Koniec wyścigu na największe akumulatory? BMW wskazuje nowy kierunek dla aut elektrycznych

Koniec wyścigu na największe akumulatory? BMW wskazuje nowy kierunek dla aut elektrycznych
19.02.2025 19:00
Czy samochody elektryczne będą miały coraz większy zasięg? Jeszcze niedawno odpowiedź wydawała się oczywista – tak. Producenci prześcigali się w tworzeniu modeli z coraz większymi akumulatorami, oferując zasięgi rzędu 600-700 km. Jednak nie wszyscy uważają, że to dobry kierunek.
BMW: 400-500 km wystarczy
Frank Weber, szef działu R&D BMW, w rozmowie z Automotive News Europe jasno stwierdził: zwiększanie pojemności akumulatorów nie ma sensu. Jego zdaniem klienci nie potrzebują zasięgów większych niż 400-500 km, a dalszy wzrost baterii tylko zwiększa emisję CO2 przy produkcji aut.
„Jeśli akumulatory będą wciąż rosły, wtedy BEV nie mają już sensu” – powiedział Weber. Zamiast tego BMW chce skupić się na optymalizacji napędu, poprawie wydajności i szybszym ładowaniu.
Cyfrowy paszport bateryjny zmieni rynek
Od 1 lutego 2027 roku każdy samochód elektryczny będzie musiał mieć cyfrowy paszport bateryjny. Dokument ten zawierać będzie informacje o śladzie węglowym baterii, co sprawi, że klienci i regulatorzy będą zwracać większą uwagę na emisję CO2 przy ich produkcji.

To właśnie dlatego producenci zaczynają myśleć inaczej. Zamiast powiększać akumulatory, skupiają się na wydajności. BMW w modelach z linii Neue Klasse wprowadzi nowe cylindryczne ogniwa, które zapewnią 30% szybsze ładowanie i pozwolą dodać 270 km zasięgu w 10 minut. Dodatkowo mniejsze zużycie energii o 20% pozwoli osiągnąć „wystarczające” 400 km w bazowych wersjach.
Lucid planuje auto z akumulatorem 30 kWh
Podobne podejście ma Lucid, mimo że jego flagowy model Air oferuje ponad 800 km zasięgu. Prezes firmy, Peter Rawlinson, zapowiedział możliwość stworzenia miejskiego auta z akumulatorem jedynie 30 kWh. To kilkukrotnie tańsza opcja, dostosowana do codziennych potrzeb większości kierowców.
A co z bateriami półprzewodnikowymi?
Nowoczesne akumulatory półprzewodnikowe, które mają znacząco zwiększyć zasięg i skrócić czas ładowania, wciąż są dalekie od masowej produkcji. Frank Weber uważa, że minie co najmniej dekada, zanim zobaczymy je na szeroką skalę.
Czy nadchodzi nowa era aut elektrycznych?
Zmiany regulacyjne i podejście producentów sugerują, że przyszłość samochodów elektrycznych to nie większe akumulatory, a lepsza technologia, optymalizacja i szybsze ładowanie. W dobie cyfrowych paszportów bateryjnych priorytetem stanie się nie maksymalny zasięg, lecz ekologiczność i efektywność energetyczna.

Czy inne marki pójdą śladem BMW i Lucid? Wiele na to wskazuje.
Autor: Karolina

Warto przeczytać

MG CyberX – nowy elektryczny SUV dla młodych kierowców nadchodzi!

MG CyberX – nowy elektryczny SUV dla młodych kierowców nadchodzi!

Marka MG, należąca do chińskiego koncernu SAIC, konsekwentnie rozwija swoją ofertę pojazdów elektrycznych. Do dobrze znanych modeli MG4 i sportowego Cyberstera już wkrótce dołączy nowy SUV – CyberX, stworzony z myślą o młodszych użytkownikach i naszpikowany nowoczesnymi technologiami. Zobacz więcej >>
Nowe lokalizacje Superchargerów Tesli – Wrocław i Hradec Kralove na liście zwycięzców

Nowe lokalizacje Superchargerów Tesli – Wrocław i Hradec Kralove na liście zwycięzców

