Według najnowszego raportu ICCT (International Council on Clean Transportation), samochody elektryczne sprzedawane obecnie w Europie emitują aż 73 proc. mniej gazów cieplarnianych w całym cyklu życia niż ich benzynowe odpowiedniki. Co istotne, te
dane obejmują nie tylko jazdę, ale też produkcję, recykling i baterie – czyli elementy, które często były argumentami przeciwników elektromobilności.
To ogromny postęp w porównaniu do 2021 roku, kiedy redukcja emisji wynosiła 59 proc. Eksperci podkreślają, że
elektryki stają się „czystsze” szybciej, niż przewidywano – głównie dzięki rosnącemu udziałowi OZE. W 2025 roku odnawialne źródła mają odpowiadać za 56 proc. europejskiego miksu energetycznego, a do 2045 roku ten udział wzrośnie aż do 86 proc.
🚗 Hybrydy rozczarowują
Na tym tle hybrydy (HEV) i plug-iny (PHEV) wypadają blado. Redukują emisje jedynie o 20 proc. (HEV) i 30 proc. (PHEV) w całym cyklu życia. Dlaczego tak mało? Po pierwsze, plug-iny są w rzeczywistości ładowane znacznie rzadziej niż zakładano. Po drugie, silnik spalinowy wciąż odpowiada za dużą część emisji.
To stawia pod znakiem zapytania sens promowania hybryd jako „zielonej” alternatywy. Raport ICCT pokazuje, że pełna elektryfikacja to jedyna realna droga do redukcji emisji w transporcie, który odpowiada za 75 proc. emisji całego sektora.
🧪 Fakty zamiast marketingu
Dr Georg Bieker z ICCT podkreśla, że raport opiera się na rzeczywistych danych: zużyciu paliwa, prognozach miksu energetycznego i cyklu życia pojazdu. Argumenty o „emisyjnym długu” związanym z produkcją baterii? Zostaje on spłacony już po przejechaniu 17 000 km – zwykle w pierwszym lub drugim roku eksploatacji.
🚀 A co z wodorem?
Samochody na wodór mogłyby oferować nawet 79 proc. redukcji emisji względem aut benzynowych – ale tylko pod warunkiem, że wodór będzie produkowany z OZE. Obecnie większość wodoru pochodzi z gazu ziemnego, co ogranicza korzyści klimatyczne do zaledwie 26 proc.
📍 Katowice 2025: stolica elektromobilności
Wnioski z raportu ICCT z pewnością wybrzmią podczas KNM 2025 w Katowicach – gdzie eksperci i liderzy branży będą dyskutować o przyszłości mobilności. Jedno jest pewne: elektryki nie są przyszłością – one są teraźniejszością.