Tesla otworzyła niedawno w Europie swoją drugą stację Supercharging wyposażoną w stanowiska V4, przeznaczone do obsługi pojazdów elektrycznych Tesla i innych producentów. Nowa lokalizacja, położona w pobliżu hotelu Ibis w Clermont-Ferrand we Francji, ma 12 pojedynczych stanowisk, w tym jedno typu pull-through dla większych pojazdów lub pojazdów z przyczepami. Przypomnijmy, że pierwsza stacja Supercharging Tesli ze stanowiskami V4 została otwarta 15 marca 2023 r. w Holandii, a 8 kwietnia firma udostępniła ją również pojazdom elektrycznym innym niż Tesla. Co ciekawe, istnieje stalowa konstrukcja przygotowana do instalacji zadaszenia w przyszłości (najprawdopodobniej solarnego).
Stacje V4 Supercharging różnią się od V3 pod wieloma względami, począwszy od czarno-białego koloru (w porównaniu do czerwono-białego V3), wyższych kształtów i zauważalnie dłuższego kabla ładującego - około 2,9-3 metra - aby dotrzeć do gniazd ładowania innych pojazdów elektrycznych. W Europie wtyczki Supercharging są kompatybilne ze standardem ładowania CCS Combo 2 (CCS2), używanym zarówno przez pojazdy Tesla, jak i inne. Moc wyjściowa wydaje się być taka sama (250 kilowatów) na stanowisko, ale istnieje potencjał dla znacznie wyższej mocy wyjściowej w przyszłości. Według zdjęć z Holandii, maksymalne wartości to: do 615 amperów (A) i 1000 woltów (V), więc 615 kW byłoby teoretycznie możliwe (w zależności od szafy ładującej i możliwości pojazdu elektrycznego). Czas pokaże, czy Tesla zwiększy moc wyjściową, czy nie. Nieoficjalne doniesienia wskazują, że stacje V4 (o mocy znamionowej 350 kW) pojawią się w Ameryce Północnej. Być może będą one również wyposażone we wbudowany adapter CCS (aka Magic Dock).
Przy okazji warto zauważyć, że w lipcu sprzedaż samochodów elektrycznych Tesla we Francji osiągnęła łączną liczbę 100000 sztuk. Pierwsze 50000 sztuk sprzedano w ciągu 13 lat, a drugie 50000 sztuk w ciągu zaledwie 16 miesięcy!