Pożary samochodów elektrycznych w Polsce – fakty i mity

Pożary samochodów elektrycznych w Polsce – fakty i mity
21.02.2025 19:00
W 2024 roku w Polsce odnotowano 30 pożarów samochodów elektrycznych (BEV), co stanowi zaledwie 0,31% wszystkich pożarów pojazdów. Dla porównania, pojazdy spalinowe odpowiadały za 98,85% przypadków. Dane te pochodzą z "Raportu Bezpieczeństwa Pożarowego EV", opracowanego przez PSNM we współpracy z Państwową Strażą Pożarną i F5A New Mobility Research and Consulting.
Mniej pożarów BEV niż pojazdów spalinowych
Choć liczba samochodów elektrycznych w Polsce jest wciąż mniejsza niż spalinowych, wskaźnik pożarów na 1000 pojazdów jasno pokazuje, że BEV są o 14% mniej podatne na pożary. Wskaźnik ten wynosi 0,372 dla aut elektrycznych i 0,424 dla spalinowych. Oznacza to, że mit o większej łatwopalności samochodów elektrycznych nie znajduje potwierdzenia w faktach.
Dane z lat 2020-2024
W ciągu ostatnich czterech lat w Polsce doszło do 64 pożarów BEV, podczas gdy pojazdy spalinowe zapalały się aż 46 197 razy. W samym 2024 roku Straż Pożarna odnotowała 9 487 pożarów samochodów spalinowych, co stanowiło niemal całość incydentów.
Zasady gaszenia pojazdów elektrycznych
Wraz z rosnącą liczbą pojazdów elektrycznych na polskich drogach, służby ratownicze dostosowują procedury gaszenia. W 2023 roku PSP zaktualizowała "Standardowe zasady postępowania podczas zdarzeń z samochodami z napędem elektrycznym oraz hybrydowym". Choć kontrola temperatury akumulatorów wydłuża czas akcji, same działania gaśnicze nie różnią się znacząco od tych stosowanych w pojazdach spalinowych.
Edukacja i bezpieczeństwo
Raport PSNM to pierwsze w Europie narzędzie dostarczające rzetelnych danych na temat pożarów pojazdów elektrycznych. Organizacja wspiera również edukację społeczną i branżową, publikując "Wytyczne w zakresie ochrony przeciwpożarowej w garażach", które podnoszą bezpieczeństwo ładowania samochodów elektrycznych.

🔎 Mit o łatwopalności BEV obalony! Statystyki pokazują, że auta elektryczne palą się rzadziej niż spalinowe. Czy wciąż obawiasz się pożaru w EV? Podziel się swoją opinią! 🚗⚡
Autor: Karolina

Warto przeczytać

Nowa wizja ElectroMobility Poland – więcej niż Izera

Nowa wizja ElectroMobility Poland – więcej niż Izera

lectroMobility Poland ogłosiło nową fazę rozwoju, redefiniując dotychczasowy projekt polskiego samochodu elektrycznego marki Izera. W miejsce jednego modelu pojazdu pojawia się ambitna koncepcja hubu produkcyjno-rozwojowego, który ma nie tylko tworzyć auta, ale też napędzać transformację technologiczną i przemysłową w Polsce. Zobacz więcej >>
BYD Atto 2 – nowy elektryczny crossover na polskim rynku

BYD Atto 2 – nowy elektryczny crossover na polskim rynku

BYD Atto 2 to nowa propozycja w segmencie miejskich crossoverów elektrycznych. Ten chiński model może zainteresować klientów, którzy do tej pory rozważali zakup takich aut jak Peugeot e-2008, Opel Mokka-e czy MG4. Zobacz więcej >>
MG CyberX – nowy elektryczny SUV dla młodych kierowców nadchodzi!

MG CyberX – nowy elektryczny SUV dla młodych kierowców nadchodzi!

Marka MG, należąca do chińskiego koncernu SAIC, konsekwentnie rozwija swoją ofertę pojazdów elektrycznych. Do dobrze znanych modeli MG4 i sportowego Cyberstera już wkrótce dołączy nowy SUV – CyberX, stworzony z myślą o młodszych użytkownikach i naszpikowany nowoczesnymi technologiami. Zobacz więcej >>
Europa pracuje nad przełomem w ładowaniu EV – nadchodzi architektura 1200V

Europa pracuje nad przełomem w ładowaniu EV – nadchodzi architektura 1200V

Szybsze, bardziej efektywne ładowanie samochodów elektrycznych może być bliżej, niż nam się wydaje. Europejskie konsorcjum Enlighten pracuje nad nową architekturą elektryczną 1200V, która może zrewolucjonizować elektromobilność. Zobacz więcej >>
Nowe Audi A8 - będzie MOC!

Nowe Audi A8 - będzie MOC!

Audi zapowiedziało właśnie premierę swojego nowego Audi A8 na 2024 rok! Według zapowiedzi A8 będzie najmocniejszym modelem w gamie aut niemieckiego producenta. Wszystko wskazuje na to, że zgodnie z konceptem Audi zaoferuje dwa silniki elektryczne - jeden z przodu, drugi z tyłu - o łącznej mocy 710 KM i momencie obrotowym 708 Nm. Zobacz więcej >>
Obejrzyj reklamę anty-EV giganta naftowego ExxonMobil!

Obejrzyj reklamę anty-EV giganta naftowego ExxonMobil!

Nie trzeba mieć dyplomu z ekonomii, aby zdać sobie sprawę, że branża pojazdów elektrycznych i branża paliw kopalnych nie są najlepszymi kumplami, chociaż firmy naftowe do tej pory nie wydawały się zbytnio przejmować pojazdami elektrycznymi. Być może dlatego, że uważały, że pojazdy elektryczne na baterie nigdy się nie przyjmą, a może dlatego, że wierzyły, że ignorowanie pojazdów elektrycznych jest najlepszą strategią, firmy naftowe powstrzymywały się od wielu komentarzy na temat pojazdów elektrycznych. Zobacz więcej >>
Niemcy mają problem! A z nimi cała Europa?

Niemcy mają problem! A z nimi cała Europa?

Niemiecki przemysł samochodowy ma problem. Świat coraz szybciej przechodzi na motoryzację napędzaną prądem, a niemieccy giganci przespali 10 lat względem Tesli czy Chin. Zobacz więcej >>
Nadchodzący Porsche Macan EV 2024 zauważony bez kamuflażu!

Nadchodzący Porsche Macan EV 2024 zauważony bez kamuflażu!

Porsche Macan EV 2024, nadchodzący elektryczny SUV, został zauważony z formie zbliżonej do produkcyjnej, praktycznie bez kamuflażu. Producent zapowiada, że stanie się on "najbardziej sportowym modelem w swojej klasie", zdolnym do rywalizacji z takimi konkurentami jak Tesla Model Y, Polestar 3, Mercedes-Benz EQC i Genesis GV60. Najświeższe szpiegowskie zdjęcia Macana EV rzucają nowe światło na stylistykę tego pojazdu. Zobacz więcej >>
Copyright 2021 - 2025 - motoevo.pl - All Rights Reserved | Web Design: Agencja Reklamy A-GIT

Zmiany zostały zapisane