Tesla Model Y – globalny lider sprzedaży, ale w Europie rynek się zmienia

Tesla Model Y – globalny lider sprzedaży, ale w Europie rynek się zmienia
10.02.2025 19:00
Rok 2024 przyniósł istotne zmiany na rynku motoryzacyjnym. Pomimo lekkiego wzrostu sprzedaży nowych aut w Europie, spadło zainteresowanie samochodami elektrycznymi, a większą popularność zyskały hybrydy i pojazdy z Chin. Tesla Model Y, choć w Europie zajęła czwarte miejsce w rankingu sprzedaży wszystkich typów pojazdów, to globalnie stała się najchętniej kupowanym samochodem na świecie.
Tesla Model Y – numer jeden na świecie
Tesla Model Y osiągnęła historyczny sukces, detronizując konkurencję i stając się najlepiej sprzedającym się autem na świecie. W Europie model ten był liderem w segmencie pojazdów elektrycznych, a amerykański producent sprzedaje obecnie więcej samochodów niż koncern Fiat (należący do Stellantis).
Europejski rynek – wzrost hybryd i ekspansja Chin
W 2024 roku europejski rynek motoryzacyjny wzrósł o 0,9%, ale nastąpiła znacząca zmiana w preferencjach konsumentów. Sprzedaż aut elektrycznych spadła o 1,2%, podczas gdy hybrydy zyskały na popularności, notując wzrost aż o 21%. Jednocześnie pojazdy produkowane w Chinach wyprzedziły pod względem sprzedaży auta z Japonii, Wielkiej Brytanii i Turcji. Chiny stały się szóstym największym dostawcą nowych samochodów w Europie.
Wysokie ceny Tesli Model Y w Polsce
Tesla Model Y w Polsce nie należy do najtańszych. Cennik wersji przedliftingowej zaczyna się od 204 990 zł, natomiast za model po liftingu w edycji Launch Series trzeba zapłacić 264 990 zł. Dla porównania, w Chinach ten sam model jest nawet o 100 000 zł tańszy. Wysokie ceny mogą zniechęcać potencjalnych klientów, nawet pomimo dostępnych dopłat rządowych.
Nowa technologia baterii – większa wydajność, niższe koszty
Najnowsza wersja Modelu Y wykorzystuje ulepszone ogniwa LG Energy Solution o 6% większej pojemności (5300 mAh zamiast 5000 mAh). Pomimo zmniejszenia pojemności akumulatora do 78 kWh (z 81–82 kWh), poprawiona aerodynamika i bardziej efektywny napęd zwiększają zasięg pojazdu. Co ciekawe, liczba ogniw została zmniejszona o 10,3%, co pozwala obniżyć koszty produkcji. Gdyby Tesla zdecydowała się na pełne wykorzystanie nowej technologii, bateria mogłaby mieć nawet 86 kWh i zapewniać 18% większy zasięg.
Dopłaty w ramach programu „NaszEauto”
Tesla Model Y kwalifikuje się do dopłat z programu „NaszEauto”, jednak nawet z dofinansowaniem jej cena pozostaje wysoka. Program oferuje wsparcie dla osób fizycznych i firm, a wysokość dopłaty wynosi od 18 750 zł do 30 000 zł, z możliwością zwiększenia nawet do 40 000 zł w przypadku zezłomowania starego pojazdu i niskich dochodów kupującego.
Czy Tesla Model Y utrzyma pozycję lidera?
Tesla Model Y potwierdziła swoją dominację na globalnym rynku, ale w Europie coraz większą konkurencję stanowią hybrydy oraz pojazdy z Chin. Wysokie ceny Tesli mogą wpłynąć na decyzje klientów, zwłaszcza w obliczu rosnącej konkurencji. Nowa technologia baterii może zapewnić przewagę Tesli, ale czy to wystarczy, by utrzymać pozycję lidera? Czas pokaże.
Autor: Karolina

Warto przeczytać

Ferrari prezentuje swój pierwszy elektryczny supersamochód – premiera już jesienią!

