cars Poland wynika, że różnice w kosztach dzierżawy terenów pod stacje ładowania oraz przewlekłe procedury administracyjne to główne czynniki opóźniające rozwój tej kluczowej infrastruktury.
Koszty dzierżawy i różnice regionalne
Jednym z głównych problemów, z którym borykają się operatorzy stacji ładowania, są koszty dzierżawy gruntów, które mogą różnić się nawet kilkaset razy w zależności od miasta. Dla przykładu, roczne opłaty wahają się od 50 złotych w Rzeszowie do ponad 18 tysięcy złotych w Szczecinie. Takie rozbieżności utrudniają inwestorom planowanie i budowanie infrastruktury na szeroką skalę, a koszty bywają często barierą uniemożliwiającą osiągnięcie zwrotu z inwestycji.
Problemy proceduralne i wymogi architektoniczne
Raport wskazuje również na zbyt długie i skomplikowane procedury administracyjne, które obejmują m.in. uzgodnienia z władzami oraz architektoniczne wymagania, nierzadko nieadekwatne do realiów rynku. Przykładowo, w niektórych polskich miastach lokalizacja stacji szybkiego ładowania DC napotyka na przeszkody prawne i infrastrukturalne, co ogranicza dostępność tych punktów – aż w 19 z 37 największych polskich miast udział szybkich ładowarek nie przekracza 20%.
Brak infrastruktury dla pojazdów ciężkich
W szczególności brak infrastruktury dla elektrycznych pojazdów ciężkich stanowi istotne ograniczenie. Zgodnie z unijnym rozporządzeniem AFIR, do końca 2025 roku w 30 największych miastach Polski powinna powstać odpowiednia infrastruktura dla takich pojazdów. Na chwilę obecną żadne z polskich miast nie spełnia tego wymogu.
Rekomendacje PSNM i Volvo
Aby przyspieszyć rozwój infrastruktury ładowania, PSNM wraz z Volvo opracowało rekomendacje, które obejmują m.in. ujednolicenie stawek dzierżawy oraz wprowadzenie „jednego okienka” w procesie administracyjnym. W planach jest również wprowadzenie wydłużonych umów dzierżawy, co pozwoli operatorom na odzyskanie zainwestowanych środków. Rekomendacje obejmują także dostosowanie wymogów architektonicznych oraz większą transparentność procedur dzierżawy gruntów.
Potrzeba szybkich ładowarek
Kluczowym aspektem, na który zwraca uwagę Emil Dembiński, Managing Director Volvo Car Poland, jest potrzeba zapewnienia szybkich ładowarek o wysokiej mocy. Obecnie w Polsce dostępnych jest tylko około 300 szybkich ładowarek, co wciąż jest niewystarczające w stosunku do rosnącej liczby elektrycznych pojazdów osobowych i nie spełnia oczekiwań kierowców w zakresie czasu ładowania.
Wnioski i perspektywy
Rozwój infrastruktury ładowania pojazdów elektrycznych w Polsce wciąż napotyka wiele przeszkód. Obecna infrastruktura, zdominowana przez różnice w kosztach dzierżawy i ograniczenia proceduralne, wymaga reformy. Rekomendacje przedstawione przez PSNM oraz Volvo mogą stanowić ważny krok w stronę przyspieszenia transformacji. Dalsze działania powinny koncentrować się na ułatwieniu procesu inwestycyjnego oraz na zwiększeniu dostępu do szybkich punktów ładowania, co umożliwi skuteczniejszy rozwój elektromobilności w Polsce.

Pełna wersja raportu jest dostępna na stronie PSNM, gdzie szczegółowo przedstawiono analizę obecnych problemów i wyzwań oraz konkretne kroki, które mogą przyczynić się do bardziej dynamicznego rozwoju infrastruktury ładowania w Polsce.
Autor: Karolina

Warto przeczytać

Elektryczny Dodge Charger z bateriami solid state – rewolucja w zasięgu?

Elektryczny Dodge Charger z bateriami solid state – rewolucja w zasięgu?

