Czy warto zainwestować w pompę ciepła w samochodach elektrycznych?

Czy warto zainwestować w pompę ciepła w samochodach elektrycznych?
09.01.2025 19:00
Kluczowe wnioski z badań Recurrent Auto
Badania przeprowadzone przez firmę Recurrent Auto na ponad 10 000 samochodach elektrycznych wykazały, że pompy ciepła znacząco ograniczają utratę zasięgu w zimowych warunkach. Wyniki jednoznacznie wskazują na efektywność tej technologii, szczególnie w mroźnym klimacie, gdzie zarządzanie energią ma kluczowe znaczenie.
Zimowy zasięg a technologia ogrzewania
Samochody elektryczne tracą zasięg w niskich temperaturach głównie ze względu na konieczność ogrzewania kabiny i baterii. Badanie porównało dane dla 13 modeli pojazdów w różnych temperaturach: od 20-23°C (warunki normalne) do 0°C i niżej. Modele z pompami ciepła wykazały znacznie mniejszą utratę zasięgu w porównaniu z tymi, które korzystają z grzałek rezystancyjnych. Przykładowo, Tesla Model 3 z pompą ciepła traci średnio 13% zasięgu, a bez niej – aż 21%.
Kluczowe dane z badania
Jak działa pompa ciepła?
Pompa ciepła działa podobnie jak klimatyzator, ale w odwrotnym kierunku. Wykorzystuje czynnik chłodniczy i sprężanie, aby przenieść ciepło z otoczenia do wnętrza pojazdu, nawet przy niskich temperaturach. Na każdą jednostkę zużytej energii elektrycznej może wygenerować 3-4 jednostki ciepła, co czyni ją znacznie bardziej efektywną niż tradycyjne grzałki rezystancyjne.
Czy warto zainwestować w pompę ciepła?
Pompa ciepła często jest oferowana jako dodatkowe wyposażenie, jednak jej zastosowanie szczególnie w zimowych warunkach okazuje się opłacalne. Modele, takie jak Ford Mustang Mach-E czy Volkswagen ID.4, bez tej technologii tracą na zasięgu nawet do 37%. Przy częstych podróżach w chłodne dni, oszczędności energii i zwiększony komfort są wyraźnie odczuwalne.
Podsumowanie
Pompa ciepła to nie tylko sposób na ograniczenie utraty zasięgu, ale także na zwiększenie efektywności energetycznej pojazdu elektrycznego. W warunkach zimowych stanowi kluczowy element, który pozwala na dłuższe podróże, redukcję kosztów eksploatacji oraz poprawę komfortu użytkowania pojazdu.
Autor: Karolina

Warto przeczytać

MG CyberX – nowy elektryczny SUV dla młodych kierowców nadchodzi!

MG CyberX – nowy elektryczny SUV dla młodych kierowców nadchodzi!

Marka MG, należąca do chińskiego koncernu SAIC, konsekwentnie rozwija swoją ofertę pojazdów elektrycznych. Do dobrze znanych modeli MG4 i sportowego Cyberstera już wkrótce dołączy nowy SUV – CyberX, stworzony z myślą o młodszych użytkownikach i naszpikowany nowoczesnymi technologiami. Zobacz więcej >>
Europa pracuje nad przełomem w ładowaniu EV – nadchodzi architektura 1200V

Europa pracuje nad przełomem w ładowaniu EV – nadchodzi architektura 1200V

Szybsze, bardziej efektywne ładowanie samochodów elektrycznych może być bliżej, niż nam się wydaje. Europejskie konsorcjum Enlighten pracuje nad nową architekturą elektryczną 1200V, która może zrewolucjonizować elektromobilność. Zobacz więcej >>
Mercedes szykuje mniejszego "Gelendę" na prąd – premiera w 2026 roku

Mercedes szykuje mniejszego "Gelendę" na prąd – premiera w 2026 roku

Mercedes przygotowuje nową propozycję dla klientów, którym klasyczny Mercedes klasy G 580 EQ wydaje się zbyt duży lub zbyt drogi. Producent pracuje nad mniejszym, elektrycznym modelem, który zachowa charakterystyczny styl i niektóre technologie swojego większego brata. Elektryczna klasa G – potężna, ale kosztowna Mercedes G 580 EQ rozwija 587 KM, osiąga 100 km/h w mniej niż 5 sekund i posiada akumulator o pojemności 112 kWh, umożliwiający szybkie ładowanie z mocą 200 kW. Zobacz więcej >>
BYD Atto 2 – nowy elektryczny crossover na polskim rynku

BYD Atto 2 – nowy elektryczny crossover na polskim rynku

BYD Atto 2 to nowa propozycja w segmencie miejskich crossoverów elektrycznych. Ten chiński model może zainteresować klientów, którzy do tej pory rozważali zakup takich aut jak Peugeot e-2008, Opel Mokka-e czy MG4. Zobacz więcej >>
Nowe Audi A8 - będzie MOC!

Nowe Audi A8 - będzie MOC!

Audi zapowiedziało właśnie premierę swojego nowego Audi A8 na 2024 rok! Według zapowiedzi A8 będzie najmocniejszym modelem w gamie aut niemieckiego producenta. Wszystko wskazuje na to, że zgodnie z konceptem Audi zaoferuje dwa silniki elektryczne - jeden z przodu, drugi z tyłu - o łącznej mocy 710 KM i momencie obrotowym 708 Nm. Zobacz więcej >>
Obejrzyj reklamę anty-EV giganta naftowego ExxonMobil!

Obejrzyj reklamę anty-EV giganta naftowego ExxonMobil!

Nie trzeba mieć dyplomu z ekonomii, aby zdać sobie sprawę, że branża pojazdów elektrycznych i branża paliw kopalnych nie są najlepszymi kumplami, chociaż firmy naftowe do tej pory nie wydawały się zbytnio przejmować pojazdami elektrycznymi. Być może dlatego, że uważały, że pojazdy elektryczne na baterie nigdy się nie przyjmą, a może dlatego, że wierzyły, że ignorowanie pojazdów elektrycznych jest najlepszą strategią, firmy naftowe powstrzymywały się od wielu komentarzy na temat pojazdów elektrycznych. Zobacz więcej >>
Niemcy mają problem! A z nimi cała Europa?

Niemcy mają problem! A z nimi cała Europa?

Niemiecki przemysł samochodowy ma problem. Świat coraz szybciej przechodzi na motoryzację napędzaną prądem, a niemieccy giganci przespali 10 lat względem Tesli czy Chin. Zobacz więcej >>
Nadchodzący Porsche Macan EV 2024 zauważony bez kamuflażu!

Nadchodzący Porsche Macan EV 2024 zauważony bez kamuflażu!

Porsche Macan EV 2024, nadchodzący elektryczny SUV, został zauważony z formie zbliżonej do produkcyjnej, praktycznie bez kamuflażu. Producent zapowiada, że stanie się on "najbardziej sportowym modelem w swojej klasie", zdolnym do rywalizacji z takimi konkurentami jak Tesla Model Y, Polestar 3, Mercedes-Benz EQC i Genesis GV60. Najświeższe szpiegowskie zdjęcia Macana EV rzucają nowe światło na stylistykę tego pojazdu. Zobacz więcej >>
Copyright 2021 - 2025 - motoevo.pl - All Rights Reserved | Web Design: Agencja Reklamy A-GIT

Zmiany zostały zapisane