Na wschodnim Mazowszu, w okolicach Siedlec, powstał wyjątkowy, 900-metrowy odcinek autostrady A2, który może odmienić polskie drogownictwo. To pierwszy w kraju fragment drogi wykonany z dwuwarstwowego betonu opartego na dwóch rodzajach niskoemisyjnych cementów – CEM II i CEM III. Za realizację odpowiadają Strabag i Cement Ożarów, przy wsparciu Politechniki Białostockiej oraz zgodzie GDDKiA.
Technologia nazwana Milky Way 2.0 pozwoliła obniżyć ślad węglowy konstrukcji o ponad 40% w porównaniu z tradycyjnymi rozwiązaniami. To pierwszy tak odważny krok w kierunku zielonej infrastruktury w Polsce.
🌍 Mniej CO₂, więcej trwałości
Górna warstwa z jasnego cementu CEM II redukuje emisje o ok. 30%, natomiast dolna – wykonana z cementu hutniczego CEM III – jeszcze bardziej ogranicza wpływ na klimat. Szacuje się, że zastosowanie tej technologii pozwoliło uniknąć emisji odpowiadającej czterem milionom kilometrów przejechanym przez samochód osobowy.
Co więcej, jasny odcień betonu odbija światło, zmniejszając zapotrzebowanie na oświetlenie, a także mniej się nagrzewa, ograniczając efekt miejskiej „wyspy ciepła”. Trwalsza nawierzchnia to również niższe koszty utrzymania i mniejsze zużycie paliwa – nawet o kilkanaście procent w przypadku ciężarówek.
🧱 Cement pod presją zmian
Produkcja cementu odpowiada za 7–8% globalnych emisji CO₂, dlatego branża stoi przed koniecznością transformacji. W Polsce już w 2026 roku zaczną obowiązywać nowe przepisy unijne ograniczające darmowe uprawnienia do emisji. Cement Ożarów i Strabag pokazują, że można działać z wyprzedzeniem – w duchu innowacji i odpowiedzialności.
Projekt Milky Way zdobył wyróżnienie TOP BUILDER, potwierdzające jego wysoką jakość i znaczenie dla zrównoważonego rozwoju.
🌱 Polska dołącza do zielonego trendu
Podobne inicjatywy realizowane są już w Niemczech, Francji, Skandynawii i USA, gdzie niskoemisyjne cementy i betony stały się częścią krajowych programów klimatycznych. Polska, choć dopiero zaczyna tę drogę, ma szansę włączyć się w europejską falę zielonych innowacji w budownictwie drogowym.
Jak podkreślają eksperci, jeśli pilotaż zakończy się sukcesem, A2 może być początkiem nowej ery w polskim drogownictwie – ery autostrad trwałych, jasnych i niskoemisyjnych.