Nowy kurs Donalda Trumpa: Co czeka rynek samochodów elektrycznych w USA?

Nowy kurs Donalda Trumpa: Co czeka rynek samochodów elektrycznych w USA?
27.01.2025 19:00
20 stycznia 2025 r. Donald Trump objął urząd prezydenta Stanów Zjednoczonych, zapowiadając fundamentalne zmiany w polityce przemysłowej USA. W centrum uwagi znalazł się amerykański przemysł motoryzacyjny, który ma odczuć skutki odejścia od polityki wspierającej rozwój samochodów elektrycznych (EV). Wprowadzane zmiany budzą pytania o przyszłość rynku elektromobilności.
Koniec „zielonego ładu”
Trump zapowiedział wycofanie przepisów promujących elektromobilność, w tym celów administracji Bidena dotyczących osiągnięcia 50% udziału pojazdów elektrycznych na rynku do 2030 r. Prezydent podkreślił, że jego priorytetem jest wolny wybór konsumentów oraz wsparcie dla amerykańskich robotników. Decyzje obejmują m.in. zawieszenie dotacji na infrastrukturę ładowania oraz federalnych ulg podatkowych na zakup EV.
Czy Trump zatrzyma rewolucję elektryczną?
Pomimo zapowiedzi, realizacja tych zmian może napotkać trudności. Kongres z większością republikańską może poprzeć wycofanie subsydiów, jednak batalie z poszczególnymi stanami, jak Kalifornia czy Nowy Jork, mogą zakończyć się wieloletnimi sporami sądowymi.
Warto zauważyć, że amerykańscy producenci, tacy jak General Motors, Ford czy Tesla, już zainwestowali miliardy dolarów w rozwój EV. Ich działania są motywowane rosnącą popularnością pojazdów elektrycznych – udział BEV na rynku wzrósł z 3% w 2021 r. do 8% w 2024 r. Przykładem jest inwestycja Forda w fabrykę baterii w Michigan, symbolizującą transformację przemysłu.
Długoterminowe trendy
Analitycy są zgodni, że rynek EV nadal będzie się rozwijał. Międzynarodowa Agencja Energii prognozuje wzrost sprzedaży EV w USA do 2,5 mln sztuk w 2025 r. i 7 mln w 2030 r. Nawet jeśli zmiany Trumpa wejdą w życie, trudno będzie odwrócić długoterminowe trendy.
Wnioski
Zapowiedzi Donalda Trumpa są istotnym zwrotem w polityce przemysłowej USA, ale niekoniecznie oznaczają koniec rewolucji elektrycznej. Amerykański przemysł motoryzacyjny zdaje się być na ścieżce nieodwracalnych zmian.
Autor: Karolina

Warto przeczytać

Samochody elektryczne tracą na wartości szybciej niż się spodziewano – czy to szansa dla kupujących?

Samochody elektryczne tracą na wartości szybciej niż się spodziewano – czy to szansa dla kupujących?

Nowe badanie iSeeCars ujawnia, że samochody elektryczne tracą na wartości znacznie szybciej niż ich spalinowe odpowiedniki. W ciągu pięciu lat ich wartość może spaść nawet o 72%, co oznacza, że obecni właściciele tracą dziesiątki tysięcy dolarów. Zobacz więcej >>
Tesla z najgorszym wynikiem od trzech lat. Czy firma Elona Muska traci przewagę?

Tesla z najgorszym wynikiem od trzech lat. Czy firma Elona Muska traci przewagę?

Jak co roku, 2 kwietnia Tesla opublikowała dane dotyczące sprzedaży za pierwszy kwartał. Niestety, nie są one optymistyczne – to najgorszy wynik od trzech lat. 🚗 336 681 – tyle aut dostarczyła Tesla w Q1 2025. Zobacz więcej >>
Nowe lokalizacje Superchargerów Tesli – Wrocław i Hradec Kralove na liście zwycięzców

Nowe lokalizacje Superchargerów Tesli – Wrocław i Hradec Kralove na liście zwycięzców

Tesla ogłosiła wyniki kolejnej tury głosowania na nowe lokalizacje Superchargerów. Wśród zwycięzców znalazły się dwa punkty istotne dla polskich kierowców – Wrocław oraz czeskie Hradec Kralove, leżące na trasie z Dolnego Śląska do Pragi. Zobacz więcej >>
Sieci handlowe inwestują w ładowarki dla aut elektrycznych

Sieci handlowe inwestują w ładowarki dla aut elektrycznych

Coraz więcej sieci handlowych w Polsce rozwija infrastrukturę ładowania pojazdów elektrycznych. Kaufland, Biedronka, POLOmarket i ALDI to tylko niektóre z marek, które stawiają na elektromobilność, oferując klientom możliwość naładowania samochodów podczas codziennych zakupów. Kaufland stawia na wygodę i ekologię Kaufland posiada już prawie 100 stacji ładowania, oferujących zarówno ładowanie prądem stałym (DC) o mocy do 50 kW, jak i prądem zmiennym (AC) o mocy do 43 kW. Zobacz więcej >>
Nowe Audi A8 - będzie MOC!

Nowe Audi A8 - będzie MOC!

Audi zapowiedziało właśnie premierę swojego nowego Audi A8 na 2024 rok! Według zapowiedzi A8 będzie najmocniejszym modelem w gamie aut niemieckiego producenta. Wszystko wskazuje na to, że zgodnie z konceptem Audi zaoferuje dwa silniki elektryczne - jeden z przodu, drugi z tyłu - o łącznej mocy 710 KM i momencie obrotowym 708 Nm. Zobacz więcej >>
Obejrzyj reklamę anty-EV giganta naftowego ExxonMobil!

Obejrzyj reklamę anty-EV giganta naftowego ExxonMobil!

Nie trzeba mieć dyplomu z ekonomii, aby zdać sobie sprawę, że branża pojazdów elektrycznych i branża paliw kopalnych nie są najlepszymi kumplami, chociaż firmy naftowe do tej pory nie wydawały się zbytnio przejmować pojazdami elektrycznymi. Być może dlatego, że uważały, że pojazdy elektryczne na baterie nigdy się nie przyjmą, a może dlatego, że wierzyły, że ignorowanie pojazdów elektrycznych jest najlepszą strategią, firmy naftowe powstrzymywały się od wielu komentarzy na temat pojazdów elektrycznych. Zobacz więcej >>
Niemcy mają problem! A z nimi cała Europa?

Niemcy mają problem! A z nimi cała Europa?

Niemiecki przemysł samochodowy ma problem. Świat coraz szybciej przechodzi na motoryzację napędzaną prądem, a niemieccy giganci przespali 10 lat względem Tesli czy Chin. Zobacz więcej >>
Nadchodzący Porsche Macan EV 2024 zauważony bez kamuflażu!

Nadchodzący Porsche Macan EV 2024 zauważony bez kamuflażu!

Porsche Macan EV 2024, nadchodzący elektryczny SUV, został zauważony z formie zbliżonej do produkcyjnej, praktycznie bez kamuflażu. Producent zapowiada, że stanie się on "najbardziej sportowym modelem w swojej klasie", zdolnym do rywalizacji z takimi konkurentami jak Tesla Model Y, Polestar 3, Mercedes-Benz EQC i Genesis GV60. Najświeższe szpiegowskie zdjęcia Macana EV rzucają nowe światło na stylistykę tego pojazdu. Zobacz więcej >>
Copyright 2021 - 2025 - motoevo.pl - All Rights Reserved | Web Design: Agencja Reklamy A-GIT

Zmiany zostały zapisane