Tesla wydała decyzję o dobrowolnym wycofaniu Model Y, ponieważ kierownice mogą nie być prawidłowo zamocowane, co może spowodować ich odłączenie od kierownicy podczas jazdy, co może zwiększyć ryzyko wypadku. Według raportu National Highway Traffic Safety Administration (NHTSA) potencjalnie dotyczy to 137 pojazdów Model Y wyprodukowanych między 23 czerwca 2022 r. a 1 maja 2023 r., a Tesla szacuje, że około 10 procent pojazdów elektrycznych faktycznie ma tę wadę, czyli około 14 samochodów. Warto zauważyć, że to wycofanie dotyczy innej kwestii niż ta podkreślona przez dochodzenie NHTSA w marcu, które ma związek z pojazdami, w których brakuje śruby mocującej kierownicę do całej konstrukcji. Dochodzenie zostało wszczęte po przeanalizowaniu przez NHTSA dwóch raportów dotyczących "całkowitego odłączenia kierownicy od mocowania podczas jazdy".
W tym najnowszym zgłoszeniu, pojazdy, których to dotyczy, mają śrubę mocującą, ale może ona nie być dokręcona zgodnie ze specyfikacją, jak wyjaśniono w oficjalnym raporcie: Kierownica w pojazdach Model Y jest przymocowana do podstawy kierownicy za pomocą łącznika. Dokumentacja produkcyjna i serwisowa sugeruje, że może istnieć zależność między pewnymi cechami dokumentacji produkcyjnej a łącznikiem, który został zainstalowany, ale nie został dokręcony zgodnie ze specyfikacją. Łącznik dokręcony niezgodnie ze specyfikacją może spowodować odłączenie kierownicy od ramy.
Ponadto Tesla twierdzi, że nie jest świadoma żadnych przypadków całkowitego odłączenia się kierownicy od mocowania z powodu tego problemu. Problem został po raz pierwszy zauważony 4 maja przez technika serwisowego, który wykonywał naprawę tapicerki siedzenia, ale zauważył luz w kierownicy. Następnego dnia działy jakości terenowej i fabrycznej Tesli rozpoczęły badanie dokumentacji serwisowej i produkcyjnej Modelu Y, a także dokumentacji produkcyjnej wszystkich fabryk Tesli. 22 maja Tesla zgłosiła dobrowolne wycofanie produktu z rynku do NHTSA i zidentyfikowała cztery roszczenia gwarancyjne i jeden raport terenowy, które są związane lub mogą być związane z tym problemem. Pojazdy, których to dotyczy, zostaną sprawdzone przez serwis Tesli pod kątem prawidłowego momentu dokręcenia śruby mocującej kierownicę do kolumny kierownicy, a jeśli podczas kontroli zostanie wykryta niewłaściwie dokręcona śruba, technicy serwisowi zainstalują nową śrubę i dokręcą ją zgodnie z właściwą specyfikacją.