Ferrari prezentuje swój pierwszy elektryczny supersamochód – premiera już jesienią!

Ferrari oficjalnie potwierdziło wejście w erę elektromobilności. Już 9 października 2025 roku podczas Capital Markets Day marka zaprezentuje swój pierwszy w pełni elektryczny supersamochód. Zobacz więcej >>
Tesla Model Y Juniper: Nowa wersja trafia na rynek. Czy uratuje spadającą sprzedaż?

Tesla Model Y Juniper: Nowa wersja trafia na rynek. Czy uratuje spadającą sprzedaż?

Produkcja odświeżone j Tesli Model Y Juniper w Gigafactory Berlin wreszcie ruszyła pełną parą. Pierwsze egzemplarze trafią do salonów już w przyszłym tygodniu, a wśród rynków docelowych znajduje się również Polska. Zobacz więcej >>
Mój rower elektryczny – nowy program dopłat od NFOŚIGW

Mój rower elektryczny – nowy program dopłat od NFOŚIGW

Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej (NFOŚIGW) ogłosił projekt programu "Mój rower elektryczny", który ma na celu poprawę jakości powietrza oraz promocję zdrowego i ekologicznego trybu życia. Konsultacje społeczne potrwają od 12 do 25 lutego 2025 roku i każdy może zgłosić swoje uwagi oraz propozycje. Zobacz więcej >>
Donald Trump wypowiada wojnę samochodom elektrycznym

Donald Trump wypowiada wojnę samochodom elektrycznym

Administracja federalna Donalda Trumpa planuje gruntowną zmianę polityki motoryzacyjnej Stanów Zjednoczonych. Nowy szef Departamentu Transportu, Sean Duffy, zapowiada reformę regulacji CAFE, co może oznaczać koniec preferencyjnego traktowania pojazdów elektrycznych i ulg podatkowych dla ich nabywców. Zobacz więcej >>
TeslaCam inteligentniejszy niż myślimy?

TeslaCam inteligentniejszy niż myślimy?

Oto film, który stał się viralem w ostatnich dniach na całym świecie. Rzadko zdarza się, że kamera uchwyca tak spektakularny wypadek na autostradzie. Zobacz więcej >>
Nowe Audi A8 - będzie MOC!

Nowe Audi A8 - będzie MOC!

Audi zapowiedziało właśnie premierę swojego nowego Audi A8 na 2024 rok! Według zapowiedzi A8 będzie najmocniejszym modelem w gamie aut niemieckiego producenta. Wszystko wskazuje na to, że zgodnie z konceptem Audi zaoferuje dwa silniki elektryczne - jeden z przodu, drugi z tyłu - o łącznej mocy 710 KM i momencie obrotowym 708 Nm. Zobacz więcej >>
Obejrzyj reklamę anty-EV giganta naftowego ExxonMobil!

Obejrzyj reklamę anty-EV giganta naftowego ExxonMobil!

Nie trzeba mieć dyplomu z ekonomii, aby zdać sobie sprawę, że branża pojazdów elektrycznych i branża paliw kopalnych nie są najlepszymi kumplami, chociaż firmy naftowe do tej pory nie wydawały się zbytnio przejmować pojazdami elektrycznymi. Być może dlatego, że uważały, że pojazdy elektryczne na baterie nigdy się nie przyjmą, a może dlatego, że wierzyły, że ignorowanie pojazdów elektrycznych jest najlepszą strategią, firmy naftowe powstrzymywały się od wielu komentarzy na temat pojazdów elektrycznych. Zobacz więcej >>
Niemcy mają problem! A z nimi cała Europa?

Niemcy mają problem! A z nimi cała Europa?

Niemiecki przemysł samochodowy ma problem. Świat coraz szybciej przechodzi na motoryzację napędzaną prądem, a niemieccy giganci przespali 10 lat względem Tesli czy Chin. Zobacz więcej >>
Copyright 2021 - 2025 - motoevo.pl - All Rights Reserved | Web Design: Agencja Reklamy A-GIT

Zmiany zostały zapisane