Tesla ogłosiła wyniki kolejnej tury głosowania na nowe lokalizacje Superchargerów. Wśród zwycięzców znalazły się dwa punkty istotne dla polskich kierowców – Wrocław oraz czeskie Hradec Kralove, leżące na trasie z Dolnego Śląska do Pragi. Zobacz więcej >>
Europejski rynek motoryzacyjny 2025: rabaty, koniec dopłat i rekordy sprzedaży elektryków

Europejski rynek motoryzacyjny 2025: rabaty, koniec dopłat i rekordy sprzedaży elektryków

Rosnące rabaty, znikające rządowe dopłaty i imponujące wyniki sprzedaży aut elektrycznych – tak w skrócie wygląda europejski rynek motoryzacyjny na początku 2025 roku. Z najnowszego raportu JATO Dynamics wynika, że producenci muszą wykazywać się niezwykłą elastycznością, aby sprostać szybko zmieniającym się warunkom. Zobacz więcej >>
Krawężnik, który ładuje samochód. Niemcy testują rewolucję w elektromobilności

Krawężnik, który ładuje samochód. Niemcy testują rewolucję w elektromobilności

Przez ostatni rok ulice Kolonii stały się poligonem dla jednego z najciekawszych projektów miejskiej elektromobilności w Europie. Rheinmetall – znany głównie z sektora zbrojeniowego – pokazał, że jego technologie świetnie sprawdzają się także… w chodniku. Zobacz więcej >>
Obejrzyj reklamę anty-EV giganta naftowego ExxonMobil!

Obejrzyj reklamę anty-EV giganta naftowego ExxonMobil!

Nie trzeba mieć dyplomu z ekonomii, aby zdać sobie sprawę, że branża pojazdów elektrycznych i branża paliw kopalnych nie są najlepszymi kumplami, chociaż firmy naftowe do tej pory nie wydawały się zbytnio przejmować pojazdami elektrycznymi. Być może dlatego, że uważały, że pojazdy elektryczne na baterie nigdy się nie przyjmą, a może dlatego, że wierzyły, że ignorowanie pojazdów elektrycznych jest najlepszą strategią, firmy naftowe powstrzymywały się od wielu komentarzy na temat pojazdów elektrycznych. Zobacz więcej >>
Niemcy mają problem! A z nimi cała Europa?

Niemcy mają problem! A z nimi cała Europa?

Niemiecki przemysł samochodowy ma problem. Świat coraz szybciej przechodzi na motoryzację napędzaną prądem, a niemieccy giganci przespali 10 lat względem Tesli czy Chin. Zobacz więcej >>
Nadchodzący Porsche Macan EV 2024 zauważony bez kamuflażu!

Nadchodzący Porsche Macan EV 2024 zauważony bez kamuflażu!

Porsche Macan EV 2024, nadchodzący elektryczny SUV, został zauważony z formie zbliżonej do produkcyjnej, praktycznie bez kamuflażu. Producent zapowiada, że stanie się on "najbardziej sportowym modelem w swojej klasie", zdolnym do rywalizacji z takimi konkurentami jak Tesla Model Y, Polestar 3, Mercedes-Benz EQC i Genesis GV60. Najświeższe szpiegowskie zdjęcia Macana EV rzucają nowe światło na stylistykę tego pojazdu. Zobacz więcej >>
Huawei twierdzi, że nadchodzący Luxeed S7 EV będzie „lepszy od Modelu S Tesli”!

Huawei twierdzi, że nadchodzący Luxeed S7 EV będzie „lepszy od Modelu S Tesli”!

Huawei, znany producent smartfonów, zawarł strategiczne partnerstwo z chińską firmą Chery Automobile w celu stworzenia nowej marki pojazdów elektrycznych (EV) o nazwie Luxeed, która w nadchodzących miesiącach zaprezentuje swój pierwszy pojazd. Według dyrektora działu samochodowego Huawei, Richarda Yu Chengdonga, Luxeed S7 zadebiutuje oficjalnie już w listopadzie, jako konkurent dla Tesli Model S. Zobacz więcej >>
Copyright 2021 - 2025 - motoevo.pl - All Rights Reserved | Web Design: Agencja Reklamy A-GIT

Zmiany zostały zapisane