W 2024 roku w Polsce odnotowano 30 pożarów samochodów elektrycznych (BEV), co stanowi zaledwie 0,31% wszystkich pożarów pojazdów. Dla porównania, pojazdy spalinowe odpowiadały za 98,85% przypadków. Dane te pochodzą z "Raportu Bezpieczeństwa Pożarowego EV", opracowanego przez PSNM we współpracy z Państwową Strażą Pożarną i F5A New Mobility Research and Consulting.
Mniej pożarów BEV niż pojazdów spalinowych
Choć liczba samochodów elektrycznych w Polsce jest wciąż mniejsza niż spalinowych, wskaźnik pożarów na 1000 pojazdów jasno pokazuje, że BEV są o 14% mniej podatne na pożary. Wskaźnik ten wynosi 0,372 dla aut elektrycznych i 0,424 dla spalinowych. Oznacza to, że mit o większej łatwopalności samochodów elektrycznych nie znajduje potwierdzenia w faktach.
Dane z lat 2020-2024
W ciągu ostatnich czterech lat w Polsce doszło do 64 pożarów BEV, podczas gdy pojazdy spalinowe zapalały się aż 46 197 razy. W samym 2024 roku Straż Pożarna odnotowała 9 487 pożarów samochodów spalinowych, co stanowiło niemal całość incydentów.
Zasady gaszenia pojazdów elektrycznych
Wraz z rosnącą liczbą pojazdów elektrycznych na polskich drogach, służby ratownicze dostosowują procedury gaszenia. W 2023 roku PSP zaktualizowała "Standardowe zasady postępowania podczas zdarzeń z samochodami z napędem elektrycznym oraz hybrydowym". Choć kontrola temperatury akumulatorów wydłuża czas akcji, same działania gaśnicze nie różnią się znacząco od tych stosowanych w pojazdach spalinowych.
Edukacja i bezpieczeństwo
Raport PSNM to pierwsze w Europie narzędzie dostarczające rzetelnych danych na temat pożarów pojazdów elektrycznych. Organizacja wspiera również edukację społeczną i branżową, publikując "Wytyczne w zakresie ochrony przeciwpożarowej w garażach", które podnoszą bezpieczeństwo ładowania samochodów elektrycznych.
🔎 Mit o łatwopalności BEV obalony! Statystyki pokazują, że auta elektryczne palą się rzadziej niż spalinowe. Czy wciąż obawiasz się pożaru w EV? Podziel się swoją opinią! 🚗⚡