Czy warto zainwestować w pompę ciepła w samochodach elektrycznych?

Czy warto zainwestować w pompę ciepła w samochodach elektrycznych?
09.01.2025 19:00
Kluczowe wnioski z badań Recurrent Auto
Badania przeprowadzone przez firmę Recurrent Auto na ponad 10 000 samochodach elektrycznych wykazały, że pompy ciepła znacząco ograniczają utratę zasięgu w zimowych warunkach. Wyniki jednoznacznie wskazują na efektywność tej technologii, szczególnie w mroźnym klimacie, gdzie zarządzanie energią ma kluczowe znaczenie.
Zimowy zasięg a technologia ogrzewania
Samochody elektryczne tracą zasięg w niskich temperaturach głównie ze względu na konieczność ogrzewania kabiny i baterii. Badanie porównało dane dla 13 modeli pojazdów w różnych temperaturach: od 20-23°C (warunki normalne) do 0°C i niżej. Modele z pompami ciepła wykazały znacznie mniejszą utratę zasięgu w porównaniu z tymi, które korzystają z grzałek rezystancyjnych. Przykładowo, Tesla Model 3 z pompą ciepła traci średnio 13% zasięgu, a bez niej – aż 21%.
Kluczowe dane z badania
Jak działa pompa ciepła?
Pompa ciepła działa podobnie jak klimatyzator, ale w odwrotnym kierunku. Wykorzystuje czynnik chłodniczy i sprężanie, aby przenieść ciepło z otoczenia do wnętrza pojazdu, nawet przy niskich temperaturach. Na każdą jednostkę zużytej energii elektrycznej może wygenerować 3-4 jednostki ciepła, co czyni ją znacznie bardziej efektywną niż tradycyjne grzałki rezystancyjne.
Czy warto zainwestować w pompę ciepła?
Pompa ciepła często jest oferowana jako dodatkowe wyposażenie, jednak jej zastosowanie szczególnie w zimowych warunkach okazuje się opłacalne. Modele, takie jak Ford Mustang Mach-E czy Volkswagen ID.4, bez tej technologii tracą na zasięgu nawet do 37%. Przy częstych podróżach w chłodne dni, oszczędności energii i zwiększony komfort są wyraźnie odczuwalne.
Podsumowanie
Pompa ciepła to nie tylko sposób na ograniczenie utraty zasięgu, ale także na zwiększenie efektywności energetycznej pojazdu elektrycznego. W warunkach zimowych stanowi kluczowy element, który pozwala na dłuższe podróże, redukcję kosztów eksploatacji oraz poprawę komfortu użytkowania pojazdu.
Autor: Karolina

Warto przeczytać

Elektryfikacja miejskich służb komunalnych – przyszłość transportu miejskiego

Elektryfikacja miejskich służb komunalnych – przyszłość transportu miejskiego

Elektromobilność nie dotyczy już tylko samochodów osobowych. Coraz więcej miast decyduje się na inwestycje w elektryczne pojazdy komunalne, takie jak zamiatarki, śmieciarki czy pługi śnieżne. Zobacz więcej >>
Zmiany na europejskich autostradach w 2025 roku – wyższe opłaty i nowe limity prędkości

Zmiany na europejskich autostradach w 2025 roku – wyższe opłaty i nowe limity prędkości

2025 rok to czas istotnych zmian dla kierowców podróżujących po Europie. W wielu krajach Unii Europejskiej wprowadzono wyższe opłaty za winiety oraz zaktualizowano limity prędkości. Zobacz więcej >>
Powerdot planuje podwojenie sieci ładowania w Polsce do 2026 roku

Powerdot planuje podwojenie sieci ładowania w Polsce do 2026 roku

Powerdot, paneuropejski operator stacji ładowania pojazdów elektrycznych, ogłosił ambitne plany rozwoju w Polsce. Firma zamierza do końca 2026 roku posiadać co najmniej 700 stacji ładowania, co pozwoli na podwojenie obecnej sieci. Zobacz więcej >>
Volkswagen ID.7 – Zwycięzca Testów ADAC 2024

Volkswagen ID.7 – Zwycięzca Testów ADAC 2024

W 2024 roku niemiecka organizacja motoryzacyjna ADAC przeprowadziła szerokie testy aż 84 samochodów, w tym 29 modeli elektrycznych. Oceniano je pod kątem zużycia energii, przestronności wnętrza, funkcjonalności oraz bezpieczeństwa. Zobacz więcej >>
TeslaCam inteligentniejszy niż myślimy?

TeslaCam inteligentniejszy niż myślimy?

Oto film, który stał się viralem w ostatnich dniach na całym świecie. Rzadko zdarza się, że kamera uchwyca tak spektakularny wypadek na autostradzie. Zobacz więcej >>
Nowe Audi A8 - będzie MOC!

Nowe Audi A8 - będzie MOC!

Audi zapowiedziało właśnie premierę swojego nowego Audi A8 na 2024 rok! Według zapowiedzi A8 będzie najmocniejszym modelem w gamie aut niemieckiego producenta. Wszystko wskazuje na to, że zgodnie z konceptem Audi zaoferuje dwa silniki elektryczne - jeden z przodu, drugi z tyłu - o łącznej mocy 710 KM i momencie obrotowym 708 Nm. Zobacz więcej >>
Obejrzyj reklamę anty-EV giganta naftowego ExxonMobil!

Obejrzyj reklamę anty-EV giganta naftowego ExxonMobil!

Nie trzeba mieć dyplomu z ekonomii, aby zdać sobie sprawę, że branża pojazdów elektrycznych i branża paliw kopalnych nie są najlepszymi kumplami, chociaż firmy naftowe do tej pory nie wydawały się zbytnio przejmować pojazdami elektrycznymi. Być może dlatego, że uważały, że pojazdy elektryczne na baterie nigdy się nie przyjmą, a może dlatego, że wierzyły, że ignorowanie pojazdów elektrycznych jest najlepszą strategią, firmy naftowe powstrzymywały się od wielu komentarzy na temat pojazdów elektrycznych. Zobacz więcej >>
Niemcy mają problem! A z nimi cała Europa?

Niemcy mają problem! A z nimi cała Europa?

Niemiecki przemysł samochodowy ma problem. Świat coraz szybciej przechodzi na motoryzację napędzaną prądem, a niemieccy giganci przespali 10 lat względem Tesli czy Chin. Zobacz więcej >>
Copyright 2021 - 2025 - motoevo.pl - All Rights Reserved | Web Design: Agencja Reklamy A-GIT

Zmiany zostały zapisane