Volvo EX30, nowy model zaprezentowany niedawno, może stanowić dotychczas największą konkurencję dla Tesli Model Y. To najmniejszy SUV szwedzkiego producenta samochodów, ale może się poszczycić imponującymi osiągami – jest najszybszym pojazdem w historii marki i ma najniższy ślad węglowy spośród wszystkich samochodów Volvo.
Na początek podstawowy model EX30 kosztuje o ponad 12 000 USD mniej niż standardowy Model Y. W USA cena bazowa wynosi 34 490 USD, podczas gdy Model Y zaczyna się od 47 740 USD. Nawet po uwzględnieniu federalnych ulg podatkowych, Tesla prawdopodobnie wciąż będzie droższa. Ponieważ EX30 będzie produkowane w Chinach, mało prawdopodobne jest, że będzie kwalifikować się do ulg podatkowych.
Niską cenę można przypisać wspólnej architekturze. EX30 opiera się na Sustainable Experience Architecture (SEA), opracowanej przez macierzystą firmę Geely, która jest dedykowana pojazdom kompaktowym. SEA wspiera również inne modele, takie jak Smart #1, Zeekr X i Smart #3.
EX30 jest wyposażony w 64-kilowatogodzinny akumulator NMC (lit, nikiel, mangan i kobalt), który zapewnia szacowany zasięg 275 mil w wersji z jednym silnikiem i 265 mil w wariancie z dwoma silnikami. Podstawowy Model Y, prawdopodobnie wyposażony w akumulator LFP (lito-żelazowo-fosforanowy) firmy CATL, ma zasięg 479 mil na jednym ładowaniu.
Pod względem osiągów na papierze, EX30 robi wrażenie. Dostępne są dwa warianty: Extended Range i Twin Motor Performance. Ten ostatni ma napęd na wszystkie koła, generuje moc 422 koni mechanicznych i moment obrotowy 400 funtów na stopę. Volvo twierdzi, że ten SUV przyspiesza od 0 do 60 mil na godzinę w zaledwie 3,4 sekundy, co czyni go najszybciej przyspieszającym samochodem w historii marki.
Podstawowy Model Y przyspiesza od 0 do 100 km/h w 5,0 sekundy, a nawet Model Y Performance jest na papierze o 0,1 sekundy wolniejszy od EX30.
Volvo stara się również przyciągnąć klientów za pomocą innych cech. Na przykład wnętrze jest minimalistyczne, ale wypełnione najnowocześniejszą technologią. Podobnie jak Tesla, samochód ma duży dotykowy ekran centralny, który Volvo twierdzi, że został opracowany we współpracy z Google, Apple i Qualcomm, aby zapewnić najlepsze doświadczenie użytkowania. W kabinie zastosowano również wiele materiałów pochodzących z recyklingu.
Obejrzyj powyższy film, aby dowiedzieć się więcej o tym, jak EX30 może stanowić wyzwanie dla Modelu Y. Jak oceniasz najnowszy samochód elektryczny Volvo? Czy sądzisz, że może to w jakiś sposób wpłynąć na niezwykle popularny Model Y? Podziel się swoimi przemyśleniami w komentarzach.
Czy już wkrótce pojedziemy samochodem z Europy do Afryki? Hiszpania znów rozważa budowę tunelu pod Cieśniną Gibraltarską, który połączyłby Półwysep Iberyjski z Marokiem. Projekt, nad którym pracuje się już od ponad 40 lat, zyskuje nowe życie. Zobacz więcej >>
Sprzedaż Tesli w kwietniu 2025 roku wyraźnie spadła – i to zarówno w Europie, jak i w Chinach. Dane mówią jednoznacznie: europejski rynek EV coraz częściej wybiera inne marki, a klienci zrażeni są nie tylko ofertą, ale i postawą Elona Muska. Zobacz więcej >>
Rok 2025 to kolejny przełom dla elektromobilności, szczególnie na Wyspach Brytyjskich. Ponad 20% nowych samochodów sprzedanych w UK to elektryki (BEV), co potwierdza, że auta z wtyczką przestały być niszową alternatywą, a stały się realną odpowiedzią na potrzeby współczesnych kierowców. Zobacz więcej >>
Rosnące rabaty, znikające rządowe dopłaty i imponujące wyniki sprzedaży aut elektrycznych – tak w skrócie wygląda europejski rynek motoryzacyjny na początku 2025 roku. Z najnowszego raportu JATO Dynamics wynika, że producenci muszą wykazywać się niezwykłą elastycznością, aby sprostać szybko zmieniającym się warunkom. Zobacz więcej >>
Nie trzeba mieć dyplomu z ekonomii, aby zdać sobie sprawę, że branża pojazdów elektrycznych i branża paliw kopalnych nie są najlepszymi kumplami, chociaż firmy naftowe do tej pory nie wydawały się zbytnio przejmować pojazdami elektrycznymi. Być może dlatego, że uważały, że pojazdy elektryczne na baterie nigdy się nie przyjmą, a może dlatego, że wierzyły, że ignorowanie pojazdów elektrycznych jest najlepszą strategią, firmy naftowe powstrzymywały się od wielu komentarzy na temat pojazdów elektrycznych. Zobacz więcej >>
Niemiecki przemysł samochodowy ma problem. Świat coraz szybciej przechodzi na motoryzację napędzaną prądem, a niemieccy giganci przespali 10 lat względem Tesli czy Chin. Zobacz więcej >>
Porsche Macan EV 2024, nadchodzący elektryczny SUV, został zauważony z formie zbliżonej do produkcyjnej, praktycznie bez kamuflażu. Producent zapowiada, że stanie się on "najbardziej sportowym modelem w swojej klasie", zdolnym do rywalizacji z takimi konkurentami jak Tesla Model Y, Polestar 3, Mercedes-Benz EQC i Genesis GV60.
Najświeższe szpiegowskie zdjęcia Macana EV rzucają nowe światło na stylistykę tego pojazdu. Zobacz więcej >>
Huawei, znany producent smartfonów, zawarł strategiczne partnerstwo z chińską firmą Chery Automobile w celu stworzenia nowej marki pojazdów elektrycznych (EV) o nazwie Luxeed, która w nadchodzących miesiącach zaprezentuje swój pierwszy pojazd. Według dyrektora działu samochodowego Huawei, Richarda Yu Chengdonga, Luxeed S7 zadebiutuje oficjalnie już w listopadzie, jako konkurent dla Tesli Model S. Zobacz więcej >>