Tesla charakteryzuje się dużą różnorodnością w temacie baterii. Kupując Model 3 możesz wejść w posiadanie auta z bateriami LFP (litowo-fosforanowo-żelazowe) albo NCM/NCA (litowo-niklowo-kobaltowo-manganowe / litowo-niklowo-kobaltowo-aluminiowe). To dość istotna różnica, bo baterie LFP należy w codziennym użytkowaniu ładować do 100%, natomiast NCM/NCA preferują zakres pracy 20%-80%.
W zależności od miejsca i czasu produkcji w Twojej Tesli możesz znaleźć baterie różnych producentów. Baterie Teslom dostarczają CATL (LFP) oraz Panasonic i LG (NCM/NCA).
Jakie mam baterie w moim aucie?
Jeśli posiadasz Teslę Model 3 w wersji SR+ (Standard Range +) lub po prostu Model 3 (Tesla zmieniła w 2021 roku nazwę "Modelu 3 SR+" na "Model 3") wyprodukowaną w Chinach, to z całą pewnością masz baterie LFP firmy CATL.
Jeśli posiadasz Teslę Model 3 w wersji Long Range lub Performance - posiadasz auto z bateriami NCM/NCA:
- firmy Panasonic (produkcja w USA, modele Performance i wczesne modele Long Range)
- firmy LG (auta wyprodukowane w Chinach)
Aby dokładnie przekonać się czym jeździsz sprawdź swój VIN. Poniżej prezentujemy wzór, pokazujący jak należy czytać VIN oraz tabelę, która wyjaśnia co oznaczają poszczególne liczby i litery.
Jeśli w pozycji 7 literka w Twoim VIN to "E" - masz baterie NCM/NCA, które należy ładować w zakresie 20%-80%. Jeśli znajdziesz tam literkę F, wówczas masz baterie LFP, które powinieneś ładować auto do 100%.