Czerwiec 2025 roku przyniósł kolejne potwierdzenie, że polski rynek motoryzacyjny nie tylko się stabilizuje, ale również dynamicznie zmienia w stronę elektromobilności. Jak wynika z danych ZDS i PZPM, w minionym miesiącu zarejestrowano 49 587 nowych samochodów osobowych. Choć to o 1,3% mniej niż rok temu, eksperci nie biją na alarm – mówimy raczej o chwilowej korekcie niż o niepokojącym trendzie.
🚗 Firmy nadal dominują
Zdecydowana większość nowych aut – ponad 67% (35 711 szt.) – trafiła do firm i instytucji. Rejestracje indywidualne to z kolei 13 876 sztuk, co oznacza spadek o 3,1%. Warto jednak podkreślić, że rynek nowych aut osobowych w całym pierwszym półroczu 2025 roku urósł o 3% – co jest znakiem ogólnej stabilizacji.
⚡ Elektryki i plug-iny gonią liderów rynku
To jednak napędy alternatywne kradną show. W czerwcu:
3 844 rejestracje BEV i FCEV – wzrost o 81,7% r/r
2 652 rejestracje PHEV i EREV – wzrost o 84,7% r/r
Udział elektryków (BEV + FCEV) w rynku wyniósł aż 7,8% w czerwcu, podczas gdy w całym pierwszym półroczu – 5%. Hybrydy plug-in również zyskują na znaczeniu i wszystko wskazuje na to, że rok 2025 może zakończyć się rekordową liczbą rejestracji tych technologii.
Eksperci zwracają uwagę, że za tym wzrostem stoi m.in. obowiązek redukcji emisji CO2 o 15%, który motywuje producentów do oferowania bardzo atrakcyjnych warunków zakupu pojazdów niskoemisyjnych.
🛢️ Benzyna i Diesel w odwrocie
Tradycyjne napędy odnotowały wyraźne spadki:
Benzyna: 15 672 rejestracje (spadek o 13,2%)
Diesel: 3 862 rejestracje (spadek o 21,9%)
W ujęciu półrocznym udział diesli spadł do zaledwie 7,6%, a benzyniaków do 31%. Liderami pozostają klasyczne i miękkie hybrydy – stanowią już niemal połowę rynku!
🚚 Co z dostawczakami i ciężarówkami?
W segmencie dostawczym (do 3,5 t) odnotowano spadek o 11,6%, ale w ujęciu półrocznym wciąż widać minimalny wzrost. Ciekawostka: elektryczne dostawczaki zaliczyły lekki spadek o 3%. Lepiej radzi sobie segment ciężarowy powyżej 16 ton – tu wzrost wyniósł 15,1%.
🟢 Co dalej?
Eksperci z ZDS i PZPM nie mają wątpliwości: rynek dojrzewa, a elektryfikacja przyspiesza. Przy rosnącym udziale elektryków i hybryd plug-in, wspieranym przez atrakcyjne oferty i regulacje unijne, rok 2025 może zapisać się jako punkt zwrotny dla elektromobilności w Polsce.