W ciągu ostatnich 12 miesięcy Toyota znajdowała się pod ciągłym ostrzałem ekologów i akcjonariuszy z powodu opieszałego podejścia do elektryfikacji swojej oferty. Ale teraz walczy z ambitnym planem, który przewiduje pojazdy elektryczne o zasięgu ponad 965 kilometrów od 2026 roku i około 1448 kilometrów na jednym ładowaniu po 2028 roku. Nowo ujawnione plany japońskiego koncernu samochodowego wspominają, że pierwszy z pojazdów elektrycznych nowej generacji zadebiutuje w 2026 roku jako Lexus, wykorzystując akumulator litowo-jonowy nowej generacji, który oferuje ponad 965 kilometrów zasięgu na jednym ładowaniu, jak donosi Automotive News. Kolejny krok, zaplanowany na lata 2026-2027, obejmuje dwubiegunową baterię litowo-żelazowo-fosforanową, która może obniżyć koszty o 40 procent w porównaniu do poprzedniej iteracji, podczas gdy zaawansowana dwubiegunowa bateria litowo-żelazowa o 10% większym zasięgu ma wejść do produkcji w latach 2027-2028.
Dzięki tej technologii Toyota szacuje, że do 2030 roku wyprodukuje około 1,7 miliona pojazdów elektrycznych opartych na nowo opracowanej, specjalnie zaprojektowanej konstrukcji, która będzie korzystać z akumulatorów półprzewodnikowych od 2027 roku. Według japońskiej marki mogą one zwiększyć zasięg o 20 procent w porównaniu z pakietami litowo-jonowymi nowej generacji, podczas gdy zaawansowana bateria półprzewodnikowa, która ma pojawić się po 2028 roku, będzie w stanie zwiększyć zasięg o 50 procent, co da ponad 1448 km bezemisyjnej jazdy. Ale to nie wszystko, ponieważ Toyota chce wdrożyć technologie giga odlewów, aby uprościć i przyspieszyć produkcję pojazdów, czerpiąc inspirację z giga pras Tesli, i zamierza opracować ultra aerodynamiczne konstrukcje o współczynniku oporu powietrza poniżej 0,20 w ciągu najbliższych dwóch do trzech lat.
Wielopunktowy plan został przedstawiony przez najwyższe kierownictwo Toyoty po raz pierwszy w tym miesiącu w Centrum Technicznym Higashi-Fuji firmy pod hasłem "Zmieńmy przyszłość samochodów". Podczas prezentacji przedstawiciele firmy wskazali, że w przeciwieństwie do pozostawania w tyle, Toyota posiada zarówno technologię, jak i system produkcji niezbędny do dostarczania wiodących w branży pojazdów elektrycznych począwszy od 2026 roku. "Jesteśmy zdeterminowani, aby być światowym liderem w dziedzinie akumulatorów" - powiedział dyrektor ds. technologii Hiroki Nakajima. "Będziemy potrzebować różnych wariantów akumulatorów, tak jak mamy różne warianty silników. Ważne jest, aby baterie były kompatybilne z każdym modelem". Warto wspomnieć, że podczas gdy japoński producent samochodów chce znacznie poprawić swój ślad w zakresie pojazdów elektrycznych, w tym budować pojazdy bezemisyjne w Stanach Zjednoczonych od 2025 roku, będzie nadal rozwijać i produkować samochody z silnikami spalinowymi, a także pojazdy napędzane wodorem. Toyota ma obecnie tylko jeden pojazd elektryczny w sprzedaży w Stanach Zjednoczonych, crossover bZ4X, którego cena wywoławcza wynosi 42000 USD i oferuje szacowany przez EPA zasięg 405 kilometrów.