Już 20 października rusza nowy nabór do programu dopłat do aut elektrycznych „NaszEauto”, tym razem z rozszerzoną listą pojazdów i beneficjentów. Rządowy program ma przyspieszyć elektryfikację transportu w Polsce i stać się realnym wsparciem nie tylko dla kierowców aut osobowych, ale również dla mniejszych firm i instytucji.
⚡ Nowe kategorie pojazdów i wyższe dopłaty
Wiceminister klimatu i środowiska Krzysztof Bolesta poinformował, że w nowej edycji programu pojawią się dwie nowe kategorie pojazdów: M2 (małe busy powyżej 8 miejsc) oraz N1 (małe furgonetki). Limit dopłaty sięga aż 600 tys. zł dla kategorii M2 i 70 tys. zł dla N1. Dla aut osobowych pozostaje dotychczasowy limit – do 40 tys. zł.
👥 Więcej uprawnionych do wsparcia
Do programu dopuszczono nie tylko osoby fizyczne i jednoosobowe działalności gospodarcze, ale także NGO-sy, szkoły, instytucje medyczne i opiekuńcze oraz parki narodowe. Z pomocy nadal nie skorzystają jednak floty korporacyjne, ze względu na ograniczenia w ramach KPO.
🌍 Bez barier dla importu z Chin i spoza UE
Mimo wcześniejszych propozycji, nie wprowadzono ograniczeń dotyczących pochodzenia pojazdów. Oznacza to, że wsparcie obejmie również auta elektryczne spoza Unii Europejskiej, w tym z Chin – decyzja, która spotkała się z szerokim poparciem branży.
🏎️ Szybsze rozpatrywanie wniosków
Dotychczasowy proces subsydiowania zostanie usprawniony – Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej planuje zwiększyć zatrudnienie i przyspieszyć rozpatrywanie wniosków. Do tej pory złożono już ponad 16 tys. wniosków o łącznej wartości 505 mln zł, co oznacza wykorzystanie blisko połowy puli programu.
🚫 Koniec z dopłatami do e-rowerów
Zabrakło natomiast miejsca w budżecie na dopłaty do rowerów elektrycznych – jak wyjaśnia Bolesta, wynika to z reguły wydatkowej krajowego budżetu i ograniczeń finansowych.
💰
Mniejszy budżet, większe możliwości
Całkowita pula programu
„NaszEauto” wynosi teraz
ok. 1,2 mld zł, po przesunięciu
400 mln zł na termomodernizację szkół. Mimo tego, program ma być skuteczniejszy i lepiej dostosowany do potrzeb rynku.
Nowy nabór startuje
20 października 2025 roku – i zapowiada się, że tym razem dopłaty naprawdę
„ruszą z kopyta”.