Nowy kurs Donalda Trumpa: Co czeka rynek samochodów elektrycznych w USA?

Nowy kurs Donalda Trumpa: Co czeka rynek samochodów elektrycznych w USA?
27.01.2025 19:00
20 stycznia 2025 r. Donald Trump objął urząd prezydenta Stanów Zjednoczonych, zapowiadając fundamentalne zmiany w polityce przemysłowej USA. W centrum uwagi znalazł się amerykański przemysł motoryzacyjny, który ma odczuć skutki odejścia od polityki wspierającej rozwój samochodów elektrycznych (EV). Wprowadzane zmiany budzą pytania o przyszłość rynku elektromobilności.
Koniec „zielonego ładu”
Trump zapowiedział wycofanie przepisów promujących elektromobilność, w tym celów administracji Bidena dotyczących osiągnięcia 50% udziału pojazdów elektrycznych na rynku do 2030 r. Prezydent podkreślił, że jego priorytetem jest wolny wybór konsumentów oraz wsparcie dla amerykańskich robotników. Decyzje obejmują m.in. zawieszenie dotacji na infrastrukturę ładowania oraz federalnych ulg podatkowych na zakup EV.
Czy Trump zatrzyma rewolucję elektryczną?
Pomimo zapowiedzi, realizacja tych zmian może napotkać trudności. Kongres z większością republikańską może poprzeć wycofanie subsydiów, jednak batalie z poszczególnymi stanami, jak Kalifornia czy Nowy Jork, mogą zakończyć się wieloletnimi sporami sądowymi.
Warto zauważyć, że amerykańscy producenci, tacy jak General Motors, Ford czy Tesla, już zainwestowali miliardy dolarów w rozwój EV. Ich działania są motywowane rosnącą popularnością pojazdów elektrycznych – udział BEV na rynku wzrósł z 3% w 2021 r. do 8% w 2024 r. Przykładem jest inwestycja Forda w fabrykę baterii w Michigan, symbolizującą transformację przemysłu.
Długoterminowe trendy
Analitycy są zgodni, że rynek EV nadal będzie się rozwijał. Międzynarodowa Agencja Energii prognozuje wzrost sprzedaży EV w USA do 2,5 mln sztuk w 2025 r. i 7 mln w 2030 r. Nawet jeśli zmiany Trumpa wejdą w życie, trudno będzie odwrócić długoterminowe trendy.
Wnioski
Zapowiedzi Donalda Trumpa są istotnym zwrotem w polityce przemysłowej USA, ale niekoniecznie oznaczają koniec rewolucji elektrycznej. Amerykański przemysł motoryzacyjny zdaje się być na ścieżce nieodwracalnych zmian.
Autor: Karolina

Warto przeczytać

Koniec z blokowaniem ładowarek w blokach? Ministerstwo Klimatu szykuje istotne zmiany w prawie

Koniec z blokowaniem ładowarek w blokach? Ministerstwo Klimatu szykuje istotne zmiany w prawie

Ministerstwo Klimatu i Środowiska opublikowało projekt nowelizacji ustawy o elektromobilności i paliwach alternatywnych. To dobra wiadomość dla właścicieli mieszkań w budynkach wielorodzinnych, którzy chcą zainstalować prywatną stację ładowania samochodu elektrycznego. Zobacz więcej >>
Długie gwarancje, czyli jak producenci elektryków walczą o zaufanie klientów

Długie gwarancje, czyli jak producenci elektryków walczą o zaufanie klientów

🔋 Gwarancje pod lupą Na rynku aut elektrycznych gwarancja staje się dziś jednym z najważniejszych narzędzi walki o klienta. Szczególnie mocno widać to wśród nowych graczy, jak marki chińskie, które próbują przekonać sceptycznych klientów do swojej oferty. Zobacz więcej >>
Wakacyjne ładowanie tańsze niż myślisz – oto promocje na lato 2025 dla kierowców aut elektrycznych!

Wakacyjne ładowanie tańsze niż myślisz – oto promocje na lato 2025 dla kierowców aut elektrycznych!

🚗 Wakacje + elektryk = duet idealny? Sezon urlopowy to czas intensywnych wyjazdów – także dla właścicieli samochodów elektrycznych. Coraz większy zasięg aut i rozbudowana sieć ładowarek sprawiają, że planowanie podróży jest łatwiejsze niż kiedykolwiek. Zobacz więcej >>
Obejrzyj reklamę anty-EV giganta naftowego ExxonMobil!

Obejrzyj reklamę anty-EV giganta naftowego ExxonMobil!

Nie trzeba mieć dyplomu z ekonomii, aby zdać sobie sprawę, że branża pojazdów elektrycznych i branża paliw kopalnych nie są najlepszymi kumplami, chociaż firmy naftowe do tej pory nie wydawały się zbytnio przejmować pojazdami elektrycznymi. Być może dlatego, że uważały, że pojazdy elektryczne na baterie nigdy się nie przyjmą, a może dlatego, że wierzyły, że ignorowanie pojazdów elektrycznych jest najlepszą strategią, firmy naftowe powstrzymywały się od wielu komentarzy na temat pojazdów elektrycznych. Zobacz więcej >>
Niemcy mają problem! A z nimi cała Europa?

Niemcy mają problem! A z nimi cała Europa?

Niemiecki przemysł samochodowy ma problem. Świat coraz szybciej przechodzi na motoryzację napędzaną prądem, a niemieccy giganci przespali 10 lat względem Tesli czy Chin. Zobacz więcej >>
Nadchodzący Porsche Macan EV 2024 zauważony bez kamuflażu!

Nadchodzący Porsche Macan EV 2024 zauważony bez kamuflażu!

Porsche Macan EV 2024, nadchodzący elektryczny SUV, został zauważony z formie zbliżonej do produkcyjnej, praktycznie bez kamuflażu. Producent zapowiada, że stanie się on "najbardziej sportowym modelem w swojej klasie", zdolnym do rywalizacji z takimi konkurentami jak Tesla Model Y, Polestar 3, Mercedes-Benz EQC i Genesis GV60. Najświeższe szpiegowskie zdjęcia Macana EV rzucają nowe światło na stylistykę tego pojazdu. Zobacz więcej >>
Huawei twierdzi, że nadchodzący Luxeed S7 EV będzie „lepszy od Modelu S Tesli”!

Huawei twierdzi, że nadchodzący Luxeed S7 EV będzie „lepszy od Modelu S Tesli”!

Huawei, znany producent smartfonów, zawarł strategiczne partnerstwo z chińską firmą Chery Automobile w celu stworzenia nowej marki pojazdów elektrycznych (EV) o nazwie Luxeed, która w nadchodzących miesiącach zaprezentuje swój pierwszy pojazd. Według dyrektora działu samochodowego Huawei, Richarda Yu Chengdonga, Luxeed S7 zadebiutuje oficjalnie już w listopadzie, jako konkurent dla Tesli Model S. Zobacz więcej >>
Copyright 2021 - 2025 - motoevo.pl - All Rights Reserved | Web Design: Agencja Reklamy A-GIT

Zmiany zostały zapisane