Zmiany na europejskich autostradach w 2025 roku – wyższe opłaty i nowe limity prędkości

Zmiany na europejskich autostradach w 2025 roku – wyższe opłaty i nowe limity prędkości
08.01.2025 19:00
2025 rok to czas istotnych zmian dla kierowców podróżujących po Europie. W wielu krajach Unii Europejskiej wprowadzono wyższe opłaty za winiety oraz zaktualizowano limity prędkości. Szczególnie odczuwalne zmiany zaszły w Czechach i Niderlandach, gdzie podwyżki cen winiet połączono z możliwością szybszej jazdy na wybranych odcinkach dróg.
Nowe stawki za winiety w Czechach i Słowacji
Czechy wprowadziły od 1 stycznia 2025 roku nowy cennik opłat za winiety:

Roczna winieta: 400 zł
Dziesięciodniowa: 40 zł
Jednodniowa: 35 zł

Nowością jest automatyczna waloryzacja opłat, uzależniona od inflacji i długości sieci autostrad. Podwyżki uzasadniono znacznym wzrostem liczby dróg – o 100 km.

Na Słowacji roczna winieta podrożała do równowartości 380 zł (+30 euro), co mocno wpłynie na koszty kierowców regularnie korzystających z autostrad. Ceny krótkoterminowych winiet pozostały względnie stabilne – dziesięciodniowa winieta kosztuje teraz 10,80 euro (wcześniej 12 euro).

W obu krajach winiety najbezpieczniej nabyć w oficjalnych serwisach internetowych, także w języku polskim.
Zmiany w innych krajach
W Szwajcarii opłaty za autostrady wzrosły o 5 proc., a Belgia zindeksowała stawki dla pojazdów ciężarowych (+2,86 proc.). W Niderlandach zmieniono strukturę eurowiniet, uwzględniając klasę emisji pojazdu i liczbę osi. Co ważne, ekologiczne pojazdy mogą liczyć na ulgi.
Wyższe prędkości na wybranych trasach
Czechy ustanowiły nowy europejski rekord prędkości na autostradach – na wybranych odcinkach, np. w rejonie Czeskich Budziejowic, można teraz jechać z prędkością do 150 km/h.

W Niderlandach przywrócono limit 130 km/h na odcinkach tras A6 i A7 (86 km). Wprowadzenie tego rozwiązania na szerszą skalę wymaga jednak analiz dotyczących wpływu na środowisko i poziom hałasu.

Podsumowując, zmiany w opłatach i limitach prędkości w Europie to kolejny krok w dostosowywaniu przepisów do nowych realiów – zarówno ekonomicznych, jak i infrastrukturalnych. Dla kierowców oznacza to jednak konieczność większej uwagi i... wyższych wydatków.
Autor: Karolina

Warto przeczytać

Jedna Metropolia, jeden bilet, wiele środków transportu – GZM rozwija komunikację jutra

Jedna Metropolia, jeden bilet, wiele środków transportu – GZM rozwija komunikację jutra

Górnośląsko-Zagłębiowska Metropolia to wyjątkowy obszar na mapie Polski. Skupia 41 miast i gmin, rozciąga się na powierzchni 2,5 tys. Zobacz więcej >>
BYD wprowadza megawatowe ładowarki do Europy. Rewolucja w szybkim ładowaniu już blisko

BYD wprowadza megawatowe ładowarki do Europy. Rewolucja w szybkim ładowaniu już blisko

Chiński gigant motoryzacyjny BYD zapowiedział wprowadzenie do Europy ultramocnych stacji ładowania o mocy nawet 1000 kW. Technologia funkcjonująca już w Chinach pod nazwą Megawatt Flash Chargers ma odmienić podejście do elektromobilności na Starym Kontynencie. Zobacz więcej >>
Tesla wprowadza opłaty za ładowanie powyżej 80% – również w Polsce

Tesla wprowadza opłaty za ładowanie powyżej 80% – również w Polsce

Nowe zasady ładowania na Superchargerach Tesli wchodzą w życie także w Polsce. Od teraz kierowcy mogą zapłacić nawet 2 zł za minutę, jeśli będą ładować pojazd powyżej 80% baterii. Zobacz więcej >>
Obejrzyj reklamę anty-EV giganta naftowego ExxonMobil!

Obejrzyj reklamę anty-EV giganta naftowego ExxonMobil!

Nie trzeba mieć dyplomu z ekonomii, aby zdać sobie sprawę, że branża pojazdów elektrycznych i branża paliw kopalnych nie są najlepszymi kumplami, chociaż firmy naftowe do tej pory nie wydawały się zbytnio przejmować pojazdami elektrycznymi. Być może dlatego, że uważały, że pojazdy elektryczne na baterie nigdy się nie przyjmą, a może dlatego, że wierzyły, że ignorowanie pojazdów elektrycznych jest najlepszą strategią, firmy naftowe powstrzymywały się od wielu komentarzy na temat pojazdów elektrycznych. Zobacz więcej >>
Niemcy mają problem! A z nimi cała Europa?

Niemcy mają problem! A z nimi cała Europa?

Niemiecki przemysł samochodowy ma problem. Świat coraz szybciej przechodzi na motoryzację napędzaną prądem, a niemieccy giganci przespali 10 lat względem Tesli czy Chin. Zobacz więcej >>
Nadchodzący Porsche Macan EV 2024 zauważony bez kamuflażu!

Nadchodzący Porsche Macan EV 2024 zauważony bez kamuflażu!

Porsche Macan EV 2024, nadchodzący elektryczny SUV, został zauważony z formie zbliżonej do produkcyjnej, praktycznie bez kamuflażu. Producent zapowiada, że stanie się on "najbardziej sportowym modelem w swojej klasie", zdolnym do rywalizacji z takimi konkurentami jak Tesla Model Y, Polestar 3, Mercedes-Benz EQC i Genesis GV60. Najświeższe szpiegowskie zdjęcia Macana EV rzucają nowe światło na stylistykę tego pojazdu. Zobacz więcej >>
Huawei twierdzi, że nadchodzący Luxeed S7 EV będzie „lepszy od Modelu S Tesli”!

Huawei twierdzi, że nadchodzący Luxeed S7 EV będzie „lepszy od Modelu S Tesli”!

Huawei, znany producent smartfonów, zawarł strategiczne partnerstwo z chińską firmą Chery Automobile w celu stworzenia nowej marki pojazdów elektrycznych (EV) o nazwie Luxeed, która w nadchodzących miesiącach zaprezentuje swój pierwszy pojazd. Według dyrektora działu samochodowego Huawei, Richarda Yu Chengdonga, Luxeed S7 zadebiutuje oficjalnie już w listopadzie, jako konkurent dla Tesli Model S. Zobacz więcej >>
Copyright 2021 - 2025 - motoevo.pl - All Rights Reserved | Web Design: Agencja Reklamy A-GIT

Zmiany zostały zapisane