Dodge zapowiedział nową generację elektrycznego Chargera, który będzie wyposażony w zaawansowane baterie solid state. Ten innowacyjny krok jest wynikiem współpracy z firmą Factorial, liderem w dziedzinie technologii stałego elektrolitu. Zobacz więcej >>
Punkty Vitay za ładowanie samochodów elektrycznych: Orlen rozszerza ofertę programu lojalnościowego

Punkty Vitay za ładowanie samochodów elektrycznych: Orlen rozszerza ofertę programu lojalnościowego

Programy lojalnościowe stacji benzynowych od lat cieszą się dużą popularnością wśród kierowców. Teraz Orlen, lider w tej dziedzinie w Polsce, postanowił rozszerzyć swoją ofertę, obejmując nią również właścicieli pojazdów elektrycznych. Zobacz więcej >>
Elektryczny Radiowóz Tesli Model S Plaid Pursuit – Rewolucja w Policji

Elektryczny Radiowóz Tesli Model S Plaid Pursuit – Rewolucja w Policji

Na prestiżowych targach motoryzacyjnych SEMA 2024 zaprezentowano prawdziwą perełkę technologii – Teslę Model S Plaid Pursuit, specjalnie przystosowaną do służby w policji przez firmę Unplugged Performance. Ten niezwykle szybki i innowacyjny radiowóz zasili flotę departamentu szeryfa hrabstwa Los Angeles, wprowadzając nowe standardy efektywności i wydajności w działaniach policyjnych. Zobacz więcej >>
Orlen Charge z promocyjnymi stawkami ładowania na długi weekend listopadowy

Orlen Charge z promocyjnymi stawkami ładowania na długi weekend listopadowy

Orlen Charge wprowadził promocyjne stawki na ładowanie samochodów elektrycznych, które obowiązują od 28 października do 10 listopada 2023 roku. Zniżki te mogą szczególnie ucieszyć kierowców planujących listopadowe podróże związane z Dniem Wszystkich Świętych oraz długim weekendem. Zobacz więcej >>
TeslaCam inteligentniejszy niż myślimy?

TeslaCam inteligentniejszy niż myślimy?

Oto film, który stał się viralem w ostatnich dniach na całym świecie. Rzadko zdarza się, że kamera uchwyca tak spektakularny wypadek na autostradzie. Zobacz więcej >>
Nowe Audi A8 - będzie MOC!

Nowe Audi A8 - będzie MOC!

Audi zapowiedziało właśnie premierę swojego nowego Audi A8 na 2024 rok! Według zapowiedzi A8 będzie najmocniejszym modelem w gamie aut niemieckiego producenta. Wszystko wskazuje na to, że zgodnie z konceptem Audi zaoferuje dwa silniki elektryczne - jeden z przodu, drugi z tyłu - o łącznej mocy 710 KM i momencie obrotowym 708 Nm. Zobacz więcej >>
Obejrzyj reklamę anty-EV giganta naftowego ExxonMobil!

Obejrzyj reklamę anty-EV giganta naftowego ExxonMobil!

Nie trzeba mieć dyplomu z ekonomii, aby zdać sobie sprawę, że branża pojazdów elektrycznych i branża paliw kopalnych nie są najlepszymi kumplami, chociaż firmy naftowe do tej pory nie wydawały się zbytnio przejmować pojazdami elektrycznymi. Być może dlatego, że uważały, że pojazdy elektryczne na baterie nigdy się nie przyjmą, a może dlatego, że wierzyły, że ignorowanie pojazdów elektrycznych jest najlepszą strategią, firmy naftowe powstrzymywały się od wielu komentarzy na temat pojazdów elektrycznych. Zobacz więcej >>
Niemcy mają problem! A z nimi cała Europa?

Niemcy mają problem! A z nimi cała Europa?

Niemiecki przemysł samochodowy ma problem. Świat coraz szybciej przechodzi na motoryzację napędzaną prądem, a niemieccy giganci przespali 10 lat względem Tesli czy Chin. Zobacz więcej >>
Copyright 2021 - 2024 - motoevo.pl - All Rights Reserved | Web Design: Agencja Reklamy A-GIT

Zmiany zostały zapisane