Czy warto zainwestować w pompę ciepła w samochodach elektrycznych?

Czy warto zainwestować w pompę ciepła w samochodach elektrycznych?
09.01.2025 19:00
Kluczowe wnioski z badań Recurrent Auto
Badania przeprowadzone przez firmę Recurrent Auto na ponad 10 000 samochodach elektrycznych wykazały, że pompy ciepła znacząco ograniczają utratę zasięgu w zimowych warunkach. Wyniki jednoznacznie wskazują na efektywność tej technologii, szczególnie w mroźnym klimacie, gdzie zarządzanie energią ma kluczowe znaczenie.
Zimowy zasięg a technologia ogrzewania
Samochody elektryczne tracą zasięg w niskich temperaturach głównie ze względu na konieczność ogrzewania kabiny i baterii. Badanie porównało dane dla 13 modeli pojazdów w różnych temperaturach: od 20-23°C (warunki normalne) do 0°C i niżej. Modele z pompami ciepła wykazały znacznie mniejszą utratę zasięgu w porównaniu z tymi, które korzystają z grzałek rezystancyjnych. Przykładowo, Tesla Model 3 z pompą ciepła traci średnio 13% zasięgu, a bez niej – aż 21%.
Kluczowe dane z badania
Jak działa pompa ciepła?
Pompa ciepła działa podobnie jak klimatyzator, ale w odwrotnym kierunku. Wykorzystuje czynnik chłodniczy i sprężanie, aby przenieść ciepło z otoczenia do wnętrza pojazdu, nawet przy niskich temperaturach. Na każdą jednostkę zużytej energii elektrycznej może wygenerować 3-4 jednostki ciepła, co czyni ją znacznie bardziej efektywną niż tradycyjne grzałki rezystancyjne.
Czy warto zainwestować w pompę ciepła?
Pompa ciepła często jest oferowana jako dodatkowe wyposażenie, jednak jej zastosowanie szczególnie w zimowych warunkach okazuje się opłacalne. Modele, takie jak Ford Mustang Mach-E czy Volkswagen ID.4, bez tej technologii tracą na zasięgu nawet do 37%. Przy częstych podróżach w chłodne dni, oszczędności energii i zwiększony komfort są wyraźnie odczuwalne.
Podsumowanie
Pompa ciepła to nie tylko sposób na ograniczenie utraty zasięgu, ale także na zwiększenie efektywności energetycznej pojazdu elektrycznego. W warunkach zimowych stanowi kluczowy element, który pozwala na dłuższe podróże, redukcję kosztów eksploatacji oraz poprawę komfortu użytkowania pojazdu.
Autor: Karolina

Warto przeczytać

Tesla Model Y dojechał autonomicznie do klienta. Przełom czy kontrowersja?

Tesla Model Y dojechał autonomicznie do klienta. Przełom czy kontrowersja?

W Teksasie wydarzyło się coś, co może zwiastować nową erę w motoryzacji. Tesla ogłosiła, że egzemplarz Modelu Y samodzielnie przejechał z fabryki Giga Texas w Austin prosto do domu klienta – i to bez kierowcy na pokładzie. Zobacz więcej >>
 Orlen bez rosyjskiej ropy – historyczny koniec epoki

Orlen bez rosyjskiej ropy – historyczny koniec epoki

1 lipca 2025 roku zapisał się jako symboliczna data w historii energetycznej Europy Środkowej. Grupa Orlen zakończyła ostatni kontrakt na dostawy rosyjskiej ropy naftowej do Czech, domykając tym samym wieloletni proces uniezależniania się od surowców z Rosji. Zobacz więcej >>
Tylko elektryki naprawdę czyszczą powietrze. Hybrydy? Coraz większe rozczarowanie

Tylko elektryki naprawdę czyszczą powietrze. Hybrydy? Coraz większe rozczarowanie

Według najnowszego raportu ICCT (International Council on Clean Transportation), samochody elektryczne sprzedawane obecnie w Europie emitują aż 73 proc. mniej gazów cieplarnianych w całym cyklu życia niż ich benzynowe odpowiedniki. Zobacz więcej >>
Obejrzyj reklamę anty-EV giganta naftowego ExxonMobil!

Obejrzyj reklamę anty-EV giganta naftowego ExxonMobil!

Nie trzeba mieć dyplomu z ekonomii, aby zdać sobie sprawę, że branża pojazdów elektrycznych i branża paliw kopalnych nie są najlepszymi kumplami, chociaż firmy naftowe do tej pory nie wydawały się zbytnio przejmować pojazdami elektrycznymi. Być może dlatego, że uważały, że pojazdy elektryczne na baterie nigdy się nie przyjmą, a może dlatego, że wierzyły, że ignorowanie pojazdów elektrycznych jest najlepszą strategią, firmy naftowe powstrzymywały się od wielu komentarzy na temat pojazdów elektrycznych. Zobacz więcej >>
Niemcy mają problem! A z nimi cała Europa?

Niemcy mają problem! A z nimi cała Europa?

Niemiecki przemysł samochodowy ma problem. Świat coraz szybciej przechodzi na motoryzację napędzaną prądem, a niemieccy giganci przespali 10 lat względem Tesli czy Chin. Zobacz więcej >>
Nadchodzący Porsche Macan EV 2024 zauważony bez kamuflażu!

Nadchodzący Porsche Macan EV 2024 zauważony bez kamuflażu!

Porsche Macan EV 2024, nadchodzący elektryczny SUV, został zauważony z formie zbliżonej do produkcyjnej, praktycznie bez kamuflażu. Producent zapowiada, że stanie się on "najbardziej sportowym modelem w swojej klasie", zdolnym do rywalizacji z takimi konkurentami jak Tesla Model Y, Polestar 3, Mercedes-Benz EQC i Genesis GV60. Najświeższe szpiegowskie zdjęcia Macana EV rzucają nowe światło na stylistykę tego pojazdu. Zobacz więcej >>
Huawei twierdzi, że nadchodzący Luxeed S7 EV będzie „lepszy od Modelu S Tesli”!

Huawei twierdzi, że nadchodzący Luxeed S7 EV będzie „lepszy od Modelu S Tesli”!

Huawei, znany producent smartfonów, zawarł strategiczne partnerstwo z chińską firmą Chery Automobile w celu stworzenia nowej marki pojazdów elektrycznych (EV) o nazwie Luxeed, która w nadchodzących miesiącach zaprezentuje swój pierwszy pojazd. Według dyrektora działu samochodowego Huawei, Richarda Yu Chengdonga, Luxeed S7 zadebiutuje oficjalnie już w listopadzie, jako konkurent dla Tesli Model S. Zobacz więcej >>
Copyright 2021 - 2025 - motoevo.pl - All Rights Reserved | Web Design: Agencja Reklamy A-GIT

Zmiany zostały zapisane