Na koniec grudnia 2024 roku liczba lokalizacji stacji ładowania samochodów elektrycznych w Polsce wzrosła o 53% w porównaniu do stanu na koniec 2023 roku, co przełożyło się na 10,6 tys. punktów ładowania (wzrost o 50%). W ciągu ostatnich 5 lat liczba lokalizacji zwiększyła się dziewięciokrotnie, co jest wyraźnym sygnałem dynamicznego rozwoju elektromobilności w Polsce.
Wzrost liczby lokalizacji
Według danych Ewidencji Infrastruktury Paliw Alternatywnych (EIPA), liczba lokalizacji zgłoszonych do systemu na koniec 2024 roku wyniosła 4628, co oznacza wzrost o ponad połowę w porównaniu z 2023 rokiem (3026). To kontynuacja pozytywnego trendu, podobnego do tego z 2023 roku, gdy liczba lokalizacji wzrosła o 50% rok do roku.
Bariera 10 tysięcy punktów przekroczona
2024 rok był szczególnie istotny, ponieważ Polska przekroczyła barierę 10 tysięcy punktów ładowania. Na koniec roku w systemie znajdowało się 10 600 punktów, co oznacza wzrost o 50% w porównaniu do końca 2023 roku (7089). Warto zauważyć, że rekordowy wzrost liczby punktów ładowania miał miejsce w 2021 roku (+109%).
Liderzy elektromobilności
Warszawa utrzymuje pozycję lidera pod względem liczby punktów ładowania (641), wyprzedzając Gdańsk (319) i Szczecin (270). Zaskakuje jednak wynik Krakowa (240), który pomimo swojej wielkości znalazł się poza podium. Ciekawych wyników dostarcza analiza liczby punktów na 100 tys. mieszkańców – w tej kategorii na prowadzeniu jest Olsztyn (72,3), wyprzedzając Katowice (71,6) i Częstochowę (69,9).
Znaczenie miast w rozwoju elektromobilności
Miasta są głównym motorem rozwoju elektromobilności w Polsce. Polskie Stowarzyszenie Nowej Mobilności (PSNM) szacuje, że 75% aut elektrycznych jest zarejestrowanych w gminach powyżej 50 tys. mieszkańców. W 37 największych miastach znajduje się ponad połowa ogólnodostępnych stacji ładowania w Polsce.